تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸

کرمانشاه - ایرنا - عید قربان روزی است که نفس را به تیغ اطاعت قربانی می‌کنند و گناه را بر آستان عصمت سر می‌برند تا عید بندگی و عبودیت را به یادگار نهند.

به گزارش ایرنا، عید قربان عید بندگی و عبودیت، عید پاکی و صلابت، عید صداقت و ایمان، عید خواری شیطان و اقتدار انسان؛ روزی که دستان خلوص و طاعت، در اجرای دستورهای پروردگار نمی‌لرزد و دلبند را به قصد قربانی به پیش می‌راند و خداوند هیچ‌گاه ستم نمی‌کند.

آنچه هست نگاه انسان‌های کوچکی چون ماست که ملاک سنجش و انتخاب چنین بزرگانی را دشوار می‌بینند.

فدا کردن مال و انفاق آن در راه خدا از جمله اسرار و حکمت‌های قربانی است؛ کشتن حیوان در مراسم قربانی اشاره به کشتن نفس اماره است و مرد خداشناس با شمشیر برنده عقل و ایمان، حیوان نفس را که به طور دائم وی را به کارهای زشت وا می‌دارد مقتول سازد و خانه دل را از لوث نفس لئیم پاک گردانده، آن را در راه حق و پیشگاه محبوب قربانی کند و حج اکبر نماید.

اگر نفس اماره و خواهش‌های او کشته نشوند و آرام نگیرند هرگاه تمام نعمت‌ها و ثروت‌های دنیوی در اختیارش باشد و زمین و آسمان را ببلعد باز هم سیر نمی‌شود و ندای «هل من مزید» دارد.

در روایات می‌خوانیم اولین قطره خون قربانی که ریخت، خداوند گناهان صاحبش را می‌بخشد، اوقاتی که به خاطر تولد نوزاد یا ورود مسافر یا دفع بلا، گوسفند ذبح می‌شود، در روح و روان و حرکت اهل خانه شور و نشاطی پدید می‌آید.

قربان عید بندگی و گذشتن از خویشتن خویش است

یکی از مدرسین حوزه علمیه کرمانشاه از عید قربان، به عنوان عید بندگی و دلدادگی و گذشتن از خویشتن خویش نام برد و گفت: خداوند متعال این روز را روز شادی مسلمانان و قبولی در جشن بندگی خداوند و رهایی از شراره ‌های نفس اماره قرار داده است.

حجت الاسلام «عبدالله کریمی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار  ایرنا ضمن تبریک فرا رسیدن عید قربان، این روز را عید طلوع انسانی نو و یک زندگی با رنگ و بوی خدایی و رسیدن به قرب الهی دانست که پس از وقوف در عرفات (مرحله شناخت) و مشعر (محل آگاهی و شعور) و منی (سرزمین آرزوها، رسیدن به عشق) فرا می‌رسد.

وی با بیان اینکه قربان، نماد رهایی از تعلقات و مسایل غیرخدایی است، خاطرنشان کرد: قربان و حج ابراهیمی، برائت از مشرکین است و این سنت نیز به گونه‌ای استعاری و نمادین، در رمی جمرات بخوبی نشان داده می شود.

حجت الاسلام کریمی ادامه داد: عید قربان داستان به کمال رسیدن انسان و رهایی از حصار تنگ خودخواهی است، در این روز است که صعود روح و معراج عشق و اقتدار معجزه آسای اداره بشریت و نجات از هر بندی و پیوندی به وقوع می پیوندد.

امام جماعت مسجد قبای کرمانشاه همچنین با بیان اینکه عید قربان، تجلی توحید و نمادی از تجلی انسجام اسلامی در ایام حج است، اظهار کرد: در این روز بزرگ باید سجده شکر خداوند را به جا آورد و از نعمات و برکت های بی پایان الهی سپاسگذار بود.

کریمی در پایان، قربانی کردن در روز عید قربان را عملی بسیار پسندیده عنوان کرد و افزود: افرادی که تمکن مالی بهتری دارند شایسته است پس از قربانی کردن، فقرا را نیز مدنظر داشته و با اطعام آن ها در بهای رحمت الهی را بیش از پیش به روی خود بازکنند. 

عید قربان زیباترین نمونه بندگی خداوند است

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز به ایرنا گفت: عید قربان زیباترین نمونه سرسپردگی و بندگی در برابر خداوند و مبارزه با هوای نفسانی است که هر چه داریم در راه رضای خداوند قربانی می‌کنیم.

حجت الاسلام «محمد بابایی» با بیان اینکه اولین دعای ما در این روز باید تعجیل در فرج امام زمان(عج) باشد، ادامه داد: بنا بر روایاتی از مولای متقیان که ایشان فرموده اند چهار شب در سال از کار دست می‌کشم تا به عبادت و راز و نیاز بپردازم که این شب‌ها، شب اول رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان است.

وی با اشاره به اینکه عید قربان، روز گرفتن پاداش از بارگاه ربوبی است، عنوان کرد: روز عید قربان مانند عید فطر، از روزهای بزرگ و مهم به شمار می‌آید و خداوند بندگانش را دعوت می‌کند تا به فیض خاص خود برساند و به آن‌ها عیدی معنوی و اخلاقی بدهد.

این کارشناس مسائل مذهبی تاکید کرد: باید به دعاهای وارده در روز عید قربان توجه کنیم و بنده‌ای که به دنبال رسیدن به مقام قرب الهی و آمرزیده شدن است باید از این روز بهره ببرد و حق این نعمت و کرامت الهی را به جا بیاورد.

حجت الاسلام بابایی با بیان اینکه آن‌گونه که در کتب ادعیه آمده است در این روز باید غسل کرد و قصد پاک شده جسم از مشغول شدن به غیر خدا کنیم، تصریح کرد: هم‌چنین باید لباس‌های پاکیزه بر تن کنیم و خود را نیز به لباس تقوا، اخلاق و انسانیت ملبس کنیم و مال مختصری در حد توان قربانی کنیم.

قربانی کردن، کشتن نفس اماره است

حجت الاسلام «صابر عزیزی» از کارشناسان مذهبی کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: در این روز باید با قربانی کردن از تعلقات مادی جدا شویم و در واقع انجام این کار ذبح هوا و هوس و کشتن نفس اماره است.

وی ادامه داد: دور شدن از ثروت دوستی و مال پرستی به یک معنویت و عرفان خاصی نیاز دارد و قربانی کردن نماد این کار است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: خداوند در روز عید قربان از حضرت ابراهیم(ع) خواست تا فرزندش را قربانی کند و در واقع می‌خواست حضرت ابراهیم(ع) را امتحان کند که درجه ایمانش مشخص شود.

حجت الاسلام عزیزی یادآور شد: روز عید قربان مانند عید فطر، از روزهای بزرگ و مهم به شمار می‌آید و خداوند بندگانش را دعوت می‌کند تا به فیض خاص خود برساند و به آن‌ها عیدی معنوی و اخلاقی بدهد.