دیجیکالا بزرگترین و شناختهشدهترین فروشگاه آنلاین در ایران است که در سال ۱۳۸۵ از سوی «حمید و سعید محمدی» بنیان نهاده شد. بنا بر آنچه در گزارش سالانه این برند در سال ۹۸ منتشر شده، دیجیکالا روزانه بیش از ۵،۴ میلیون بازدیدکننده دارد و ۸۵ درصد سهم بازار فروش آنلاین در ایران را از آن خود کرده و یکی از بزرگترین خردهفروشیهای آنلاین در خاورمیانه است. در گزارش سالانه این شرکت در سال ۱۴۰۰، تعداد بازدیدکننده ماهانه به ۳۹ میلیون ۵۰۰ هزار نفر با تنوع کالایی هفت میلیون ۵۰۰ هزار عنوان رسیده است. در این گزارش، ۲۴۹ هزار نفر عرضه محصولات این شرکت را به عنوان «فروشنده» دیجیکالا در سراسر کشور برعهده داشتند.
بنا بر آمار منتشر شده تا اوایل سال ۱۴۰۰، در این بستر بیش از ۴ میلیون کالای مختلف توسط ۱۶۰ هزار فروشنده برای فروش عرضه شده و ظرفیت پردازش ۶۰۰ هزار کالا در روز را دارد. مدل کسبوکار دیجیکالا یک آمیختگی از بازارگاه مجازی و خردهفروشی است.
به غیر از فروشگاه آنلاین، زیرمجموعههای دیجیکالا شامل دیجیاستایل (پوشاک)، فیدیبو (کتاب الکترونیک)، دیجیپی (فینتک)، دیجینِکست (نوآوری)، دیجیکلاب (تشویق مشتریان وفادار)، دیجیپلاس، کمدا، پیندو و دیجیاکسپرس هستند.
گروه دادهکاوی ایرنا با توجه به اهمیت روزافزون خرید آنلاین و مشکلاتی که گاهی کاربران از این شیوه خرید مطرح میکنند، به واکاوی نظرها و تجربههای کاربران توئیتر در خصوص برند دیجیکالا پرداخته است.
این بررسی در بازه زمانی ۲۰ تیر ۱۴۰۰ تا ۲۰ تیر ۱۴۰۱ (یک سال) از میان کاربران تاثیرگذار(پرلایک) توئیترفارسی انجام شده؛ روش کیفی استفاده شده در این پژوهش، «تحلیل مضمون و استخراج آمار و ارقام از طریق سامانه پایشگر شبکههای اجتماعی» به دست آمده است:
چه میزان محتوا از سوی چه تعداد کاربر و با چه نسبتی نشر و بازنشر شد؟
واکاوی دادههای مرتبط با برند دیجیکالا در توئیترفارسی در بازه زمانی تابستان ۱۴۰۰ تا تابستان ۱۴۰۱ نشان میدهد ۱۵۳ هزار و ۶۴۲ توئیت در این مدت از سوی ۷۱ هزار و ۸۳۲ کاربر منتشر شده است. با این حساب، نرخ مشارکت این موضوع ۲.۱۳ به دست میآید که دلالت بر عمومیت این تولیدمحتوا در توئیتر فارسی و دخالت ناچیز رباتها و گروههای سازماندهی شده دارد. این توئیتها در مجموع ۹۳۸ هزار و ۴۹۹ لایک گرفتند که به اهمیت و توجه کاربران به این محتواها اشاره دارد.
مقایسه محتوای نشری یا توئیت و محتوای بازنشری یا ریتوئیت، شاخص دیگری برای بررسی مشارکت کاربران در موضوعهای ترند شده در توئیترفارسی است. بهگونهای که در این گزارش شاهد حجم بالای توئیتها (۷۴.۸۰) نسبت به میزان ریتوئیتها(۲۵.۲۰) بودیم.
نسبت حدود سه برابری توئیتها به ریتوئیتها بیش از هرچیز از تنوع و تکثر مشارکت کاربران و تمایل آنها برای ابراز نظر شخصی در این موضوع حکایت دارد به طوریکه بررسی توئیتها نشان میدهد بیشتر کاربران توئیتر ترجیح دادند برای تولیدمحتوا و انتشار مطالب به طور شخصی اقدام کنند و کمتر شاهد بازنشر محتواهای چهرههای شاخص این پلتفرم و حضور اینفلوئنسرها بودیم؛ به بیان واضحتر توده مردم با تجربهها و دغدغههای مختلف به ابراز نظر و تحلیل و بررسی برند دیجیکالا در توئیتر فارسی پرداختند.
تحلیل خط سیر انتشار مطالب در بازه زمانی یک ساله این گزارش به خوبی روند صعودی و نزولی و فراز و نشیبهای تولیدمحتوا در این موضوع را نشان میدهد. قله اصلی این نمودار در اواخر آبان ماه(۲۹ آبان) و مربوط به زمانی است که تخفیفهای مربوط به بلک فرایدی(جمعه سیاه) در سایت دیجیکالا اعمال و حجم زیادی از کاربران در این مدت درباره معایت و مزایای این کالاها و خدمات ابراز نظر کردند. دادههای آماری بیانگر آن است که فقط در روز ۲۹ آبان، ۱۸ هزار ۶۶۲ توئیت منتشر شده است.
رویکرد کلی کاربران به فروشگاه آنلاین دیجیکالا و خدمات آن
تحلیل رویکرد کاربران به برند دیجیکالا در بازه یکساله تابستان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ از مهمترین پرسشهای این گزارش دادهکاوی است؛ اینکه درصد موافقت و مخالفت توئیتریها به ارائه خدمات و کالاهای این برند چقدر بوده، شاخص مهمی برای میزان موفقیت و عدم موفقیت یک برند درفضای مجازی به شمار میآید.
به طور معمول رویکرد توئیتریها به موضوعهای ترند شده در این پلتفرم، انتقادی و اعتراضی است اما میزان این انتقاد و اعتراض همواره حجم مشخصی دارد و رضایت بیش از حد یا مخالفت بیش از اندازه از یک موضوع به طور قطع به تجزیه و تحلیل و واکاوی دقیقتر نیاز دارد.
دادههای استخراج شده از نمونه آماری این موضوع نشان میدهد ۷۳.۶۳ درصد از کاربران به دلایل مختلف نسبت به برند دیجیکالا، محتوای منفی و انتقادی منتشر کردند. حجم کاربران موافق ۱۲.۰۹ درصد بوده که به طور واضح موافقت و رضایت خود از خدمات این فروشگاه آنلاین را اعلام کردند. از سوی دیگر، ۱۴.۲۹ درصد از کاربران نیز نظر مشخص و موضعگیری دقیقی در ارتباط با میزان رضایت یا عدم رضایت خود ابراز نکردند.
مضامین پرتکرار توئیتها چه بودند و با چه درصدی انتشار یافتند؟
استخراج مضامین پرتکرار توئیتها در این بخش، از اصلیترین و مهمترین اهداف این گزارش بود که علاوه بر نمایش مضامین اصلی توئیتها که در واقع خلاصهای از محتوای عمیق و جزئی مطالب منتشر شده است، فراوانی و درصد این مضامین در مقایسه با یکدیگر به نمایش درآورده است:
تجزیه و تحلیل نمودار میلهای مضامین پرتکرار و درصد آنها نشان میدهد، ۸ مضمون از ۹ مضمون استخراج شده از نمونه آماری این محتوا، انتقادی و فقط یک مضمون با رویکرد مثبت و تمجیدآمیز منتشر شده است.
از میان تمهای انتقادی، کاربران درباره «کیفیت کالا، ارسال، پشتیبانی، مدیریت، قیمت و بازار انحصاری این برند» ابراز نارضایتی و انتقاد کردند. در مقابل، مضمون تمجید از ارائه خدمات و تنوع کالاها با ۱۶.۴۸ درصد مثبتترین مضمونی بود که توئیتریها میزان رضایت و همراهی خود را با برند دیجیکالا ابراز کردند.
برخی از توئیتهای مهم و جریانساز مضامین یادشده به شرح زیر است:
در مضامین پرتکرار توئیتها کاربران چه رویکردهایی را ابراز کردند؟
در این بخش، رویکرد کاربران در نمونه آماری استخراج شده در قبال مضامین پرتکرار توئیتها مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است:
همچنان که پیشتر گفته شد، ۷۳ درصد کاربران به ارائه خدمات از سوی برند دیجیکالا انتقاد و اعتراض داشتند که این حجم از نارضایتی در گراف زیر و در بخشهای مختلف به خوبی مشخص شده است. مضامینی همچون «قیمت کالا و اعتراض به گرانی، درخواست تحریم و تعطیلی، مدیریت و نارضایتی از همکاری و نارضایتی از یکهتازی دیجیکالا در بازار انحصاری» از جمله تمهایی بودند که به طور کامل با رویکرد منفی کاربران مواجه شده بود.
برخی مضامین همچون «ارسال کالا، پشتیبانی، کیفیت کالا و مقایسه خرید آنلاین» از محتواهایی بودند که به جز درصد بالای نارضایتی، بخشی از نظرهای خنثی را نیز شامل شدند. در سوی مقابل نیز، درصد همراهی و رضایت کاربران از این برند در مضمون تمجید از ارائه خدمات به خوبی نمایان شده است. این مضمون به همراه مضمون پشتیبانی، تنها مضامینی بودند که تا حدی موافقت و همراهی کاربران توئیتر را نسبت به برند دیجیکالا به همراه داشتهاند.
کدام کاربران در انتشار توئیتهای پرلایک فعالتر بودند؟
معرفی کاربران فعال در تولیدمحتوا در خصوص برند دیجیکالا یکی از پرسشهای فرعی این پژوهش بوده که مشخص میکند در میان هزاران کاربر پرلایک و تاثیرگذاری که درباره دیجیکالا توئیت زدند کدام کاربران پرکارتر و فعالتر بودهاند:
حساب توئیتری رسمی دیجیکالا با ۳۵ توئیت، فعالترین اکانت در میان کاربران پرلایک توئیتری بود که نشان میدهد تا چه اندازه فعالیت و رصد فضای توئیتر و پاسخدهی به شبهات و پرسشهای کاربران این پلتفرم برای این شرکت اهمیت داشته است.
«فرورتیش رضوانیه» و «احسان و امیر طیبی» به ترتیب با ۳۴، ۱۲ و ۱۰ توئیت از دیگر فعالان توئیتری این موضوع بودند. هر سه اکانت یاشده با رویکردی انتقادی و در قالب یک رشته توئیت، تجربههای منفی خود از همکاری و خرید از فروشگاه آنلاین دیجیکالا را در فضای توئیتر به اشتراک گذاشتند که از قضا با توجه و پسند کاربران روبرو شدند. نکته مهم و حایز اهمیت در این خصوص این بود که برخی از این شبههها از سوی اکانت رسمی شرکت و روابط عمومی وقت شرکت «امیرحسین موسوی» پاسخ داده شده است.
«حمید محمدی» و «امیرحسین موسوی» مدیرعامل و مدیر روابطعمومی دیجیکالا از دیگر افراد فعال در این عرصه بودند که در خصوص موضوعها و شبهههای مطرحشده درباره شرکت تولیدمحتوا کردهاند.
کلیدواژهها و هشتگهای پربازید در میان کاربران توئیتر
پرتکرارترین واژگان استفاده شده در میان ۱۵۳ هزار توئیت منتشرشده از طریق سایت پایشگر استخراج و در قالب نمودار ابرنمای زیر ارائه شده است:
«دیجیکالا» برجستهترین واژه است و کلیدواژگانی همچون «خرید اینترنتی، هزینه ارسال، کد تخفیف، انصراف از خرید و سبد خرید» از دیگر کلمات پرتکرار و مرتبط با خرید اینترنتی از این برند بودهاند.
تگهایی همچون «ماشین ظرفشویی، جلد کتابی، خرید ماشین، برندهای خارجی؛ سازمان غذا، تاریخ مصرف گذشته، سایت ایمالز، جعبه خالی، و سرمایهگذاری» به طور واضح به توئیتهای مربوطند که تجربههای کاربران در خصوص خرید از دیجیکالا را نشان میدهد. بلک فرایدی نیز همچنان که گفته شد به بزرگترین زمان انتشار تولید محتوا و مهمترین تخفیف سالانه این برند اختصاص داشته است.
در میان هشتگهای پرکابرد کاربران میتوان هشتگ «دیجیکالا»، «دیجیکالا» و «دیجی_کالا» را نام برد که برجستهترین نمایش را در نمودار ابرنمای زیر داشتهاند.
«خریدآنلاین» و «digikala» از دیگر هشتگهای پرتکرار این موضوع بود که به طور مشخص به خرید آنلاین از برند دیجیکالا اشاره داشتند.
«یلدای دیجیکالا» و «blackfriday» از جمله هشتگهایی بودند که تخفیفهای این برند و زمان آن را یادآور میشوند و بالاخره اینکه «دیجی_کالا_بامرام» نیز از هشتگهایی بود که طرفداران این برند در توئیترفارسی ترند کردند.
نقد و نظر ایرنا
۱. «انحصار بازار خرید آنلاین» و «نبودن رقیب جدی برای این برند شناختهشده»، از اصلیترین ایرادها و انتقادهایی است که در سالیان اخیر به دیجیکالا وارد میشود.
یکهتازی در بازار انحصاری و نداشتن رقیب علاوه بر افت کیفیت محصولات سبب میشود قیمتها نیز سیر صعودی داشته و امکان ارائه قیمت رقابتی از بین میبرد. علاوه بر این شائبههای مختلفی نیز در خصوص حمایتهای دولتی و همچنین عدم استقلال برندهایی همچون دیجیکالا به وجود میآید که تا زمان عدم ورود یک رقیب جدی و قدرتمند ادامه خواهد داشت.
۲. «ارتباط با مشتری» و «اطلاعرسانی جامع و دقیق» از جمله تمهیدات مهم تجاری هر برند تجاری برای حفظ و افزایش مشتریان خود است.
در این زمینه دیجیکالا نیز اقدامات مختلفی را برای ارتباط گسترده و دائمی با مخاطبان خود در نظر گرفته است؛ حضور دائم در فضای مجازی همانند اینستاگرام و فعالیت مداوم در توئیترفارسی با چند حساب توئیتری از سوی مدیران این مجموعه و روابط عمومی، سبب شده انتقادها و پرسشهای کاربران به سریعترین و صریحترین شکل ممکن مطرح شود.
با این حال، شبهههای زیادی در خصوص کیفیت محصولات، ارسال و تضمین کالاهای این شرکت در توئیترفارسی مطرح شده که هنوز شبههناک و سوالبرانگیز است و لزوم شفافسازی مدیریت و عوامل این برند به شدت احساس میشود.
۳. با وجود تلاشهای فراوان عوامل دیجیکالا و ارائه عرضهها و پیشنهادهای متنوع، انتقادها نسبت به این شرکت در سالهای اخیر سیر صعودی داشته است.
افزایش قیمت برخی کالاها نسبت به بازار، بالابردن کف حداقلی ارسال رایگان و همچنین تاخیر و ناهماهنگی در ارسال سفارشها، از اصلیترین دلایل نارضایتیها در فضای توئیتر فارسی بوده است. به نظر میرسد با توجه به پتانسیلهای بالای خرید آنلاین در ایران و جهان و همچنین مشکلات مختلف در زمینه اشتغال و بیکاری، حمایت از دیگر برندهای خریدآنلاین علاوه بر رقابتیکردن بازار و افزایش کیفیت خدمات، مشکلات کارآفرینی و بیکاری را تاحد زیادی کاهش خواهد داد.