به گزارش روز شنبه ایرنا از شهرداری تهران، ایمان صادقزاده در نخستین نشست مدیران ارشد شهری با شرکتهای دانشبنیان با اشاره به فرایند شکلگیری «سازمان فناوریهای نوین و نوآوری شهری» و اقدامات در حال انجام در این زمینه، اظهار داشت: تا پیش از این مسئولیت حوزه استفاده از فناوریهای نو به مرکز تهران هوشمند به عنوان یکی از زیرمجموعههای سازمان فاوا سپرده شده بود.
وی ادامه داد: با توجه به نگاه و رویکرد شهردار تهران مبنی بر ضرورت تبدیل تهران به سکوی فناوری شهری همچنین با توجه به مهیا نبودن کامل زیرساختهای قانونی مورد نیاز در ساختار مصوب قبلی در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تعاملات عملیاتی با حوزههای دانشبنیان، خلاق و نوآور، مجوز ایجاد نهــادی متولی و عملگــر با نام «سازمان فناوریهای نوین و نوآور شهری» از شورای اسلامی شهر دریافت و سازوکار عملیاتی برای برقراری تعاملات نتیجهبخش در حل معضلات پایتخت با استفاده از فناوریهای نو، دانش پایه و خلاق در حال انجام است.
رئیس مرکز تهران هوشمند با تاکید بر همت مدیریت شهری برای مانعزدایی از سر راه همکاری شرکتهای دانشبنیان با شهرداری تهران تصریح کرد: اکنون ابزارهای لازم اعم از ابزارهای قانونی و تسهیلگری در مواردی که تا پیش از این به عنوان مانع در تعامل با شرکتها مطرح بود با همراهی شورای اسلامی شهر و شهردار تهران، در اهداف و رویکردهای سازمان «فناوریهای نوین و نوآور شهری» لحاظ و مراحل قانونی انجام کار در حال پیگیری است؛ تا با کمک این ابزارها در حوزه بهرهمندی از فناوریهای نوین در شهرداری تهران، اتفاقات خوبی رقم بخورد.
صادق زاده با اشاره به دستور شهردار تهران برای شکلگیری «سازمان فناوریهای نوین و نوآور شهری» خاطرنشان کرد: اکنون دو ظرفیت برای تسهیلگری و توسعه فناوریهای شهری در شهر تهران به حوزههای فناورانه اختصاص داده شده است؛ که یکی از آنها مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگو است و قرار است به زودی پلتفرم مناسبی برای استقرار و نمایش دستاوردهای شرکتهای نوآوری که خدماتشان مورد پذیرش یا نیاز شهر تهران است ایجاد شود.
وی افزود: پلتفرم دوم که به منظور توسعه تولید دانش بنیان در حوزه های شهری در شهر تهران به وجود آمده، یک فضای تقریبا ۲۰ هزار متر مربعی در شرق تهران است و به مجموعههایی که توانایی تولید در حوزههای دانشبنیان دارند و نیازمند فضای تولید هستند، اختصاص خواهد یافت.
حضور شرکتهای دانش بنیان راهگشای مشکلات ترافیکی
در ادامه این نشست، حسین شهیدزاده مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و لزوم همکاری با این حوزه، ابراز امیدواری کرد: حضور این شرکتها راهگشای مشکلات حمل و نقل و ترافیک در مدیریت شهری باشد.
وی با بیان نکات و تجربیات موجود در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در همکاری با شرکتها، اعلام امیدواری کرد تسهیلگریهای پیشبینی شده در این مسیر کمک به رفع موانع و شروع همکاریهای مفید کند.
تاکید مدیرعامل فاوا بر عزم جدی مدیریت شهری برای بهرهمندی از راهکارهای شرکتهای دانش بنیان
در ادامه این نشست هادی محضرنیا مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، ضمن ابراز خرسندی از حضور شرکتهای دانشبنیان برای ارائه راهکارهای خلاقانه و نوآورانه برای حل معضلات شهری پایتخت در حوزه حمل و نقل، به نقش تاثیر گذار این شرکتها اشاره کرد.
وی به همبستگی و هماهنگی مدیران شهری در حوزههای مرتبط اشاره کرد و این موضوع را به عنوان نویدی برای تسهیلگری در مسیر مشارکت شرکتهای دانش بنیان دانست.
شهرداری تهران نیازمند کمک مجموعههای دانشبنیان
پوریا علیمردانی مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران معتقد بود، انجام دادن طرحهای حمل و نقل هوشمند باید با هماهنگی سازمان فاوا، شرکت کنترل ترافیک و مجموعه معاونت حمل و نقل انجام شود.
وی با نگاه آسیبشناسی به شرکتهای دانشبنیان، گفت: در هماهنگی کامل بنا داریم از طرحهای پیشنهاد شده، موضوعات و مشارکت مجموعههای دانشبنیان حمایت و استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران افزود: یکی از مشکلات کشور با رویکردهای دانشبنیان، گرایش به مدرک است؛ در حالی که در حوزههای مختلف برای اینکه کشور را به یک تحول و شرایط جدیدی برسانیم و گرههای مدیریت شهری و شهرداری را باز کنیم، نیازمند افکار، ایدهها و روشهای نو و دانش فنی و عملیاتی هستیم که مدتها و سالها در دانشگاههای خودمان تولید کردهایم.
علیمردانی اضافه کرد: اکنون نیروهای بسیار زبده و مجموعههای خوبی مبتنی بر دانش و بنیه دانشگاهها ایجاد و شکل گرفته؛ اما مانند گذشته همچنان در بسیاری از حوزهها نیازمند یکسری تکنولوژیها و حتی گاهی شرکتهای خارجی هستیم که این نکته همیشه برای ما یک زخم و درد کهنه است. امیدوارم در این دوره مدیریت شهری بتوانیم فضا را به نوعی باز کنیم و سیاستگذاری به صورتی انجام شود که مجموعههای مبتنی بر توان علمی یا همان دانشبنیان، بتوانند بیش از قبل در مدیریت شهری فعال شوند و به ما کمک کنند.
وی با اشاره به نیازمندیهای شهرداری تهران در حوزه نوآوری، گفت: شهرداری تهران در حوزههای مختلف نیازمند کمک مجموعههای دانشبنیان است، کما اینکه در حوزه حمل و نقل هوشمند مأموریت اصلی و یکتای شرکت کنترل ترافیک تهران، مدیریت سیستمهای هوشمند شهر تهران است.