سنندج- ایرنا- راه اندازی بخش VIP بیمارستان کوثر، افزایش شمار مبتلایان به وبا، ممنوعیت عرضه داروهای سقط جنین در داروخانه‌های غیر بیمارستانی و معاینه دام به مناسبت عید قربان توسط دامپزشکی عناوین چند خبر از حوزه بهداشت و سلامت کردستان است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رییس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کوثر سنندج اظهار داشت: بخش VIP بیمارستان کوثر، پس از ۲ سال مجدداً فعالیت خود را شروع و آماده پذیرش بیماران بستری شد.

دکتر بابک قطبی افزود: بخش VIP بیمارستان کوثر ۷۰۰ متر مربع فضای اختصاصی با ۱۱ تخت وامکانات رفاهی ویژه دارد.

وی افزود: هدف از راه اندازی این بخش بهره‌مندی بیماران و جلوگیری از مراجعه آنان به بیمارستان های غیر دولتی و خارج از استان، تحمیل هزینه‌های چند برابری به آنان و نیز با هدف استفاده از امکانات و ظرفیت کادر درمانی موجود و فضای درجه یک بیمارستانی با خدمات رفاهی ویژه است.

وی اضافه کرد: این بخش فعالیت خود را آغازکرده و آماده پذیرش  تمامی بیمارانی است که تمایل به بستری شدن در این واحد را دارند.

شناسایی ۴۰ بیمار مبتلا به وبا

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از افزایش تعداد مبتلایان به بیماری وبا در استان به ۴۰ نفر خبر داد.

 دکتر فرزام بیدارپور اظهار داشت: در پی تشدید غربالگری افراد دارای علایم بیماری های روده ای و اسهال، یک بیمار دیگر مبتلا به وبا شناسایی شد.

وی با بیان اینکه مریوان با ۳۱ بیمار بیشترین شمار بیماران را دارد افزود: ۲ نفر در سقز، سه نفر در سنندج، ۲ نفر در سروآباد و ۲ نفر در کامیاران  تاکنون به این بیماری مبتلا شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اعلام اینکه افراد مبتلا به وبا در استان به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته اند تاکید کرد: رعایت اصول بهداشتی توسط مردم و پرهیز از مصرف آب و غذای مشکوک T موثرترین راه مقابله با بیماری وبا است.

تاکنون در استان مورد فوتی در اثر ابتلا به وبا وجود نداشته است.

ممنوعیت عرضه داروهای سقط جنین در داروخانه های غیر بیمارستانی

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به قوانین موجود در حوزه داروهای سقط جنین، توزیع و فروش این داروها در داروخانه های غیر بیمارستانی را ممنوع و تخلف اعلام کرد و گفت: در راستای سیاست های کلان کشوری و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، داروهای سقط جنین فقط با تجویز پزشک معالج، ارائه مدارک و تایید داروخانه بیمارستان های دارای بخش زنان و زایمان مجاز می باشد.

دکتر ابراهیمی اضافه کرد: توزیع و فروش این داروها در داروخانه های غیر بیمارستانی تخلف و در صورت انجام و نگهداری در داروخانه، متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.

بازرسی  بیش از چهار هزار راس دام قربانی توسط بازرسان بهداشتی دامپزشکی

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به استقبال بی سابقه مردم برای کشتار نذورات عید قربان در کشتارگاه های استان اظهار داشت: حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام های قربانی و به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از بیماری های مشترک بین انسان و دام بویژه بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از اهداف مهمی بود که در قالب طرح نظارت بر دام های قربانی دنبال شد.

مجتبی ورمقانی افزود: از هفته‌های قبل از عید قربان با تدارک برنامه هایی مبنی بر اطلاع رسانی و هشدار در خصوص تب کریمه کنگو و تشویق و ترغیب کشتار دام های قربانی در کشتارگاه های دام، بسترسازی لازم برای این منظور در استان فراهم شد.

ورمقانی ادامه داد: با سازماندهی ۶۰ اکیپ ثابت و سیار متشکل از ۱۱۵  بازرس بهداشت گوشت و ۱۶ ناظر شرعی، همزمان با عید قربان از ساعت ۶ الی ۲۱ کشتارگاه ها و اکیپ های دامپزشکی به ارائه خدمات کاملاً رایگان در زمینه ذبح دام شامل بازرسی دام زنده، کشتار، بازدید لاشه و ضمایم آن و برچسب زدن و آماده سازی برای دام های ذبح شده در کشتارگاه ها و حمل توسط خودرو یخچال دار به منزل افراد صاحب دام قربانی پرداختند.

مدیر کل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: بر اساس آمارهای حاصله چهار هزار و ۵۹۹ راس دام سبک و سنگین قبل از کشتار توسط بازرسان دامپزشکی بازرسی شده و چهار هزار و ۹۲۹ کیلوگرم فرآورده شامل ۲ هزار و ۵۴۸  کیلوگرم گوشت قرمز و۲ هزار و ۳۸۱ کیلوگرم اندام های خوراکی در راستای حفظ سلامت مصرف کنندگان غیر قابل مصرف تشخیص داده و ضبط شد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالی که مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

هم اکنون حدود ۵۶ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد ۲۹ هزار واحد در مرکز استان مستقر هستند، حدود سه درصد از این واحدهای صنفی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای محسوب می‌شوند.