به گزارش ایرنا از میراثآریا، علی دارابی در نخستین جلسه شورای عالی سیاستگذاری جشنواره تولیدات چندرسانهای میراثفرهنگی با تاکید بر اینکه شخصیت جشنواره اهمیت ویژهای دارد، بیان کرد: باید به درستی مشخص شود که تفاوت این جشنواره با سایر جشنوارهها چیست و دارای چه ویژگیهایی است.
برگزاری نشستهای علمی با موضوع میراثفرهنگی، ویژهبرنامههای مربوط به جشنواره در هفته یزد، تشکیل کمیته اجرایی و کارگروهها، کمیته انتخاب و بررسی داوران از دیگر نکات مورد اشاره معاون میراثفرهنگی کشور بود.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری جشنواره با قدردانی از استاندار یزد برای قبول میزبانی نخستین جشنواره متذکر شد بخش بینالملل جشنواره با اولویت کشورهای همسایه و ایران فرهنگی در دستور کار قرار دارد.
جشنواره ابزاری برای معرفی و آشنایی مردم با میراثفرهنگی
سید عباس فاطمی دبیر جشنواره با بیان اینکه میراثفرهنگی کشور ظرفیت بزرگی از داشتههای ملی ایران در طول تاریخ است، افزود: این میراث حجم کمی بسیار دارد و به لحاظ کیفی بینظیر است.
وی برگزاری جشنواره را یکی از ابزارهای معرفی و آشنایی هر چه بهتر مردم با میراثفرهنگی عنوان کرد و گفت: این جشنواره با هدف ایجاد حساسیت در مردم نسبت به میراثفرهنگی و تشویق آنها به معرفی این میراث طراحی شده است.
دبیر نخستین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی با بیان اینکه برای برگزاری جشنواره در پاییز تعجیل داریم، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این رویداد میزان اطلاع مردم از میراثفرهنگی افزایش پیدا کند و در آینده گامهای بلندتری در معرفی میراثفرهنگی در سطح منطقه و بینالملل برداشته شود.
فرمی مشخص و مسئلهمحور برای جشنواره تعریف شود
احمدرضا درویش فیلمنامه نویس و کارگردان سینما تعریف تشخص و فرمی مختص میراثفرهنگی را مهمترین موضوع برگزاری این رویداد عنوان کرد و گفت: « فرمی منطبق با میراثفرهنگی باید برای این جشنواره طراحی شود که تکراری نباشد و مسئله محور باشد.
وی تعریف نشان میراثفرهنگی و اعطای آن به شخصیت برگزیده جشنواره، معرفی و تجلیل از چند شخصیت برجسته، معرفی استان برگزیده، معرفی یک نهاد برگزیده را جزو مواردی عنوان کرد که اجرای آنها میتواند به این رویداد تشخص دهد.
استفاده از ظرفیت مدارس برای مردمی کردن جشنواره
حسن خجسته استاد دانشگاه و مدیر ارشد فرهنگی و رسانه ملی با بیان اینکه میراثفرهنگی مقولهای مردمی نیست، بیان کرد: «میراثفرهنگی موضوع مردم نیست و این کار را سخت میکند. برای مردمی کردن آن میتوان از ظرفیت آموزش وپرورش و مدارس استفاده کرد.
زاویه دید جشنواره با محوریت میراثفرهنگی انتخاب درستی است
شهرام گیلآبادی مدرس دانشگاه و رئیس اسبق مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران با اشاره به اهمیت میراثفرهنگی، بیان کرد: توجه جدی تبلیغی و آموزشی به میراثفرهنگی نشده و هیچگاه این حوزه محور تبلیغ نبوده است.
وی با بیان اینکه در اشتغالزایی حوزه گردشگری تنها شعار گردشگری مطرح بوده است، افزود: زیربناهای گردشگری یعنی ابنیه و نفایس به دلیل برخورد غلط در حال از بین رفتن هستند؛ انتخاب زاویه دید معنایی با محوریت میراثفرهنگی و با زیرساختهای گردشگری و صنایعدستی زاویه دید درستی است و این سه حوزه از یکدیگر جدا نیستند.
گیلآبادی جدا کردن بخش حرفهای و مردمی را از الزامات جشنواره عنوان کرد و افزود: جریانسازی در حوزه خلاقیت در ارتباط با ابنیه میتواند در بخش مردمی شکل بگیرد. ابنیه، نفایس و شهر به عنوان محورهای اصلی در جریانسازی مردمی میتوانند بهعنوان محورهای اصلی مدنظر قرار بگیرند.
استفاده از ظرفیت آژانسهای تبلیغاتی و استفاده از المانهای میراثفرهنگی در تبلیغات محیطی شهری از دیگر نکاتی بود که گیلآبادی مطرح کرد.
میراثفرهنگی روح گردشگری و صنایعدستی است
حسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره گفت: میراثفرهنگی ریشه اعتماد بهنفس ملی را مطرح می کند. امری که فراموشی آن مشکلات فرهنگی کشور را موجب شده است.
ساعی دربرگیری و شمولیت جشنواره به ایران بزرگ تاکید و تصریح کرد: تمام ایران باید درگیر این جشنواره شوند و برای هر دوره مفاهیم موضوعی انتخاب شود. همچنین برگزاری رویدادهایی مرتبط با مضامین جشنواره و مشارکت مردم میتواند به خروجی بهتر اهداف جشنواره کمک کند.
ثبت این جشنواره در آیسسکو و یونسکو همچنین توجه به میراثفرهنگی معنوی از دیگر مواردی بود که او در این جلسه پیشنهاد کرد.
گردشگری محصول میراثفرهنگی و صنایعدستی است
مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری با اشاره به بیش از ۸۰۰ هزار اثر تاریخی در کشور، ۳۶ هزار اثر ثبت ملی و ۲۶ اثر ثبت جهانی، بیان کرد: هنر در میراثفرهنگی عجین و در آن نهفته است. تلفیق صنایعدستی و میراثفرهنگی میتواند به محصولی به نام گردشگری تبدیل شود. میراثفرهنگی میتواند به توسعه گردشگری و رونق هنرهای سنتی و صنایعدستی منجر شود.
آشنایی مردم با ابنیه از طریق ساخت نماهنگ
محمدرضا ورزی کارگردان و فیلمنامه نویس تلفیق سینما و تصویر را با ابنیه تاریخی اتفاق خوبی دانست و افزود: به رغم اینکه همیشه کار در ابنیه تاریخی با انتقاد مسئولان میراث مواجه بود در این دوره اتفاق خوبی افتاده است.
ورزی با اشاره به تلفیق سینما و تصویر با میراثفرهنگی افزود: تولید نماهنگ در ابنیه و اماکن تاریخی مغفول واقع شده است. این جشنواره میتواند زمینه را برای تولید نماهنگ در ابنیه تاریخی شهرهای مختلف و آشنایی مردم با آنها فراهمکند.
این کارگردان تصریح کرد: از این نماهنگها میتوان در معرفی این اماکن به گردشگران خارجی استفاده کرد. همچنین موسیقی نوعی میراث است که میتواند در این وزارتخانه مورد توجه قرار بگیرد.
بدون میراثفرهنگی، فرهنگی برای صدور نداریم
محمدرضا حسنایی رئیس دانشگاه هنر، گردشگری را جزئی از میراثفرهنگی دانست و افزود: گردشگر خارجی برای دیدن میراثفرهنگی به ایران میآید. با برگزاری این جشنواره میتوان برخی مسائل مانند گردشگری، صنایعدستی، آیینها، میراث ناملموس در حواشی آن مطرح شود.
وی با بیان اینکه میراثفرهنگی میتواند دستاوردهای زیادی داشته باشد، تصریح کرد: بدون میراثفرهنگی و بدون آن چیزی که به ارث بردهایم، فرهنگی برای صادر کردن نداریم.
حسنایی میراثفرهنگی را تنها راه نجات ایران دانست و افزود: باید دیگر وزارتخانهها نیز به میراث فرهنگی و این جشنواره کمک کنند. برنامهریزی این جشنواره و تداوم آن میتواند دستاوردهای بسیاری داشته باشد.
فرصتی برای توسعه فرهنگ
پوران درخشنده فیلم نامه نویس وکارگردان سینما برپایی این جشنواره را در معرفی تاریخ و گذشته کشور اتفاقی مهم دانست و گفت: این رویداد فرصتی برای توسعه فرهنگ و شناساندن هویت ملیمان به مردم است.
وی تصریح کرد: تمام استانهای کشور دارای ظرفیت میراثی و گردشگری هستند که با این رویداد میتوانیم این ظرفیتها را به مردم معرفی کنیم و مردم فضای داشتهها را تجربه کنند.
میراثفرهنگی ظرف زرینی که اعتبار هویتی ماست
آتوسا مومنی معاون اسبق سازمان میراثفرهنگی بیان کرد: ما در گذشته استفاده از ابزار رسانه برای معرفی میراثفرهنگی را بلد نبودیم راههایی را که امتحان میکردیم شاید بیراهه بوده و بسیار خرسندم که میراثفرهنگی راهی به رسانه باز کرده است.
وی با اشاره به اینکه امروز زمان رقابت فرهنگی است، تصریح کرد: میراثفرهنگی یک ظرف زرین و فاخر است که اعتبار هویتی، اقتصادی و ملی ایران است و مظروف آن بسیاری از آثار منقول و نمودهای صنایعدستی خواهد بود. گردشگری نیز که جنس آن ملموس است استفاده کافی را از برگزاری این رویداد خواهد برد.
مومنی متذکر شد: میراثناملموس فاخر پشتوانه داشتههای هویتی، اعتقادی و آیینی ما هستند که قابلیت تبدیل به یک رشته دانشگاهی را دارد. میراث ناملموس در برخی فضاهای کالبدی و تاریخی فرصت مطرح شدن دارند و این جشنواره میتواند به امر تبدیل شدن میراثناملموس به رشته دانشگاهی کمک کند.
باید مخاطب هدف جشنواره مشخص شود
بهروز شعیبی کارگردان سینما با بیان اینکه مخاطب هدف این رویداد موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: در صورتیکه این رویداد رویکرد مردمی دارد باید شکل عرضه و مخاطب آن پیشبینی شود. اگر مخاطب مردم هستند، کار بزرگی را پیشرو داریم.
کارگردان بدون قرار قبلی با اشاره به اهمیت ارزش حفظ میراث و انتقال آن به آیندگان، بیان کرد: تولید میراث و انتقال آن به آیندگان در صورتی اتفاق میافتد که بتوانیم فرهنگ آن را هم نشر دهیم.»
مصطفی پورعلی مدیر کل ثبت و تعیین حریم آثار نیز پیشنهاد کرد که آثار جشنواره به سه بخش میراثفرهنگی و گردشگری، میراثفرهنگی ملموس همچنین میراثفرهنگی ناملموس دستهبندی شوند.
جشنواره فرصتی برای جمعآوری اطلاعات میراث فراموش شده و در خطر
جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران نیز با بیان اینکه میراثفرهنگی و گردشگری یکی هستند، افزود: میراث فراموش شده و در خطر داریمکه این جشنواره فرصتی برای جمعآوری اطلاعات در این باره است. پیشنهاد می کنم بخشی هم به توانیابان و کودکان اختصاص یابد.
معرفی و اطلاع رسانی جشنواره امری مقدم و ضروری است
مهدی فرجی مدیر اسبق شبکه یک صدا و سیما و تهیه کننده فیلم وسریال گفت: دبیرخانه باید فرخوان جشنواره، اطلاع رسانی تبلیغ آن را مقدم بر هرکاری قرار دهد. باید همه صاحبان آثار بهموقع از این فراخوان اطلاع و مشارکت فعال داشته باشند.
اهمیت انتقال مفاهیم مرتبط با میراثفرهنگی به نسل نو
علیرضا تابش مشاور معاون میراثفرهنگی هم از ویژه برنامه هفته یزد به مناسبت جشنواره تولیدات و لزوم مشارکت همه نهادهای فرهنگی، هنری و رسانه ای برای تحقق اهداف جشنواره گفت: جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی رویدادی است که در چند حوزه مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار میدهد، جامعه تخصصی حوزه میراثفرهنگی، جامعه فرهنگیهنری کشور، رسانهها و افکارعمومی، جامعه محلی در شهر میزبان، که این تاثیرگذاری شامل «رشد سواد میراثی» و «معرفی هر چه بیشتر میراثفرهنگی کشور» در قالب تولیدات هنری و رسانهای خواهد بود و گروه های خلاق برای تولید آثار چند رسانهای با موضوع معرفی میراث فرهنگی ایران باشکوه، ترغیب خواهند شد.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، انتقال مفاهیم مرتبط با میراثفرهنگی به نسل نو را با اهمیت دانست و افزود: بخشی تخصصی کودک و نوجوان با مشارکت نهادهای ذیربط به خصوص آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این جشنواره شروع به کار خواهد کرد.
نخستین جشنواره تولیدات چند رسانهای میراثفرهنگی با هدف افزایش سواد میراثی جامع، ایجاد رقابت سالم میان هنرمندان و برنامهسازان، جلب افکار عمومی نسبت به مقوله میراثفرهنگی، شناسایی استعدادهای خلاق و جدید جوان، گسترش و عمومیت بخش میراثفرهنگی در جامعه به همت معاونت میراثفرهنگی در پاییز ۱۴۰۱ در شهر جهانی یزد با میزبانی استانداری یزد برگزار می شود.