به گزارش ایرنا از سازمان حج و زیارت، مرتضی اسدزاده درباره فرایند اجاره مسکن، قراردادها و بهره برداری هتلها برای زائران ایرانی افزود: واحد اسکان در عملیات حج به عنوان نخستین گروهی هستند که وارد عربستان میشوند زیرا باید شرایط لازم را برای اجاره هتلها مطابق شاخصهای سازمان حج و زیارت انجام دهند.
وی ادامه داد: همچنین در زمان اجاره هتلها با واحدهای دیگر عملیات حج از جمله واحد حمل و نقل، تغذیه و تدارکات، مرکز پزشکی و دیگر دست اندرکاران هماهنگی لازم را داریم.
مسئول واحد اسکان عملیات حج ۱۴۰۱ با بیان اینکه در قرارداهای مسکن همه جزییات و نقاط قوت و ضعف هتل ها را در نظر می گیریم گفت: با توجه به اهمیت این حوزه در رضایتمندی حجاج تقریباً همه واحدهای ستادی با این بخش همکاری دارند و با دقت عمل این اقدام انجام میشود.
اسدزاده تصریح کرد: بخش دیگری که علاوه بر اسکان حجاج در هتلهای مکه و مدینه بر عهده واحد اسکان قرار دارد، توزیع خیام و اسکان حجاج در مشاعر مقدسه است؛ مسئولیت پیگیری و اخذ نقشههای منا و عرفات از شرکت مطوفی حجاج ایران و توزیع بین هتلها و کاروان ها از مسئولیت های بخش اسکان حج و عمره سازمان است.
مسئول اسکان عملیات حج ۱۴۰۱با اشاره به فعالیت «سامانه اسکان» زائران اظهار داشت: سامانه اسکان سامانهای است که اطلاعات مورد نیاز درباره هتلها در آن ذخیره میشود و به نوعی بانک اطلاعاتی ما برای اجاره هتلها در موسم حج است؛ این سامانه در دسترس ما قرار دارد و قطعا در سنوات آتی از آن استفاده میکنیم.
اسدزاده با بیان اینکه در موسم حج تمتع امسال به دلیل اعلام دیرهنگام کشور میزبان بابت عملیات حج تمتع، نتوانستیم از این سامانه استفاده کنیم تصریح کرد: همکاران ما در طول عملیات حج مشغول شناسایی هتلهای جدید و تکمیل بانک اطلاعاتی آنها هستند. تمام اطلاعاتی که از هتلها دریافت میکنیم در سامانه جامع اسکان بارگذاری و بهروزرسانی میشود.
وی با بیان اینکه وظیفه مذاکره با مالکان، تکمیل بانک اطلاعاتی، ارزیابی هتلها از نظر کیفیت، گروه قیمتی و دریافت نقشه از وظایف ستاد اسکان حج است گفت: عربستان سامانه نرمافزاری به نام «مسار الکترونیکی» ایجاد کرده که همه کشورها باید اطلاعات هتلها را در آن سامانه وارد کنند زیرا هتلها باید دارای استاندارد باشند و مجوزهای لازم در زمینههای آتشنشانی، سیستم آب و برق را اخذ کرده باشند تا در این سامانه ثبت شوند.
مسئول اسکان عملیات حج ۱۴۰۰ با بیان اینکه امسال در موسم حج تمتع به دلیل کاهش ظرفیت حجاج کشورمان تعداد هتلها را نیز کاهش دادیم، گفت: امسال با ۲۹ هتل در مکه مکرمه و ۱۳ هتل در مدینه منوره قرارداد بستیم.
اسدزاده با بیان اینکه بیش از نیمی از هزینههای حج به اسکان تعلق دارد گفت: ما نیز خدمات هتل ها را به گروههای قیمتی مختلف تقسیم کردهایم که در مدینه منوره چهار گروه قیمتی و در مکه مکرمه پنج گروه قیمتی در نظر گرفته شده بود.
وی درباره سرانه اسکان در مکه و مدینه اظهارداشت: طبق قوانین تعیین شده در عربستان سعودی سرانه متراژی هر زائر حدود چهار متر مربع تعیین شده است که البته کشورها فقط میتوانند از هتلها یا ساختمانهایی برای اسکان استفاده کنند که دارای مجوز و تاییدیه اسکان حجاج از مبادی رسمی باشد همچنین بر اساس برنامهریزیها سقف جمعیتی در یک اتاق در مکه مکرمه چهار نفر و در مدینه منوره نیز تا پنج نفر بوده است.
وی اضافه کرد: سرانه اسکان زائران در مشاعر مقدس نیز در منا یک متر و پنجاه سانتی متر مربع به زائران اختصاص داده شد و در عرفات هم سرانه اسکان هر زائر امسال ۱۶۰ سانتی متر مربع بوده است.
اسدزاده به محدودیتهای تأمین مسکن در مدینه منوره اشاره کرد و افزود: به علت محدودیتهای شدید در تأمین محل مسکن در مدینه منوره، مدت اقامت در این شهر از پنج تا ۶ روز تعیین شده و تاریخهای ورود و خروج هر ساختمان و هتل نیز از قبل بر اساس اجاره هتلها تعیین گردیده است.
اسدزاده با اشاره به وضعیت اسکان در مدینه منوره توضیح داد: به دلیل عدم ساخت و ساز هتلهای جدید در مدینه منوره و محدودیتهای موجود در این رابطه، کیفیت هتلهای مکه مکرمه بالاتر از مدینه منوره است اما سعی شده در این شهر نیز از هتل های نزدیک به حرم و در شان زایران عزیز استفاده شود.
مسئول اسکان عملیات حج ۱۴۰۱ درباره مشکل آسانسور حجاج در هتلها در موسم حج گفت: با توجه به اینکه رفت و آمدها حجاج بیشتر کاروانی است و همه در زمانهای یکسان به حرم مشرف یا به رستوران میروند، در ساعات پیک جمعیتی هتل آسانسورها نمیتوانند خدمات لازم را ارائه کنند البته مدیران مجموعهها میتوانند برنامهریزی کنند و آسانسورها را زوج و فرد یا مخصوص خانم و آقایان کنند تا ترافیک آن کمتر شود ولی باز بیشتر هتلها در موسم حج مشکل آسانسور دارند و زائران عزیز نیز باید توجه لازم را داشته باشند.
اسدزاده به نظرات مالکان هتل های مدینه و مکه نسبت به حجاج ایرانی اشاره کرد و افزود: حجاج ما به لحاظ امانتداری، نظافت، خوش اخلاقی و حفظ اموال هتل زبانزد و الگو محسوب می شوند که به همین سبب بسیاری هتل ها تمایل دارند با بخش اسکن حج کشورمان قرارداد ببندند.
وی درباره خدمات هتلی که باید در موسم حج انجام بگیرد گفت: حداقل خدمات هتلها تقریباً در حد هتلهای سه ستاره است؛ یکی از مزایای خاص ما شارژ نوبه ای یا دوره ای اتاقهاست. آنان باید ملحفه، روبالشی، شامپو، صابون و دستمال کاغذی را به صورت برنامهریزی شده هر پنج روز یکبار شارژ کنند همچنین مالکان را متعهد کردیم که بنا به درخواست زائر اقلام مورد نیاز را هر وقت زائری درخواست داشت تامین کنند. اگر مالک در آن تعهدش عمل نکرد، خودمان تأمین میکنیم و بعد مالک را جریمه خواهیم کرد البته برای مجموعهای با تعداد پرشمار زائران ممکن است که اتفاقات اجتنابناپذیر و غیرمترقبهای رخ دهد اما مالکین متعهد هستند که در کمترین زمان رفع اشکال کنند.