مشهد- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: طرح "دارویار" با هدف عدم افزایش هزینه پرداختی از سوی مردم، از پنجشنبه ۲۳ تیرماه در خراسان رضوی آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر علیرضا رمزی روز شنبه در نشست خبری طرح "دارویار" افزود: پس از اجرای طرح‌های نسخه‌نویسی الکترونیکی، بیمه سلامت همگانی رایگان دهک‌های ۱، ۲ و ۳، پزشک خانواده و نظام ارجاع طرح دارویار با هدف عدم افزایش هزینه پرداختی از سمت مردم اجرا شده است.

وی ادامه داد: در بازدیدهای اخیر فعالیت مطلوب سامانه‌های بیمه‌گر به‌خوبی دیده شده و در این طرح داروهای غیرپوششی لحاظ نمی‌شود.

 مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی، اظهار کرد: افرادی که فاقد پوشش بیمه ای هستند می توانند به دفاتر پیشخوان یا سامانه بیمه سلامت ایرانیان مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز برای اطلاع از آخرین وضعیت بیمه ای خود با شماره # 1666 * تماس برقرار نمایند.

وی اضافه کرد: در قالب طرح بیمه رایگان تا کنون حدود ۶ میلیون نفر از افراد فاقد پوشش بیمه ای و افراد جزو سه دهک اول در کشور به صورت اتومات بیمه شده‌اند، که با وجود این تعداد بیمه شده بالا، تعداد زیادی هم بیمه نشده داریم که به مدت ۳ ماه به‌صورت رایگان بیمه می‌شوند، ضمن اینکه تمدید اعتبار بیمه سلامت به مدت ۳ ماه و بیمه روستایی به مدت ۶ ماه دیده شده است.

دکتر رمزی ادامه داد: در تلاش هستیم تا با انجام یک خدمت جمعی اقدامی موثر در مسیر خدمت شایسته به مردم ارائه دهیم.

برخی از داروهایی که تحت پوشش بیمه نبودند با اجرای طرح دارویار پوششی شدند

معاون خرید راهبردی مدیریت درمان اداره کل بیمه تامین اجتماعی خراسان رضوی و رییس بیمارستان فارابی مشهد نیز در این نشست، گفت: با اجرای طرح دارویار از ۴۸ ساعت قبل اثرات مثبت آن دیده شده و به دنبال مدیریت ارز ترجیحی و هدررفت دارو هستیم که تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و متحمل پرداخت هزینه اضافه نشود.

 دکتر کامران اخوان، افزود: برخی داروها مانند دیفن هیدرامین، استامینوفن و غیره که تحت پوشش بیمه نبودند با اجرای طرح دارویار پوششی شدند، همچنین داروهای دیگر غیربیمه‌ای هم بدون پرداخت هزینه اضافه از سوی مردم قابل دریافت از داروخانه‌ها است.

وی ادامه داد: این اقدام نه تنها موجب ایجاد فشار بر خانواده‌ها نخواهد شد، بلکه موجب بسته شدن دست افراد سودجو هم خواهد شد.

رییس بیمارستان فارابی مشهد اظهار کرد: در افزایش قیمت داروها سهم بیمه شده مشخص شده، اما اگر بیمار نمونه خارجی آن دارو را بخواهد تنها مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کند و هزینه اضافه‌تری را نمی‌پردازد.

دولت با اجرای طرح دارویار به‌طور جد در بحث رفع مشکلات و چالش‌های دارویی ورود پیدا کرده است

معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز در این نشست گفت: با اجرای طرح دارویار هیچگونه افزایش پرداختی از سمت بیمار مشاهده نخواهد شد و کاهش پرداختی از جیب بیمار در این موضوع اتفاق می‌اُفتد.

دکتر ناصر وحدتی، با بیان اینکه دولت در گذشته به داروها ارز اولیه اختصاص می‌داد و در مواردی که صادرات بود ارز از سمت شرکت به دولت بازگردانده نمی‌شد افزود: اما با اجرای طرح دارویار ورود مواد اولیه را با ارز ترجیحی داریم و مشکل شرکت‌های تولیدکننده دارو هم برای صادرات محصول تولیدی‌شان برطرف شده و به‌تبع مشکل کمبودهای دارویی هم برطرف شده است.

وی ادامه داد: دولت با اجرای طرح دارویار به‌طور جد در بحث رفع مشکلات و چالش‌های دارویی ورود پیدا کرده و در بازرسی‌های روزانه و مستمر اجرای این طرح از سوی داروخانه‌ها کنترل می‌شود.

معاون غذاودارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با وجود افزایش قیمت‌ها همچنان قیمت دارو در ایران بسیار کمتر از دیگر کشورها است و انواع داروها با پائین‌ترین نرخ ممکن در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع عطاری‌ها یکی از معضلات ما بوده است، افزود: این گروه صنفی معتقدند صنف هستند از ما مجوز نمی‌گیرند و داروهایی همچون ریتالین و حتی مخدرها را عرضه می‌کنند و این موضوع از طریق مسئولان استانی‌ در حال پیگیری است تا بیش از هزار و 500 عطاری فعال به‌خوبی کنترل شوند و دستگاه قضایی هم برخورد قاطع و محکم با متخلفان این حوزه داشته باشند.

دکتر وحدتی ادامه داد: مشکل کمبودهای دارویی تا حدود زیادی برطرف شده و خوشبختانه مشکلاتی که در گذشته بوده دیده نمی‌شود.