به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محمد کمالیزاده در آستانه فرارسیدن چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در خصوص طرح «شاخص سازی برای نظام فرهنگی – تربیتی سند دانشگاه اسلامی» اظهار داشت: در حال حاضر طرح شاخص سازی برای نظام فرهنگی تربیتی سند دانشگاه اسلامی را به تازگی به پایان رساندهایم و بهعنوان همکار طرح در حال کار بر روی طرح «چرایی و چگونگی شکلگیری علوم انسانی در جهاددانشگاهی» هستیم.
وی درباره اجرای طرح «چرایی و چگونگی شکلگیری علوم انسانی در جهاددانشگاهی» از سال گذشته در این پژوهشکده عنوان کرد: این طرح بر مبنای ضرورت دستیابی به «مبانی هویتی» علوم انسانی در جهاددانشگاهی و شناسایی اهداف و آرمانهای بنیانگذاران اولیه علوم انسانی در این نهاد و نیز ضرورت حفظ و ثبت دیدگاهها و مستندات علوم انسانی جهاددانشگاهی شکل گرفته است.
کمالی زاده درخصوص زمان اتمام طرح گفت: اجرای این طرح که بر مبنای ضرورت دستیابی به «مبانی هویتی» علوم انسانی در جهاددانشگاهی و شناسایی اهداف و آرمانهای بنیانگذاران اولیه علوم انسانی در این نهاد و نیز ضرورت حفظ و ثبت دیدگاهها و مستندات علوم انسانی جهاددانشگاهی شکل گرفته است، طی یک ماه آینده به پایان میرسد.
وی افزود: مهمترین نوآوری این طرح نیز جستجو، جمعآوری، پیادهسازی و رجوع به مستندات آرشیوی جهاددانشگاهی در سالهای اولیه تأسیس و یافتن و مصاحبه کردن با مهمترین چهرههای تاثیرگذار در آن دوران بوده است.
این پژوهشگر جهاددانشگاهی موانع پیشروی به سرانجام رسیدن اجرای این طرح را فقدان دسترسی به برخی از مستندات دانست.
رییس پژوهشکده علوم انسانی جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی بهواسطه هویت، ساختار، کارنامه و قابلیتهای بالقوه و بالفعل خود بیتردید مهمترین نهاد کشور برای توسعه زیستبوم نوآوری در حوزه علوم و فناوری محسوب میشود، گفت: این نهاد همواره مهمترین نهاد علمیِ مورد اعتمادِ توامانِ نخبگان علمی و حاکمیت سیاسی و اجرایی کشور بوده است.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی این شهرت و اعتماد را بهواسطه حرکتهای پیشروانه و نوآورانه خود در عرصههای مختلف علمی به دست آورده است.
کمالی زاده تصریح کرد: موفقیتهای جهاددانشگاهی در عرصههای مختلف بیش از هر چیز مرهون جسارت این نهاد در خلاقیت و نوآوری بوده است؛ یعنی همان عواملی که موجب پیشرفتهای علمی و صنعتی و بهتبع آن رشد اقتصادی و توسعه ملی در هر جایی از جهان میشود. مطمئنا چنین الگویی میتواند محرک و پیشرانِ خلاقیت و نوآوری در سطوح گوناگون علم و فناوری در سایر حوزههای ملی باشد.
وی گفت: طرحهای تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی با چالش بزرگی به نام کمبود بودجه روبه رو هستند. عموما طرحهای علوم انسانی در کشور- با وجود هزینههای زیاد مربوط به نیروی انسانی متخصص، با بودجههای بسیار اندکی در دستگاههای اجرایی پیشنهاد و تصویب میشوند که همین امر فعالیت پژوهشی در این حوزه را با چالشهای جدی روبه رو کرده است.
این پژوهشگر تاکید کرد: پژوهش در حوزه علوم انسانی برای قرار گرفتن در مسیر خلاقیت و نوآوری نیازمند حمایتهای جدیتری از سوی متولیان امر است تا بتواند همپای نیازها و اقتضائات جامعه بهپیش رفته و پاسخگوی مسایل کشور باشد.