مصطفی نصیری ورگ روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از این نخستین قطار ترانزیتی از مبدا کشور قزاقستان در آسیای مرکزی از طریق مرز ریلی اینچه برون استان گلستان وارد کشور شده بود تا بار خود را در قالب دالان شمال- جنوب به مقاصد دیگر از طریق ایران منتقل کند.
وی گفت: با توجه به زیرساختها و سابقه فعالیت مناسب در عرصه تجارت و حمل و نقل ریلی کالا، بخش عمده ترانزیت ریلی در منطقه از ایستگاه بین المللی راه آهن سرخس صورت می گیرد.
مدیرکل راه آهن خراسان ادامه داد: دیروز نیز نخستین قطار ترانزیتی در مسیر روسیه - هند، بار خود شامل مصالح ساختمانی را از طریق سرخس وارد ایران نمود تا در ادامه از طریق بنادر جنوبی کشور به هند ترانزیت شود.
نصیری ورگ خاطرنشان کرد: ایران با سامانه های حمل و نقلی مناسب، یک گذرگاه ترانزیتی اقتصادی، پایدار و سریع در مسیر شمال تا جنوب منطقه غرب آسیا است که میتواند میلیونها تن بار ترانزیتی را در دالان اصلی شمال - جنوب با ظرفیت ریلی و حمل و نقل مناسب جابه جا کند.
پیش از شیوع کرونا سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی شامل ادارات کل راه آهن خراسان و راهآهن شرق کشور جابهجا میشد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.
هزار و ۴۰۰ کیلومتر، معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران مربوط به محدوده خراسان رضوی است.
این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جابهجایی مسافر کشور را از طریق ناوگان ریلی دارد.