یزد - ایرنا - همزمان با دهه امامت و ولایت و در آستانه عید سعید غدیرخم، جشنواره صنایع دستی و غذاهای محلی استان یزد با حضور جمعی از مردم، مسافران و گردشگران و مسئولان جمعه شب در مجموعه تاریخی و فرهنگی مهرپادین مهریز بعد از ۲ روز به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این جشنواره با عنوان دست‌ها و اندیشه‌ها در قالب ۴۰ غرفه‌ غذاهای محلی و صنایع‌دستی شامل سبدبافی، سنگ‌تراشی، سفالگری، تراش سنگ‌های قیمتی، گیوه‌دوزی، مشبک، میناکاری روی مس و سفال وجود داشت.

همچنین به مناسبت عید سعید غدیر خم و بزرگداشت دهه امامت و ولایت با حضور تعدادی از هنرمندان برجسته استان یزد برنامه‌های متنوع و شاد برای مردم، مسافران و گردشگران اجرا شد.

همچنین رژه خودروهای کلاسیک، برگزاری مسابقات فرهنگی، برپایی نمایشگاه عکس و کتاب، سخنرانی و مدیحه سرایی از دیگر برنامه‌های جشنواره بود که مورد اقبال مسافران و گردشگران قرار گرفت .

این جشنواره توسط فرمانداری مهریز با مشارکت سایر دستگاه‌ها، اهالی محل، هیات امنای امامزاده سید غیاث‌الدین و فعالان فرهنگی و گردشگری برگزار شد و هدف معرفی آداب‌ و رسوم، غذاهای محلی، صنایع‌دستی و ارتقای صنعت گردشگری است.

مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی به قبل از اسلام نسبت می‌دهند ۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون ۱۱۵ مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

* بررسی مشکلات شهرک فرهنگیان یزد

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی مسائل و مشکلات مردم شهرک فرهنگیان مرکز استان را بررسی کرد.

محمد صالح جوکار با حضور در مسجد امام سجاد شهرک فرهنگیان در دیدار چهره به چهره مسائل و مشکلات مردم این منطقه را بررسی کرد.

مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی، ایجاد فضای سبز و پارک، دسترسی به مراکز تجاری و رفاهی، تبدیل واحدهای تجاری به مسکونی، تکمیل و تجهیز مسجد، کمبود فشار آب، مشکلات قضایی و حقوقی، مسائل شغلی از جمله مشکلاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

جوکار گفت: این مشکلات بررسی و پیگیری شد و دستورات لازم برای رفع این مسئل با تماس با مدیران مرتبط داده شد.

* برگزاری اردوی آمادگی برای دانش‌آموزان ورزشکار یزد

با همت انجمن کشتی دانش آموزی استان با هدف آماده سازی هرچه بهتر و تعیین نهایی تیم اعزامی به مسابقات کشتی قهرمانی کشور دانش آموزی‌ یک اردوی تمرین مشترک با حضور نفرات برتر مسابقات کشتی استانی دانش آموزان در دو رشته آزاد و فرنگی به میزبانی آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهرستان یزد برگزار شد.

در این اردوی یک روزه سیدعلی داستان، صادق ناظمیان و مسعود نصیریان مربیان فرهنگی کشتی استان به بازآموزی و رفع اشکال نوجوانان عضو تیم منتخب پرداخته و همچنین حسین دهقان دبیر هیئت کشتی استان و داور درجه ۱ ملی آخرین نکات و قوانین داوری را به اعضای تیم گوشزد کرد.

تیم منتخب کشتی آزاد و فرنگی دانش آموزان استان یزد روزهای ۲ الی ۵ مرداد ماه امسال در رقابت‌های قهرمانی کشور دانش آموزی به میزبانی مشهد مقدس حضور می‌یابند.

* اجرای طرح ویژه ترخیص وسایل نقلیه توقیفی در یزد

رئیس پلیس راهور استان یزد گفت: طرح ترخیص خودروهای رسوبی تا ششم مردادماه امسال با شرایط و تسهیلات ویژه اجرا می‌شود.

سرهنگ مهدی زارع افزود: در این طرح با تخفیفات ویژه در هزینه پارکینگ، خودروهای فاقد بیمه و گواهینامه با اخذ تعهد ترخیص می‌شود.

به گفته وی، موتورسیکلت‌هایی که در پارکینگ است و مالکان آن‌ها تاکنون موفق به ترخیص آن نشدند با ارائه مدارک مثبته مالکیت حتی با قولنامه می‌توانند برای ترخیص آن اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور یزد گفت: شهروندان می‌توانند با مراجعه به واحدهای پلیس به علاوه ۱۰ در سطح شهرستان‌ها و مرکز استان یا با نصب برنامه کاربردی پلیس من و ورود به سامانه ترخیص وسایل نقلیه به صورت اینترنتی و غیرحضوری نسبت به ترخیص وسیله نقلیه خود اقدام کنند.

* تداوم همدلی یزدی‌ها در آستانه عید غدیر

مسئول محله محور پایگاه بسیج حضرت بقیه الله در محله فهادان یزد از توزیع ۱۱۰ بسته معیشتی در دهه ولایت و امامت خبر داد.

حسین دهقان گفت: توزیع بسته های معیشتی  در دهه ولایت و امامت شروع شده  و تا عید غدیر ادامه دارد.

وی اظهار کرد: این تعداد بسته معیشتی به همت کانون خدمت رضوی شهید مطهری، اهالی محله فهادان و بسیجیان پایگاه حضرت بقیه الله تهیه و بین نیازمندان توزیع می‌شود.

دهقان ارزش تقریبی هر بسته را یک میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این پایگاه برای جذب بیشتر کمک‌های مردمی و توزیع بسته‌های معیشتی آمادگی کامل دارد.