به گزارش خبرنگار ایرنا، فراخوان دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) در محورهای خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله و یادداشت و همچنین بخش ویژه تیتر، مردادماه پارسال منتشر شد.
در بخش فعالان رسانههای صوتی و تصویری این جشنواره نیز با تاکید بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکههای تلویزیونی برون مرزی و بینالمللی و در بخش رسانههای مجازی این جشنواره با توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی و در بخش عکس و گرافیگ عکس خبری، گرافیک و بخش ویژه اینفوگرافی برگزار شد.
محورهای موضوعی این جشنواره شامل چهار بخش سیره رضوی، زائر و زیارت رضوی، وقف و نذر رضوی و خدمت رضوی بوده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز پنجشنبه در آیین پایانی جشنواره رسانهای امام رضا(ع) گفت: این جشنواره، فراگیر، عمیق و نزدیک به فهم اجتماعی زمانه است.
حجتالاسلام سید سعیدرضا عاملی افزود: مکتب فکری امام رضا (ع) مبتنی بر شاخصه های تمدنی اسلام و ارتباطات موثر، ظرفیت جهان شمول دارد که عدالت گرایی، عقلانیت حکمت و تدبیر و توجه به مردم و توجه کانونی به دیگران از نمادهای آن است.
وی با بیان اینکه اسلام هراسی و شیعه هراسی محصول دیگرهراسی است، افزود: امام رضا(ع) فرمود بدترین زندگی از آن کسی است که دیگری از دست او در امان نباشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: امروز جهان به جهت دور شدن از سرمایه ایمان، وامانده و خسته و به دنبال پیام درست است. امروز قدرت تشخیص فردی و جمعی در جامعه ضعیف شده که بازتاب آن کژ رفتاریهای اجتماعی و اعتیاد و دیگر موارد است.
حجتالاسلام عاملی با بیان اینکه توان تشخیص حق و باطل و اصرار بر حقیقت از اصول مهم در رسانه است، افزود: در رسانه سنتی مخاطب را خنثی و دریافت کننده میدانند، در حالیکه در رسانه مدرن بر عکس این است.
تولیت آستان قدس رضوی هم گفت: جشنواره رسانهای امام رضا (ع) را باید با کیفیت عالیتر و اثرگذارتر در جامعه استمرار بخشیم.
حجتالاسلام احمد مروی با بیان اینکه خدا در قرآن کریم به قلم، قسم یاد میکند افزود: خدا ۲ نعمت قلم و نویسندگی را بیان میکند، این نعمتها را باید در بهترین صورت قالب محتوا و شکل استفاده کرد.
وی با بیان اینکه مخاطب جهاد تبیین همه مردم هستند و به یک جغرافیا محدود نمیشود، گفت: رهبر معظم انقلاب موضوع جهاد تبیین را مطرح کردند که مهمترین ابزار آن قلم است.
تولیت آستان قدس بیان کرد: نکته مثبت جهاد تبیین در عاشورا روشن شد، که خانواده امام حسین(ع) در فرصتهای مختلف به جهاد تبیین پرداختند و تبلیغات دهها ساله بنی امیه را نقش بر آب کردند.
وی گفت: در تهیه آثار و جهاد تبیین سیره و سلوک امام رضا(ع) باید با بهرهگیری از روایات متقن و مستند، باز تولید مفاهیم و آموزهای سیره رضوی در ارتباط با مسائل روز استفاده کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: همچنین در تهیه آثار شناخت دقیق مخاطب، استفاده حداکثری از ظرفیت دلدادگی به امام رضا (ع) از دیگر آثاری است که باید توجه کنیم.
حجتالاسلام مروی بیان کرد: آنهایی که آثار ماندگار خلق کردند زحمت کشیدند و خون دل خوردند، علامه امینی در کتاب الغدیر از جمله آنها است. کار باید برای خدا و با اخلاص باشد.
در پایان این جشنواره، ۶۱ نفر از افراد حائز رتبه های اول تا سوم و همچنین افراد برگزیده و شایسته تقدیر در بخشهای مختلف خبر، گزارش، عکس، فیلم، گرافیک، گزارش خبری رادیویی و تلویزیونی و دیگر قسمتهای جشنواره تجلیل شدند.
آیین پایانی دومین جشنواره رسانهای امام رضا (ع) در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد.