به گزارش ایرنا، سیدمحسن واعظیفر، روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: خط ۲ متروی اصفهان که از سال ۹۴ آغاز شد قرار بود هفت ساله اجرا شود که بدلیل تنگناهای مالی و افزایش چشمگیر هزینه ساخت، تاکنون محقق نشده است.
وی با بیاناینکه ۱۴ کیلومتر از خط ۲ مترو در اولویت اجراست،ادامه داد: این خط که ۲۳ ایستگاه دارد به طول ۲۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر از شهرک دارک یا امام حسین(ع) در شمال محله زینبیه آغاز میشود، سپس به سمت جنوب، ایستگاه حافظ را به سمت خیابان آمادگاه دور میزند و پس از آن به مسیر متروی غربی- شرقی منتهی میشود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان تصریح کرد: عملیات اجرایی همزمان در ۲ بخش با دستگاه "تی بی ام" آغاز و تاکنون ۳۸ درصد سفتکاری این خط انجام شده است.
واعظیفر خاطرنشان کرد: اصفهان یک شهر میراثی است و در باره خط مترو با مسوولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تفاهمنامه داریم تا عملیات اجرایی خطوط مترو، آسیبی به میراث شهر وارد نکند.
وی با اشاره به همکاری مشاوران خارجی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت تاریخی شهر اصفهان اظهار داشت: در عملیات اجرایی خط ۲ قطار شهری مقرر شده است در هر محدوده میراثی، کاوش صورت بگیرد تا صدمهای به بناهای احتمالی وارد نشود.
مدیرعامل قطار شهری اصفهان در باره گمانهزنی در شبکههای اجتماعی دائر بر وجود بافت تاریخی در خیابان ابن سینا که محل عبور قطار شهریست، تصریح کرد: برای انجام کاوشهای باستان شناسی، عملیات اجرایی در این ایستگاه حدود سه ماه متوقف شد اما اکنون عملیات متوقف نیست زیرا بررسیهای صورت گرفته نشان داد شایعات موجود در فضای مجازی واقعیت ندارد.
واعظیفر با اشاره به فرونشست زمین در اصفهان گفت: این پدیده بر اثر برداشت آبهای زیرسطحی رُخ میدهد و ارتباطی با مترو ندارد.
جابهجایی روزانه ۸۰ هزار مسافر اصفهانی با قطار شهری
وی در باره خط یک قطار شهری اصفهان نیز اظهار داشت: روزانه ۸۰ هزار مسافر از این خط که ۲۰ ایستگاه دارد، استفاده میکنند.
مدیرعامل قطار شهری اصفهان با بیان اینکه اجرای خط نامبرده ۸۷ درصد پیشرفت دارد، تصریح کرد: ۱۳ درصد باقیمانده در این پروژه مربوط به واگن هایی است که باید در گذشته تامین میشد.
واعظیفر افزود: چهار رام(واحد شمارش قطار) خط یک قطار شهری اصفهان در چین آماده تحویل است اما بدلیل کمبود منابع مالی تاکنون ارسال نشده است.
وی با بیان اینکه خط یک مترو اکنون تنها با ۱۴ رام فعالیت میکند در حالی که نیاز به ۳۳ رام دارد، تصریح کرد: این خط برای خدمات دهی بهتر نیازمند تامین تجهیزات است، سرفاصلهها و زمان انتظار مسافران در ایستگاههای مترو در خط یک باید ۲ دقیقه و نیم باشد در حالی که اکنون بدلیل نبود رام قطار این سرفاصلهها به ۱۱ دقیقه میرسد.
مدیرعامل قطار شهری اصفهان خاطرنشان کرد: تامین ۵۰ درصد از اعتبارات قطار شهری بر عهده دولت و ۵۰ درصد بر عهده شهرداری است و در سفر اخیر رییس جمهوری به اصفهان نیز درخواست کردیم که همکاری لازم با ما صورت پذیرد.
واعظیفر با بیان اینکه تکمیل خط یک قطار شهری اصفهان نیازمند یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مسیرهای دسترسی و ۱۳۰ میلیون یورو برای خرید قطار و تجهیزات دپو است، گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، تکمیل خط یک حدود ۲ سال زمان میبَرد.
وی در باره توسعه خط یک و اتصال آن به متروی شاهین شهر افزود: طرح توسعه خط یک از سمت ایستگاه شهرک قدس به سمت دانشگاه صنعتی (میدان استقلال)، حدود پنج کیلومتر و نیم است که آغاز عملیات اجرایی آن به منابع مالی شهرداری نیاز دارد که ماه آینده به مناقصه گذاشته میشود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه توسعه خط یک بر عهده شهرداری اصفهان است، خاطرنشان کرد: طراحی پروژه انجام شده و استدلال ما این است که شرکتهای واقع در مسیر پروژه از جمله نفت، پالایشگاه و نیروگاه به این کار کمک کنند و شهرداری شاهین شهر بعنوان ذینفع پروژه، اکنون پیگیر دریافت اعتبارات است.
واعظیفر با بیان اینکه عملیات اجرایی توسعه خط یک مترو به سمت شاهین شهر امسال آغاز میشود، خاطرنشان کرد: این مسیر نیز برای پنج ایستگاه نیاز به آزادسازی و ۱۰ رام قطار دارد که اعتبار مورد نیاز آن ۲ هزار میلیارد تومان برای ایستگاهها و ۹۰ میلیون یورو برای رام و تجهیرات است.
وی همچنین با اشاره به اینکه متروی بهارستان به طول ۱۹ و نیم کیلومتر در حال اجرا و عملیات ریلگذاری آن به سمت سپاهانشهر انجام شده است، افزود: احداث ایستگاه سپاهانشهر نیز بر عهده شهرداری اصفهان است که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
به گزارش ایرنا، خط یک قطار شهری اصفهان به طول ۲۴ کیلومتر دارای ۲۰ ایستگاه و ۱۲ رام قطار است.
قطار شهری اصفهان در شرایط کرونایی و بدلیل فاصلهگذاری اجتماعی روزانه ۵۰ هزار مسافر جابهجا میکند اما در شرایط طبیعی ظرفیت جابهجایی ۱۵۰ هزار مسافر را دارد.
کلانشهر اصفهان افزون بر ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.