بیرجند - ایرنا - همزمان با هجدهم ذی‌الحجه عید سعید غدیر خم و روز تجلی امامت و ولایت، آیین‌های مختلفی در استان خراسان جنوبی برپا شده که یکی از این آیین‌ها و اعمال روز غدیر، خواندن عقد اخوت (پیمان برادری) است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم خراسان جنوبی که به تدین و ولایت‌مداری مشهورند در ایام عید غدیر با شور و حال خاصی ضمن ابراز ارادت به ساحت امام علی (ع) به برگزاری مراسم و آیین‌های خاص این روز می‌پردازند.

برگزاری آیین‌ها از عید قربان تا عید غدیر با عنوان دهه امامت و ولایت به‌ویژه روزهای منتهی به عید غدیر در جای جای استان پهناور خراسان جنوبی فضای شهرها و روستاها را از محبت به اهل بیت سرشار کرده و نوای جشن و سرور را برقرار ساخته است.

همواره سادات در بین مردم خراسان جنوبی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند و به همین علت رسم بر این است که شب عید غدیر و صبح روز عید، مردم به دیدار و دست بوسی سادات و ذریه امیرالمومنین (ع) بروند و ادای احترام کنند؛ سادات نیز ضمن پذیرایی با شربت و شیرینی و دادن هدیه‌ از میهمانان پذیرایی و قدردانی می‌کنند.

مردم برخی روستاهای خراسان جنوبی از جمله سیوجان (Siojan) که به‌واسطه اتصال و انتساب به خاندان حضرت رسول (ص) از سادات موسوی و از نسل حضرت موسی بن جعفر (ع) محسوب می‌شوند، به برگزاری مراسم ویژه جشن و سرور می‌پردازند.

روستای سیوجان از توابع شهرستان خوسف در ۲۲ کیلومتری غرب شهر بیرجند است که بیش از هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و ۹۰ درصد جمعیت آن را سادات تشکیل می‌دهند.

افراد ذکور این روستا از کوچک تا بزرگ، پیر و جوان در روز عید غدیر کلاه و شال سبز رنگ بر سر و گردن دارند، بانوان نیز از چند روز مانده به عید غدیر اقدام به خانه تکانی و گردگیری منازل کرده و محیط را آماده پذیرایی از میهمانان می‌کنند.

پوشیدن لباس‌های پاکیزه و نو، نصب و عَلَم کردن پرچم‌های سبز بر سر در منازل، میادین و محلات روستا، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، پخش شیرینی، شکلات و شربت، توزیع عیدی که اغلب اسکناس‌های نو هستند، اطعام و صله رحم در بین مردم از رسومی است که از قدیم مرسوم بوده و همچنان پابرجاست.

یکی از سنت‌های دیرینه مردم روستا برگزاری جشن‌ غدیر در حسینیه موسی بن جعفر (ع) است که با حضور برخی مسوولان استانی، شهرستانی، روستاهای اطراف و حتی میهمانانی از سایر شهرهای کشور مانند زاهدان و مشهد برگزار می‌شود.

این مراسم در قالب مولودی‌خوانی، سخنرانی درباره ابعاد واقعه غدیر، اجرای سرود، اهدای جوایز به حاضران در مراسم و اسامی مزین به علی برگزار می‌شود.

اما خواندن عقد اخوت که یکی از اعمال روز غدیر نام برده شده است، به عنوان یکی از آداب مهم انجام می‌شود به این صورت که یکی از دو نفر دست راست خود را بر دست راست دیگری می‌گذارد و می‌‏‌گوید: "وَآخَیْتُکَ فِی اللهِ، وَصافَیْتُکَ فِی اللهِ، وَصافَحْتُکَ فِی اللهِ، وَعاهَدْتُ اللهَ وَمَلائِکَتَهُ وَکُتُبَهُ وَرُسُلَهُ وَاَنْبِیآءَهُ وَالاَْئِمَّةَ الْمَعْصُومینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ عَلی اَنّی اِنْ کُنْتُ مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ وَالشَّفاعَةِ وَاُذِنَ لی بِاَنْ اَدْخُلَ الْجَنَّةَ لا اَدْخُلُها اِلاّ وَاَنْتَ مَعی".

"با تو در راه خدا برادر می‌‏شوم، با تو در راه خدا راه صفا و صمیمیت در پیش می‌ گیرم، با تو در راه خدا دست می‌دهم و با خدا، ملائکه، کتاب‌ها، فرستادگان و پیامبرانش و ائمه معصومین (ع) عهد می‌‏بندم که اگر از اهل بهشت و شفاعت شده، اجازه ورود به بهشت یافتم، داخل آن نشوم مگر آنکه تو با من همراه شوی".

آنگاه دیگری می‌‏گوید: قبول کردم و ادامه می‌دهد: «اَسْقَطْتُ عَنْکَ جَمیعَ حُقُوقِ الاُخُوَّةِ ما خَلاَ الشَّفاعَةَ وَالدُّعآءَ وَالزِّیارَةَ»؛ جز شفاعت و دعا و زیارت، همه حقوق برادری را ساقط کردم.

بعد از انجام عقد اخوت افراد با هم برادر یا خواهر ایمانی شده و در دعاها و زیارت‌ها همدیگر را فراموش نمی‌کنند.

عقد اخوت به عنوان یکی از زیباترین سنت‌های اسلامی و ایرانی دل‌های مسلمانان را به هم نزدیک‌تر کرده و سبب شده است، نسبت به هم بیشتر متعهد شوند که آثار تربیتی و اجتماعی دیگری هم دارد.

در پایان این مراسم همه حاضران در این مراسم میهمان سفره امیرالمومنین (ع) شده و تا سه هزار نفر اطعام می‌شوند.

مشابه این مراسم در فردوس هم برگزار شد و سادات این شهرستان در روز عید غدیر عقد اخوت خواندند.

سادات فردوس بعد از عقد اخوت در حسینیه سادات، مسیر این هیات تا نهاد امامت جمعه را پیاده‌روی و ضمن تجدید بیعت با ولایت، با امام جمعه فردوس دیدار کردند.

علاوه بر این مراسم، سراسر استان خراسان جنوبی دیشب و امروز حال و هوای غدیری پیدا کرده است و قشرهای مختلف مردم در شهرها و روستاها با برپایی جشن‌، ایستگاه صلواتی، اجرای سرودهای خیابانی، پیاده‌روی خانوادگی، حرکت کاروان‌های شادی و نورافشانی این عید بزرگ مسلمانان را گرامی داشتند.

جشن بزرگ امامت و ولایت با برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار و واقعه غدیر امروز در محل مزار شهدای شهر بشرویه بازسازی شد.

موکب بزرگ غدیر در میدان ابوذر شهر بیرجند میزبان شهروندان بوده و علاوه بر برپایی ایستگاه‌های صلواتی، مردم این استان به رسم دیرینه در روز عید غدیر با پخت و توزیع غذای گرم در شادی عید غدیر سهیم شده‌اند. 

جشن غدیر بشارت منجی در مکتب نرجس، جشن بزرگ ولایت در فرهنگسرای شهر، برپایی بزرگترین سفره غدیر به عشق مولا از میدان ابوذر تا میدان شهدا، جشن عید غدیر در بوستان‌های توحید و کاجستان، جشن زنان پیشگامان دفاع از حریم ولایت در حسینیه جماران، جشن مادران شهدای سادات و جشن‌های خیابانی و محلات شهر از دیگر برنامه‌ها بوده است.

همچنین به مناسبت عید غدیر امروز استاندار خراسان جنوبی به همراه معاونان و جمعی از مدیران استانی و فرمانداران با حجت‌الاسلام و المسلمین سید "علیرضا عبادی" نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند دیدار کردند و اجتماع بزرگ غدیریون در بیرجند برگزار شد.