به گزارش ایرنا، «حامد منکرسی» در نشست علمی- تخصصی دولت هوشمند، ابعاد و چالشها که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، درباره دولت الکترونیکی افزود: اقدامات پراکندهای در دستگاهها و قوای مختلف در خصوص دولت الکترونیک انجام شده است، با این حال ایجاد هماهنگی بین دستگاههای دولتی و قوای مختلف به مراتب سختتر از هماهنگی بخشهای داخلی دولت است.
وی گفت: یکی از موانع اصلی در این رویکرد، فرهنگ سنتی است که در این خصوص وجود دارد و هنوز نیز با وجود پیشرفت فناوری و تغییر رویکردها در فرهنگ ما حاکم است. نگاه بسیاری از مدیران دولتی ما به دیجیتالی شدن دولت، فقط الکترونیکی کردن فرآیندهایی است که در گذشته به صورت فیزیکی انجام میشده است اما برای داشتن دولت دیجیتال، محور اصلی شکلگیری فرآیندهای دیجیتالی باید از ابتدا برپایه دیجیتالی بودن ارائه شود.
منکرسی تاکید کرد: در گذشته تلاشهایی انجام و آزمایشگاههای معماری سازمانی در حوزه سازمان فناوری تشکیل شده است، در همان ابتدا نیز تحرکاتی شکل گرفت اما ادامه پیدا نکرد.
وی ادامهداد: یکی از مسیرهایی که میتوان به واسطه آن به تغییر فرهنگ سازمانها کمک کرد تقویت آزمایشگاهها همراه با مهندسی فرآیندهای سازمانی است که میتواند مسیر دیجیتالی شدن دستگاهها را تسهیل کند. سازمان فناوری اطلاعات نیز در این بخش از آزمایشگاهها حمایت خواهند کرد.
معاون سیاستگذاری و اعتبارسنجی فناوری اطلاعات اضافهکرد: استانداردسازی دادهها یکی دیگر از مسائلی است که باید به آن توجه ویژه کرد، زیرا بسیاری از سازمانهایی که قصد ارائه دادهها دارند از ما میپرسند ساختار آنها باید به چه شکل باشد تا در دسته استاندارد قرار بگیرد؟ در طرحی که در سازمان فناوری وجود دارد این مساله را در دستور کار قرار دادیم.
منکرسی خاطرنشانکرد: نمیتوان از دولت انتظار داشت که به عنوان اپراتور عمل کند، اپراتوری وظیفه کسبوکارها و بخش خصوصی است. برای ارئه دادهها به کسب و کارها و ایجاد خدمات جدید، تا چند روز آینده ۲ اپراتور فعالیت خود را آغاز میکنند که وظیفه آنها ایجاد و ارائه پلتفرم متن باز است تا بتوانند به واسطه آن بخشی از API ها (رابط برنامهنویسی نرمافزار) و دادههایی که از سوی دستگاهها ارائه میشود را به صورت رایگان و برخی را با در نظر گرفتن تعرفه در اختیار کسبوکارها قرار بدهد.
وی بیانداشت: گام دیگری که در ارتقا و توسعه دولت الکترونیک برداشته شده، در کارگروه تعاملپذیری دنبال میشود. این کارگروه مصوباتی دارد که دستگاههای دولتی را مجاب میکنند تا بدانند که به تنهایی مالک دادههای مردم نیستند و باید دادهها و اطلاعاتشان را برای خدمترسانی به مردم در اختیار سایر دستگاهها قرار بدهند.
در ادامه این نشست، «نسرین دسترنج» مدیر گروه خدمات و محتوای الکترونیکی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در جهان نسل بعدی دولت الکترونیک، به نام دولت هوشمند شناخته میشود. مسالهای که محرک تلاشهای اصلی دولت الکترونیک در دنیا است، بهرهوری و کارایی بخش دولتی است اما آن چیزی که باعث تحرکات بعدی دولتها شد و آن را به سمت فعالیت های بعدی سوق داد، اعتماد به بخش دولتی بود.
وی افزود: زمانی که دولتهای دنیا با مشروعیت کمتری روبهرو شدند و سطح عمومی اعتماد مردم به آنها رو به کاهش رفت، دولتها تصمیم گرفتند اقداماتی انجام بدهند که باعث بیشتر شدن سطح اعتماد مردم شود و به واسطه دولت الکترونیکی، بیپردهترین و بیواسطهترین ارتباط مردم با دولت شکل گرفت.
«احسان کشتکاری» عضو هیاتعامل سازمان فناوری اطلاعات نیز در ادامه این نشست خاطرنشانکرد: در موضوع پنجره واحد هوشمند، ۲ دسته مخاطب داریم. عدهای از آنها به ارائه خدمات G۲C (ارتباط بین دولت و شهروندان(مشغول هستند و عدهای دیگر به خدمات G۲B (دولت به کسبوکارها). اکنون سرویس خدمات دولت به مردم است به صورت هوشمند آغاز به کار کرده است و بسیاری از دستگاهها به آن پیوستهاند. امیدواریم تا قبل از پایان تابستان این سرویس به شکل کامل در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: البته بهترین حالت این است که مدیریت پنجره هوشمند دولت نیز به اپراتورهای خدماترسان سپرده شود تا مردم از یک اپلیکیشن واحد این خدمات را دریافت کنند. البته این مسیر بسیار طولانی است و برای دستیابی به آن دستکم باید پنج سال صبر کرد.