بیرجند - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در قالب طرح کشت قراردادی ذرت علوفه‌ای پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰ هزار تن علوفه مورد نیاز دامداران در استان تولید شود.

محمدرضا اکبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ‌به منظور حفظ تامین علوفه مورد نیاز واحدهای دامداری استان ۲ هزار هکتار از اراضی استان به کشت قراردادی ذرت علوفه‌ای اختصاص یافت.

وی بیان کرد: در این طرح قراردادی، اولین کشت از یکم خرداد در شهرستان‌های سردسیر استان آغاز می‌شود و تا ۱۵ مرداد در شهرستان‌های گرمسیر استان مانند بشرویه و نهبندان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۸۲۵ هکتار زیر کشت ذرت علوفه‌ای رفته و ۱۳۳ هکتار از این میزان منجر به عقد قرارداد با شرکت مجری طرح اتحادیه دامداران شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود ۷۰ هزار تن محصول ذرت علوفه‌ای از سطح ۲ هزار هکتار اراضی استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات مورد نیاز برق و کود به کشاورزان پرداخت شده و در حال پرداخت است ادامه داد: در این خصوص تاکنون ۷۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به کشاورزان استان پرداخت شده است.

اکبری گفت: همچنین برای طرح قراردادی کشت علوفه ۳۰ تن بذر اصلاح شده به ارزش ۲ میلیارد تومان خریداری و در اختیار کشاورزان استان قرار گرفته است.

وی افزود: سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ای پارسال در سطح استان ۶۸۲ هکتار بود اما امسال با توجه به نیاز دامی استان در قالب کشت قراردادی به ۲ هزار هکتار افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: شهرستان‌های سربیشه و قاین بیشترین سطح زیر کشت را دارند و ارقام کشت شده در سطح استان نیز دیررس و میان‌رس هستند.

وی بالا بودن تولید عملکرد در واحد سطح، برداشت زودهنگام و کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب را از جمله ویژگی‌های ارقام میان‌رس دانست.

اکبری یادآور شد: میانگین برداشت ذرت علوفه‌ای در هکتار به حدود ۴۰ تن می‌رسد که همه این محصول تولیدی به مصرف دامداری‌های استان خواهد رسید.