به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، محمود امانی طهرانی امروز در گفت و گو با ایرنا درباره سند تحول بنیادین اظهارکرد: سند تحول بنیادین از سال ۹۰ تا کنون در ابعاد مختلف مورد توجه و تاکید قرار گرفته و اجرای سند دغدغه همیشگی مسوولان بوده است.
وی با بیان اینکه ترمیم و اصلاح سند مورد توجه است، افزود: در فصل هشتم سند پیش بینی شده که شورای عالی آموزش و پرورش در صورت نیاز به اصلاح موارد پیشنهادی بپردازد که این اقدام از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تاکید سند تحول بنیادین در عرصه مدرسه این است که تاثیرات و تحقق اهداف سند به درستی مشخص شود.
امانی طهرانی یادآور شد: بعد مدرسه سند تحول بنیادین باید از بعد ستادی جدا شود، اهداف مربوط به بعد مدرسهای در فصل چهارم سند به صورت جدی مشخص شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره زمان ترمیم سند گفت: حجم گسترده کار باعث شد که زمان ترمیم سند متغیر شود. تغییراتی در هشت فصل سند تحول ایجاد میکند که مورد توجه است.
امانی طهرانی همچنین درباره آموزش سند تحول بنیادین به معلمان گفت: نگاه به سند تحول به عنوان یک گفتمان است و در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان پیش بینی شده چراکه باید به عنوان یک امر دائمی به آن پرداخته شود.
وی ادامه داد: گروهی از افراد انتظار دارند سند کاملا جدیدی ارائه شود، اما فعلا روند کار این نیست و سند باید به نقطه روشنی برسد، سپس در آینده به جمع آوری ایده های نوآورانه دیگری برای خلق سند جدیدی فکر کنیم که این کار به بازه زمانی ۷ تا ۱۰ سال نیاز دارد.
وی افزود: برای ترمیم و بازنگری سند تحول بنیادین سه دسته شاخص داریم که نخست شاخصهایی که از قبل در سندتحول وجود داشت و همواره در حال تکمیل است و اکنون به ۳۰ شاخص رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین شاخصهای جدا از سند به عنوان شاخصهای برنامهای است. دسته سوم شاخصهای مدرسهای هستند که رگهها و زمینه هایی از بقیه شاخصها در آنها وجود دارد، اما آنها را به طور خاص دنبال و تقویت میکنیم که سند در سطح مدرسه اجرایی شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه به اجرای سندتحول بنیادین از دو منظر میتوان نگاه کرد، گفت: گروه نخست معتقدند اقدامات قابل عنوانی در زمینه اجرای سند اجرا شده است و گروه دوم مردم، خانواده ها و مسئولان عالی هستند که سوال می کنند اگر سند اجرا شده، آیا امروز حال مدارس ما حال بهتر است یا خیر.
وی افزود: از منظر گروه اول همواره فهرست طولانی از اقدامات انجام شده، قابل ارائه است که البته بسیاری از آنها حقیقت دارد اما نکته این است که از اجرای این برنامهها، خروجی مطلوبی محقق نشده است.
امانی طهرانی خاطرنشان کرد: امروز هم در مدرسه از نظر زمان کار و شیفت بندی و هم در تجهیزات مدرسه و نیروی انسانی با استانداردهای سطح بالا کمبودهای بسیاری وجود دارد و تمام این موارد عرصه های کار در آموزش و پرورش است.
وی افزود: این کمبودهای انباشته باعث میشود تا اجرای سند تحول بنیادین و داشتن خروجیها با استاندارد سند، موارد قابل توجهی نباشد. براین اساس باید تصمیم ملی برای جبران کمبودهای نظام آموزشی کشور اتخاذ شود.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: لازم است منابع مالی و غیرمالی کفایت کنندهای برای این امر درنظر گرفته شود. اگر این اتفاقات به سرانجام برسد، به تدریج حال مدارس هم بهتر میشود.
وی گفت: بیثبات مدیریتی در آموزش و پرورش به اجرای سندتحول لطمه زده است، شورای عالی، شعبه مجلس است و نمیتواند وارد عرصه مدیریت شود. فصل هشتم سند مدیریت، اجرای سند را بر عهده وزارت آموزش و پرورش قرار داده است.
همچنین مجید رعنایی معاون برنامه ریزی و ارزیابی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ۱۰ سال از تدوین سند گذشته و نیازها و مقتضیات دانش آموزان و نظام آموزشی تغییر کرده و براساس قانون باید هر پنج سال یک بار انجام شود.
وی افزود: سه رویکرد تکمیلی و آینده نگرانه، رویکرد اصلاحی و رفع ابهامات سند و به حداقل رساندن تفسیرپذیری برخی بندهای سند در این بازنگری مدنظر است.
رعنایی با اشاره به ترمیم و بازنگری در سندتحول بنیادین اظهار کرد: تدوین برنامه زیرنظام های سند در سال های گذشته در حال انجام بود و هنوز استلزامات برنامهای فراهم نشده تا بتوانیم بازنگری انجام دهیم.
وی ادامه داد : رهبر معظم انقلاب نیز بر ترمیم سندتحول تاکید داشتند به گونهای که جنبه تکمیلی داشته باشد و به روند اجرای فعلی سند آسیب نزند.
رعنایی خاطر نشان کرد: مواردی چون کمک به افزایش سازگاری درونی و بیرونی سند، تاکید بر پژوهش محوری، توجه به آرمان ها و واقعیات، شاخص پذیر کردن اجرای سند در روند ترمیم سند مورد توجه است.
وی ادامه داد: طرح های پژوهشی جامعی در این زمینه انجام شده است و همچنین فراخوان عمومی در جهت دریافت نظرات اعلام و داده های لازم جمع آوری شدند.
رعنایی یادآور شد: همچنین کمیسیونهای شورای عالی مشغول کار است و وزرای آموزش و پرورش طی ۱۰ سال اخیر دعوت شدند تا تجربیات خود از چالشهای اجرایی سند در دوران مدیریت خود را به ما منعکس کنند.
وی گفت: علاوه بر این با همکاری یک گروه نخبگانی، چالش های اجرای سند را احصاء کردیم. همچنین در نسخه ارتقا یافته سندتحول بنیادین مواردی چون تبیین روشنتر اصطلاحات و مفاهیم تحولی، روشن سازی برخی راهکارها و یا ادغام و تقویت آنها، تبیین دقیقتر وظایف آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش و سایر مراجع مربوط، تقویت و تکمیل مولفههای مدرسهای، شاخص پذیر کردن سند برای اجرا، نظارت و ارزیابی انجام خواهد شد.
رعنایی همچنین درباره نحوه نظارت بر اجرای سند گفت: بر اساس سند فعلی، در فصل هشتم نظارت را در سه سطح تعریف کردیم، ارزشیابی و نظارت راهبردی برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. همچنین نظارت برنامهای که بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش است و سوم نظارت و ارزشیابی اجرای عملیاتی است که برعهده وزارت آموزش و پرورش است و باید مکمل یکدیگر باشند.
وی افزود: براین اساس تمرکز نظارتی ما در شورای عالی آموزش و پرورش بر چرخشهای خرد زیرنظام ها متمرکز میشود.
وی افزود: یکی از چالشهایی که در ۱۰ سال اخیر به آن رسیدیم این است که به بعد نظری سند عنایت و توجه لازم صورت نمیگیرد و روح سند بر برنامهها دمیده نشده است.