گروه جامعه ایرنا – رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه، حجتالاسلام و المسلمین محسنی اژهای را به «ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان» توصیه فرموده و این امر را دارای «برکات بسیار» عنوان کردهاند همچنین در سند تحول قضایی نیز به تقویت ارتباط مردم با قوه قضاییه از طریق ارتقای «سامانه ارتباطات مردمی» به پنجره واحد سامانههای مردمی، تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی مسیرهای ارتباطی از جمله ارسال نامه، تماس تلفنی و مراجعه حضوری در آن، تعیین موعد مقرر برای پاسخگویی، دادهکاوی اطلاعات سامانه به منظور شناسایی شعب، اشخاص و رویههای پرارجاع و گزارش عملکرد سالانه سامانه به شورای عالی قوه قضاییه تاکید شده است.
براساس اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، رئیس و مدیران عالی قوه قضاییه در یک سال اخیر ۴۷ مرتبه در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور یافتند و از نزدیک با مراجعان این مرکز دیدار و گفت و گو کردند.
رئیس قوه قضاییه شخصا تا کنون چهار مرتبه از مرکز ارتباطات مردمی بازدید کرده و ضمن گفت و گوی چهره به چهره با ۶۱ نفر از مراجعان به مشکلات آنها رسیدگی کرده است اما علاوه بر رئیس دستگاه قضا سایر مقامات قضایی نیز بنا بر دستور و تاکید حجتالاسلاموالمسلمین محسنی اژهای به این مهم توجه داشتند؛ مقامات و مسئولان عالی قضایی بهصورت متناوب و روزانه ضمن حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، دیدارهای مستقیم و بدون واسطهای با مردم و مراجعهکنندگان به مراجع و مراکز قضایی دارند و در راستای رفع مسائل و مشکلات قضایی مردم، اقدامات مقتضی و قانونی لازم را ترتیب میدهند.
ادارهکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در خیابان ولی عصر تهران نبش پاستور قرار دارد و مردم میتوانند با مراجعه حضوری به این مرکز درخواستهای خود را ثبت و پیگیری کنند اما واقعیت این است که امکان مراجعه حضوری همه شهروندان از اقصی نقاط کشور برای پیگیری مشکلات قضایی میسر نیست؛ بنابراین میتوانند از طریق تارنمای اینترنتی برای ثبت درخواست دیدار و ملاقات با مسئولان قضایی به نشانی https://moshaver۱۲۹.eadl.ir/ اقدام کنند
سامانه سامع راه ارتباط مجازی با عدلیه
سامانه سامع (درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی قوه قضاییه) به نشانی https://same.eadl.ir برای ثبت درخواستهای اطاله دادرسی، انتقاد به فرایند دادرسی، انتقاد به نحوه اجرای آراء، درخواست اعمال ماده ۴۷۷، درخواست اعمال ماده ۷۹ دیوان عدالت اداری، درخواست ارفاقات قانونی، درخواست ملاقات حضوری با مقامات قضایی، انتقاد به رفتار و عملکرد، دریافت گزارش و سایر موضوعات قضایی طراحی شده است.
در سامانه سامع، ثبت درخواست با احزار هویت از طریق سامانه ثنا انجام میشود؛ بنابراین اشخاصی که پیش از این در «ثنا» احراز هویت شدهاند، به راحتی میتوانند، در «سامع» درخواستهای خود را ثبت کنند. این اشخاص حتی اگر رمز شخصی خود را فراموش کرده باشند با کلیک روی «رمز عبور خود را فراموش کرده ام» و وارد کردن اطلاعات لازم، میتوانند رمز شخصی خود را بازیابی کنند.
در گام سوم، رمز موقت ثنا که به شماره تماس متقاضی ارسال میشود باید در سامانه وارد شود. در صورتی که فرد رمز موقت خود را فراموش کرده باشد، با کلیک روی «ارسال مجدد رمز موقت» یک رمز دیگر قابل درخواست است. کاربران همچنین میتوانند یک رمز موقت دلخواه را با استفاده از دستور رمز دلخواه#کدملی#۵ برای خود انتخاب و آن را به سرشماره ۱۰۰۰۴۹۱ ارسال کنند.
پس از ورود به سامانه، وضعیت درخواستها در صفحه نمایش داده میشود که در این مرحله هم امکان پیگیری درخواستهای ثبت شده و هم امکان ثبت درخواست جدید وجود دارد و پس از آن نوع درخواست باید انتخاب شود همچنین باید تعیین شود که این درخواست برای چه کسی ثبت میشود.
برای ثبت هر درخواست در «سامع» ۲۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است اما با نزدیک شدن به پایان این زمان، سامانه پیامی با محتوای «در صورت تمایل به ادامه فرایند دکمه بازیابی را انتخاب کنید» نمایش میدهد که با کلیک روی دکمه روبهروی این پیام که شبیه ۲ فلش در حال چرخش است، ۲۰ دقیقه دیگر برای ثبت درخواست اضافه میشود.
پیگیری درخواست ثبت شده نیز از طریق ورود به سامانه سامع (درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی قوه قضاییه) قابل انجام است.