پردیس - ایرنا- مسئول اداره ساماندهی هیات های و شورای مذهبی کشور گفت: در سطح کشور بیش از یکصد هزار هیات مذهبی از هیات های شاخص، محوری و محلی در سطح کشور فعال هستند.

به گزارش ایرنا ،علی علمی شامگاه دوشنبه در حاشیه برگزاری همایش طلایه داران عاشورا، به خبرنگاران گفت: در استان تهران نزدیک به ۱۲ هزار هیات ثبتی و احصا شده فعال هستند و در همین تعداد هیات ثبت نشده و غیر فعال داریم و در حدود ۱۷هزار مداح در استان تهران داریم.

وی با اشاره به همایش بزرگ طلایه داران عاشورای حضرت سید الشهدا(ع) اظهار داشت: این همایش بزرگ ویژه تشکل های مذهبی و دینی  شهر پردیس که شامل مبلغان ،مسئولان هیات ها،  ذاکرین اهل بیت(ع) وکانون های تبلیغی وفرهنگی  است و با توجه به  سنت هر ساله قبل از ماه محرم  برای هم افزایی و هماهنگی در خصوص برنامه های  پیش روی محرم امسال برگزار شده است.

  مسئول اداره ساماندهی هیات ها و شورای مذهبی کشور گفت:  رسالت اصلی هیات ها  و تشکل ها حول محور  اقامه عزای اهل بیت خاصه حضرت سید الشهدا (ع) است و ماهیت هیات ها طی گذشت ۴۳ سال از انقلاب تغییر کرده است.

علمی با بیان اینکه زمانی  بحث هیات  ها فقط به  عزاداری  سینه زنی وروضه زنجیر زنی و دسته روی خلاصه می شد ، توضیح داد: امروز  تشکل های دینی کشور به ویژه هیات ها در حوزه خدمات اجتماعی ، مسائل روزجوان و نوجوان،  خانواده وفرزند آوری که مقام رهبری بر آن تاکید دارند مطالبه به روز هیات های مذهبی است.

وی افزود: در اتفاقات و بلایای طبیعی مانند  سیل ،زلزله ،کرونا هیات ها به صورت خود جوش قبل از مقامات دولتی و حاکمیتی ورود پیدا کردند که نشان می دهد نقش هیات امروز بیش از یک عزداری و مراسم است ودر حوزه خدمات اجتماعی و حوزه ورود  به مسائل روز بیش از پیش حضور دارند.

  مسئول اداره ساماندهی هیات ها و شورای مذهبی کشور گفت : در برخی از شهر ها حضور هیات ها پر رنگ تر هست مثل استان اصفهان در شهر کاشان   مفصل تر و بیشتر است وتهران به دلیل جمعیت بالا تعدادهیات  ها بیشتر است و در استانهای  خوزستان، خراسان رضوی و یزد نیز از جمله استان های فعال در حوزه هیات ها عزاداری هستند.

۱۱۷ هیات مذهبی ثبت شده در شهرستان پردیس فعال هستند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان پردیس گفت: در شهرستان پردیس ۱۱۷ هیات ثبتی و ۱۲۰ هیات غیر ثبتی فعالیت دارند ، ۱۷۰ مداح  ثبت شده و در حدود ۶۰ مداح فعال داریم که هنوز  در سامانه ها ثبت نام نکردند.

محمد تقی واسعی گفت: در حدود ۶۰ مبلغ و مبلغه داریم ثبت شده داریم و در حدود ۵۰ مبلغه فعال  در شهرستان داریم که هنوز ثبت نشدند.

وی با اشاره به استقبال خوب هیات های مذهبی و مبلغان و مبلغات  درهمایش طلایه داران  عاشورا، اظهار داشت: امسال اداره تبلیغات به سراغ هیاتها رفت و شاهد استقبال خوب هیاتها و مبلغان در این آیین هستیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان پردیس با اشاره به برگزاری آیین طلایه داران عاشورا، اظهار داشت: به مناسبت دهه ولایت و نزدیک بودن به ایام محرم جمعی از روسای هیئت ها ،هیات امنا، مداحین شهرستان،  مبلغین و تمام کسانی که قرار هست در ایام محرم  در هیات ها خدمتگزاری به مردم کنند امروز در این جا حضور دارند.

واسعی ادامه داد: این همایش به منظور هم افزایی و هم اندیشی،بیان مشکلات ، نقاط ضعف و نقاط قوت هیاتها برگزار شده تا در محرم و صفر پیش روز عزاداری بی نقص و پر شور داشته باشیم.

وی افزود: برای دریافت دستور العمل های بهداشتی  با شبکه بهداشت و درمان شهرستان مکاتبه کردیم و منتظر دریافت دستور العمل ها از سوی آنها برای ابلاغ به هیاتها هستیم.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.