بندرعباس - ایرنا - روحانیان اهل تشیع و تسنن هرمزگان حبِ امیرالمومنین علی (ع) را محور سعادت و اتحاد اسلامی در جهان اسلام و عامل مصون‌ساز در برابر تفرقه و اختلاف افکنی‌ها عنوان کرده و غدیر را مقدمه‌ساز تمدن نوین اسلامی دانستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هفتمین همایش اتحاد امت اسلامی ولایت‌محور روز یکشنبه که با حضور علما و اندیشمندان اهل تشیع و تسنن در بندرعباس برگزار شد، سخنرانان بر جایگاه والای غدیر و امام علی (ع) در جهان اسلام تأکید کرده و گفتند: با حب علی و اهل بیت پیامبر (ص) می‌توان به سعادت و تعالی رسید و اگر از علی (ع) الگو برداری کنیم در جامعه اسلامی به وحدت و انسجام خواهیم رسید.

آنان تأکید کردند: بدون ابلاغ ولایت علی (ع) در روز غدیر دین کامل نمی‌شد و غدیر دارای بن مایه‌هایی است که جامعه اسلامی می‌تواند از آن‌ها بهره بسیار ببرد و یکی از آن‌ها مرجعیت علمی اهل بیت (ع) است که بایستی آن را تبدیل به گفتمانی در جهان اسلام کرد.

غدیر میدان وحدت و زمینه اتحاد امت اسلامی است

معاون و مشاور تولیت آستان قدس رضوی در این همایش اظهار داشت: امیرالمومنین به عنوان ریسمان محکم الهی جایگاه ویژه ای در میان همه مسلمانان دارند و امروز خیر و صلاح امت اسلامی در مسیر بندگی خدا و تشکیل تمدن اسلامی در هم‌عهدی همراهی با یکدیگر در سایه سار مهر ولایت ایشان است.

حجت الاسلام و المسلمین عباس فرازی نیا افزود: این موضوعی است که مورد بغض و کینه دشمن قرار گرفته چرا که در این حالت مشاهده می‌کند جامعه‌ای عاقل و با انگیزه هستیم و با ایمان و عمل صالح، بنابراین، دشمن این شرایط را بر نمی تابد.

وی ادامه داد: بنابراین دشمن از دیرباز در پی نابودی این تفکر و توقف این تفکر غدیر و تحقیر صاحبان این تفکر و ایجاد انحراف در اسلام و در بین مسلمانان بوده و هست.

وی اضافه کرد: عامل اینکه دشمن در برخی موارد هم موفق بوده از نادانی، غفلت و هوا پرستی بوده است، لذا راه عاقلانه برای مسلمانان افزایش آگاهی اسلامی با استفاده از منابع اصیل اسلامی، آگاه سازی جدی یا همان جهاد تبیین و تزکیه نفس است و در این راستا بایستی انس جدی با ولی اصلی عالم هستی یعنی خداوند متعاول، پیامبر (ص) و ائمه (ع) داشته باشیم.

معاون و مشاور تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: تجربه این کار باید این باشد که در رکاب ولی فقیه که نائب امام زمان (عج) است قدم برداریم و به یاد داشته باشیم که امام خمینی (ره) فرمودند؛ پشتیبان ولایت فقیه تا به کشور شما آسیبی نرسد.

حجت الاسلام و المسلمین فرازی نیا اشاره کرد: امروز اگر آحاد جامعه ما از شیعه و سنی در رکاب ولایت فقیه و حکیم مانند مقام معظم رهبری باشند به اوج عزت و شکوه می‌رسند و این اصلی است که بر همه ما ثابت است.

حجت الاسلام و المسلمین فرازی نیا همچنین خاطر نشان کرد: هرمزگان یکی از استان هایی است که همیشه رزمایش اتحاد و وحدت بین علمای دینی در آن جلوه داشته است.

امامت جامعه اسلامی از تفرقه دوری می‌کند

نماینده ولی فقیه در هرمزگان هم در این همایش گفت: غدیر بن مایه هایی دارد که با تفکر و استدلال می‌توانیم زمینه های حرکت تمدنی را با الهام از این فرهنگ فراهم کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده تصریح کرد: اولین بن مایه غدیر که باید تبدیل به گفتمان شود، گفتمان مرجعیت دینی و علمی اهل بیت پیغمبر (ص) است، امروز اگر این مرجعیت را تبدیل به گفتمان رایج در جهان اسلام کنیم نقطه ای است که همه می‌توانند از فرهنگ غدیر بهره برد.

وی ادامه داد: زمانی برخی تلاش داشتند از غدیر مسأله خلافت را بهره ببرند، امروز این باب نمی‌تواند زمینه های بهره وری از فرهنگ غدیر را برای جهان اسلام باز کند اما مرجعیت علمی اهل بیت پیامبر می‌تواند راه را برای بهره برداری بیشتر از این فرهنگ بر ما باز کند.

رییس شورای فرهنگ عمومی هرمزگان تصریح کرد: امروز در کلمات نورانی ادعیه ای که از اهل بیت رسیده عالی ترین مضامین عرفان و معنویت را می‌توان مشاهده کرد، آنان واسطه فیض و هدایت انسان‌ها هستند که جامعه بشری با هر مذهب و دینی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

حجت الاسلم و المسلمین عبادی زاده افزود: مسأله حاکمیت در نظام اسلامی مسأله ای است که باید بر آن تمرکز کرد، حق حاکمیت از آن خداست و این حق بر مبنای آن است که خداوند خالق است و نسبت به مخلوق خود عالم و آگاه است و باید مسیر زندگی او را تعیین کند.

مسأله غدیر، حاکمیت ارزش هاست

امام جمعه بندرعباس گفت: مسأله دیگر غدیر، حاکمیت ارزش هاست و نبود جدایی بین دین و سیاست، دین نمی‌تواند از سیاست جدا باشد پس نفی تفکر سکولاریسم از اندیشه های تابناک غدیر است که امروز نیازمند آن هستیم.

وی اظهار داشت: جامعه اسلامی نمی‌تواند بدون امام و حاکم اسلامی باشد، امروز با الهام از همین حقیقت است که می‌بینیم خدای متعال پنجره ای را از غدیر بر روی ما باز کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده یادآور شد: غدیر منشأ برکات فراوانی در جامعه اسلامی ماست و اگر امروز از تمدن نوین اسلامی سخن می‌گوییم، نرم افزار آن قرآن است و هر چه آن نیاز داریم در این کتاب مقدس ذکر شده است.

زمین لرزه غرب هرمزگان نمونه بارز همدلی و وحدت است

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان هم در این همایش ابراز داشت: توجه به وحدت در دنیای امروز بسیار مهم و ضروری است و یک و نیم میلیارد جمعیت مسلمانان ظرفیت بزرگی بوده که باید به آن توجه شود.

احسان کامرانی ابراز داشت: تقریب مذاهب اسلامی هم در این مسیر بسیار حایز اهمیت بوده که این کار بایستی توسط اندیشمندان مذاهب پیگیری شود که در هرمزگان وحدت و روحیه تقریبی در بین همه علمای اهل سنت و تشیع وجود دارد.

کامرانی ابراز داشت: نمونه های وحدت و یکپارچگی را در روزهای اخیر در زلزله های غرب هرمزگان شاهد بودیم، این نمونه‌ای بارز از همدلی است که از گذشته بوده، هست و خواهد بود.

دوستی اهل بیت پیامبر (ص) موجب نجات انسان است

امام جمعه اهل سنت بندرعباس هم در این همایش با قرآئت آیات قرآن گفت: دوستی اهل بیت پیامبر (ص) موجب نجات انسان است و انسان در قیامت بسیار پشیمان می‌شود که چرا این را از این منبع بیشتر استفاده نکرده است و کارهای شایسته آن انجام نداده پشیمان می‌شود.

شیخ محمدصدیق فهیمی افزود: قرآن می‌فرماید انسان به خسرانی می‌رسد که قابل جبران نیست و به فردی که دوستی اهل بیت دارد در آن روز گفته می‌شود با اطمینان به سوی پروردگارت برو.

عشق به اهل بیت پیامبر (ص) پایه‌های اصلی وحدت مسلمانان است

امام جمعه بندر پُل هم در این همایش یک روزه اظهار داشت: حُب و عشق به اهل بیت رسول اکرم یکی از پایه های اصلی وحدت و اتحاد مسلمانان است و پایه های اصلی وحدت را  باید در حُب اهل بیت نبی اکرم (ص) جست و جو کرد.

شیخ حسین بازماندگان ادامه داد: جامعه اسلامی باید نسبت به این موضوع اهمیت ویژه بدهد تا دشمنان اسلام نتوانند بذر اختلاف و دودستگی در بین ما بیفکند.

وی ادامه داد: باید با همدیگر به نحوی صحبت و تعامل کنیم که حضرت علی (ع) با دیگران می‌کرد و ایشان را به جامعه بشناسانیم، امروز از مولا صحبت میکنیم کسی که خدا و رسول (ص) از او راضی و او نیز از خدا و رسول (ص) راضی است، کسی که نبی اکرم در باره او فرمود؛ هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست.

امام جمعه بندر پل گفت: امیرالمومنین علی (ع) مظهر مهربانی و عطوفت است، کسی که همه خوبی ها و فضلیت ها به او منتهی می‌شود.

وی افزود: پیرو بودن علی (ع) را باید در عمل نشان دهیم و تلاش کنیم مانند ایشان بوده و وظیفه خود را به نحو احسن و شایسته در موردشان ادا کنیم، اگر امیرالمومنین (ع) را دوست داریم و از ایشان الگو می‌گیریم اطاعت پذیری و ولایت پذیری را در خود زنده و احیا می‌کنیم.

شیخ بازماندگان بیان کرد: بایستی جامعه اسلامی را باید به سمتی هدایت کنیم که از ایشان تبعیت کنند، از ظاهر شعاری که برای این همایش انتخاب شده می‌توان فهمید پیامش اتحاد و وحدت است.

امام جمعه بندر پل اضافه کرد: اگر از علی (ع) الگو برداری کنیم در جامعه اسلامی به وحدت و انسجام خواهیم رسید و باید بدانیم حُب الله قرآن ‌و حضرت علی است، همانطور که امام جعفر صادق (ع) فرمود حُب الله ما هستیم و در جای دیگر فرمود حُب الله حضرت علی (ع) است.