به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا؛ همزمان با رونق گرفتن فصل اجراهای نمایشی از ابتدای سال جاری در سایه تسریع روند واکسیناسیون و رسیدن جامعه به ایمنی نسبی از یک سو و همچنین تنوع اجراهای تئاتری در گونههای مختلف تئاتر بزرگسال؛ نمایشهای آئینی و سنتی و تئاتر کودک و نوجوان در تالارهای اقماری زیر مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دیگر؛ به مرور شاهد بازگشت رونق اجراها و حضور پر شور مخاطبان و نزدیک شدن اعداد و ارقام آماری مخاطبان و فروش نمایشها به دوران پیش از کرونا هستیم.
طی نگاهی آماری میتوان دریافت که هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۱ در قیاس با ۱۲ هفته بهار ۱۴۰۱ با ثبت رکورد میزبانی از ۱۴ هزار و ۳۱ نفری در قیاس با ۱۲ هفته پیش؛ رکوردی منحصر به فرد را از خود به جای گذاشته است.
همچنین از حیث میزان فروش نیز در سایه اقبال پر شور مخاطبان شاهد جا به جایی چشمگیر رکورد فروش این نمایش به عددی بالغ بر ۶۸۲ میلیون و ۴۲۳ هزار تومان هستیم که با توجه به اعداد زیر ۳۴۰ میلیون طی هفتههای پیش با رشد قریب به ۱۰۰ درصدی مواجه شده است.
توجه به عدالت فرهنگی؛ نکته مهمی که در سایه فروش تماشاخانههای خصوصی گم میشود
شاید در مقایسه میزان فروش سالنهای خصوصی با سالنهای دولتی با اختلاف عدد و رقمی بالا مواجه باشیم؛ اما نباید این مسئله را از ذهن دور داشت که نگاه مدیریت دولتی در امور فرهنگی هنری از جمله حوزه هنرهای نمایشی با محوریت عدالت فرهنگی و پایین نگهداشتن قیمت بلیت همراه است
مؤلفه دیگری که بهعنوان خط تمیز اصلی میان بدنه تئاتر دولتی و خصوصی شناخته میشود نگاهی است که حوزه دولت در امر متولیگری مدیریت فرهنگی-هنری بر حوزه عدالت و تزریق یارانههای دولتی داشته و دارد.
در حوزه هنرهای نمایشی نیز اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سه سالن فعال خود مجموعه تئاتر شهر (با پنج سالن اقماری)؛ تماشاخانه سنگلج (سالن مختص اجرای نمایشهای آئینی و سنتی) و تالار هنر (سالن مختص نمایشهای کودک و نوجوان) تلاش کرده ضمن تنوع بخشی به حوزه اجرای آثار تئاتری با پایین نگهداشتن قیمت بلیت تئاتر، دسترسی عموم مخاطبان و علاقهمندان به عرصه هنرهای نمایشی را گستردهتر و فراگیرتر به نسبت بخش خصوصی که از بدنه حمایتهای دولتی کمتر بهره میبرد؛ فراهم کند.
مهمترین خروجی این مؤلفه آن است که شاید در مقایسه میزان فروش سالنهای خصوصی با سالنهای دولتی با اختلاف عدد و رقمی بالا مواجه باشیم؛ اما نباید این مسئله را از ذهن دور داشت که نگاه مدیریت دولتی در امور فرهنگی هنری از جمله حوزه هنرهای نمایشی با محوریت عدالت فرهنگی و پایین نگهداشتن قیمت بلیت همراه است که باعث شده شاهد این اختلاف عدد و رقمی میان میزان فروش سالنهای دولتی و سالنهای خصوصی باشیم.
به زعم کارشناسان امر چهبسا شاهدیم که در سالنهای خصوصی برخی از آثاری که از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیستند فروشی به نسبت بیشتر از آثاری که در تماشاخانههای دولتی با کیفیتی به مراتب بالاتر به صحنه میروند دارند. بر همین اساس است که فروش بیشتر تماشاخانههای خصوصی را نباید به پای توفیق آنها در حوزه اقتصاد تئاتر نوشت.
فروش بیش از ۶۲۵ میلیون تومانی تئاترشهر در یک هفته
نمایش «پروین» به کارگردانی حسین کیانی که از (۸ خرداد) میزبان علاقهمندان در تالار اصلی تئاتر شهر بود با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۰۰ هزار تومان در مجموع ۳۰ اجرا ( بااحتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیفدار و مهمان) و میزبانی از ۴ هزار و ۸۰۲ تماشاگر به فروشی معادل ۳۲۰ میلیون ۴۶۰ هزار تومان دست پیدا کردهاست.
نمایش «اسبهای انباری» به کارگردانی رضا کرمیزاده که از روز (اول خرداد) در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ تماشاگر و قیمت بلیت ۶۰ هزار تومان روی صحنه رفته بود، روز جمعه (دهم تیرماه) با مجموع ۳۱ اجرا با ۲ هزار و ۸۹۲ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) و فروشی معادل ۱۲۶ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان به اجرای خود پایان داد.
نمایش «آلنده نازنین» به کارگردانی محمد برهمنی از روز جمعه (۱۷ تیر) در تالار چهارسو اجرای خود را آغاز کردهاست. این نمایش در اولین روز از اجرای خود با قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان و (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) با ۱۳۱ تماشاگر تاکنون ۹ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان فروش داشتهاست.
نمایش «بی چرا زندگان» به کارگردانی الهام شعبانی که از (دوم خرداد) در تالار قشقایی تئاتر شهر با ظرفیت ۹۶ تماشاگر و قیمت بلیت ۶۰ هزار تومان روی صحنه است تاکنون با مجموع ۳۵ اجرا و ۲ هزار و ۷۶۶ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) به فروشی معادل ۱۲۰ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان دست پیدا کردهاست.
نمایش «یه روز دیگه» به کارگردانی نادیا فرجی هم که از روز (هشتم خرداد تا اول تیر) در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان روی صحنه رفت با مجموع ۲۰ اجرا و ۵۴۸ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیمبها، تخفیفدار و مهمان) به فروشی معادل ۲۲ میلیون و ۷۵ هزار تومان دست پیدا کرد.
اجرای نمایش «یه روز دیگه» از روز پنجشنبه (دوم تیرماه) از کارگاه نمایش به تالار سایه مجموعه انتقال یافت که تاکنون با در نظر گرفتن ظرفیت ۷۲ نفری تالار و ۱۲ اجرا با قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان و ۷۱۴ تماشاگر به فروشی معادل ۲۵ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسیدهاست.
۲۱ میلیون فروش نمایش آئینی و سنتی «مبارک در ژاپن»
نمایش «مبارک در ژاپن» به کارگردانی علی فتحعلی نیز که از (۱۲ تیر) در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفتهاست، تاکنون با مجموع ۵ اجرا و ۶۲۹ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیمبها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل ۲۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان دست پیدا کردهاست.
فروش ۳۵ میلیون تومانی دو نمایش تازهوار تالار هنر
نمایش «غول نخود فرنگی» به کارگردانی سیدحسین فداییحسین هم که از روز ۹ تیر ماه با قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان در تالار هنر روی صحنه رفت، تاکنون با مجموع ۶ اجرا و۸۹۰ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان ) به فروشی معادل ۲۱ میلیون ۱۲۴ هزار تومان دست یافته است.
نمایش «پنگوئنها» به کارگردانی زیبا برجیفلاح نیز که از روز جمعه دهم تیرماه اجرای خود را با قیمت ۳۰ هزار تومان در تالار هنر روی صحنه رفته، تاکنون با مجموع ۵ اجرا و ۶۵۹ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان ) به فروشی معادل ۱۴ میلیون و ۳۹۴ هزار تومان دست پیدا کرده است.