نیویورک - ایرنا- انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان برای فرمانداری ایالت ایلینوی، رقابتی بین یک نامزد راست افراطی و دو چهره میانه‌رو بود که با پیروزی دارن بیلی، سناتور ایالتی ایلنیوی به پایان رسید.

انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده در روز سه شنبه، ۸ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد. در این انتخابات، برای تعیین تکلیف تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا رای‌‍‌گیری صورت خواهد گرفت. همچنین در این انتخابات، تکلیف فرماندارانِ آینده ۳۶ ایالت آمریکا مشخص خواهد شد. این انتخابات اولین انتخابات پس از سرشماری ۲۰۲۰ در آمریکاست و از این حیث نیز بسیار حائز اهمیت است.

مطابق قوانین انتخاباتی ایالات متحده، ابتدا انتخابات در درون هر حزب برگزار می‌شود و در نهایت در روز ۸ نوامبر، نامزدهای نهایی احزاب به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. در این گزارش به نتایج رقابت‌های مقدماتی در ایالت ایلینوی می‌پردازیم.

انتخابات فرمانداری:

 انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان برای فرمانداری ایالت ایلینوی، رقابتی بین یک نامزد راست افراطی و دو چهره میانه‌رو بود. این رقابت، با پیروزی دارن بیلی، سناتور ایالتی ایلنیوی به پایان رسید. او توانست ۵۷ درصد آراء را به خود اختصاص دهد و جسی سالیوان، کارآفرین مشهور و ریچارد اروین، شهردار یکی از شهرهای ایالت ایلنوی در جایگاه دوم و سوم ایستادند.

دارن بیلی که از طرفداران سرسخت راست افراطی در آمریکاست، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ حاضر نشد پیروزی بایدن را بپذیرد و در این انتخابات نیز از حمایت ترامپ برخوردار بود. او همچنین اظهارنظرهای جنجالی زیادی طی سالیان اخیر داشته و یکی از آخرین موارد آن، واکنش او به تیراندازی مرگبار در جشن روز استقلال آمریکا (۴ جولای) در ایالت ایلینوی بود. او گفته بود: «بیایید برای برقراری عدالت دعا کنیم، و سپس بیایید پیش برویم و جشن بگیریم - استقلال این ملت را جشن بگیریم!» او بعداً از این اظهارنظر جنجالی خود عذرخواهی کرد.

در آن طرف میدان، جی پریتزکر، فرماندار کنونی ایالت ایلینوی، کار سختی برای پیروزی نداشت و با کسب ۹۱ درصد آراء، به شکل قاطعانه نامزد پیروز حزب دموکرات شد.

انتخابات مجلس سنا:

جمهوری‌خواهان در این دوره از رقابت‌های مجلس سنا، شاهد حضور نامزدهای زیادی در انتخابات مقدماتی بودند.

در حقیقت 7 نامزد جمهوری‌خواه در این انتخابات به رقابت با یکدیگر پرداختند تا بتوانند در نوامبر 2022، با سناتور داک‌وُرث که نامزد نهایی دموکراست‌هاست، به رقابت بپردازند. در این رقابت، کتی سالوی که یک وکیل بسیار مشهور در ایالت ایلینوی است، با کسب 30 درصد آراء و با اختلاف اندک نسبت به نامزد دوم، پیروز انتخابات شد.

کتی سالوی برای چندمین بار است که در انتخابات مجلس سنا حاضر می‌شود، اما بدون شک او همچون دفعات قبل، کار بسیار سختی برای شکست سناتور محبوب و دموکرات ایالت ایلینوی یعنی تامی داک‌وُرث دارد.

انتخابات مجلس نمایندگان:

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات این دوره از رقابت‌های مقدماتی مجلس نمایندگان، شکست نماینده مشهور کنگره آمریکا یعنی ماری نیومن در منطقه 6 ایالت ایلینوی بود. ماری نیومن از جمله نمایندگان دموکرات بسیار فعال در کنگره آمریکا بود و طرح‌هایی چون چک کردن سابقه افراد برای خرید سلاح، از مهمترین اقدامات او طی سالیان اخیر است. او در این انتخابات، از شان کاستن که او هم در حال حاضر نماینده کنگره آمریکاست، شکست خورد.

علت رقابت این دو نماینده کنگره در یک منطقه انتخاباتی، تغییرات جدید در نقشه انتخاباتی ایالت ایلینوی است که چندان هم به نفع دموکرات‎‌ها نبوده است.