قشم - ایرنا - مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم گفت: حضرت علی(ع) برای تحقق اتحاد در هر زمینه ای سفارش به وحدت می کردند و از حاکمان می خواستند با پرهیز از وضع هر گونه بدعت، سنّت های پسندیده جامعه را برای وحدت امّت اسلامی پاس بدارند.

خدیجه غلامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت فرا رسیدن هجدهم ذی الحجه روز عید سعید غدیر خم در پاسخ به این سوال که سیره امیرالمومنین علیه‌السلام در دستگیری از نیازمندان و محرومین چگونه بوده است، اظهار داشت: امام علی (ع) در طول مدتی که ملبس به لباس امامت شدند، شبانه در کوچه‌ های شهر به دنبال منازل فقرا می‌گشتند و کیسه‌هایی از آرد و گندم به در خانه آنان می‌گذاشتند و بدون آن که کسی متوجه شود، از آنجا دور می‌شدند.

وی ادامه داد: رسیدگی شبانه امام و انفاق بی‌ سر و صدای ایشان به فقرا زمانی معلوم شد که ایشان به شهادت رسیدند و مردم، دیگر کمک‌ های شبانه‌ ای را دریافت نمی‌کردند.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم توضیح داد: یکی از اصول کمک مومنانه، شناسایی افراد نیازمند واقعی است؛ کسانی که یا سرپرست ندارند یا سرپرست آنان از کار افتاده است، امام علی (ع) در این که کمک به چه کسی برسد، تعصب خاصی داشتند و اجازه نمی‌دادند که هر کس به هر بهانه‌ای از بیت‌المال پولی بگیرد و به مصرف شخصی برساند، بلکه دقت داشتند مبلغ خارج‌ شده از بیت‌المال به دست نیازمند واقعی برسد.

غلامی اضافه کرد: امام علی (ع) در ابعاد معنوی و علمی، دارای درجات عالی و در بین اصحاب رسول‌الله (ص) سرآمد دیگران و غیر قابل مقایسه بودند، اما اینها دلیل نشد که ایشان دست از کار و زحمت و تلاش بر دارند؛ امام علی (ع) کارگری (کندن قنات و کشاورزی) می‌کردند و با بخشیدن مال و دسترنج خویش، بنده‌ها را در راه خدا آزاد می‌کردند.

وی با اشاره به این سخن حکیمانه امام علی(ع) که می فرمایند «آنچه بر خود می پسندی برای مردم نیز بپسند و آنچه برای خود نمی پسندی برای آنها نیز نپسند، گفت: پای کمک به فقرا و مساکین که باز می‌شود، وجود نازنین امام اول شیعیان جهان می گویند همان‌ چیزی که برای خود می‌پسندی، برای دیگران نیز بپسند.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم افزود: امام علی (ع) نسبت به خانواده‌ هایی که سرپرست نداشتند و بچه‌هایی که طعم پدر را نچشیده بودند، حساسیت بیشتری داشتند و آنان را در اولویت قرار می‌دادند؛ به‌ خصوص آن دسته از خانواده‌هایی که بر اثر جنگ، مرد و پدر خود را از دست داده بودند و حق بزرگی بر گردن حکومت و جامعه داشته‌اند.

وی اظهار داشت: اگر کسی، توفیق خدمت به نیازمندان را پیدا کرد و خداوند به او این فرصت را داد تا بتواند با مال خود که آن نیز لطفی از ناحیه خداوند متعال است، به فقرا و مساکین و ایتام کمک کند، اعتقاد و بینش او نسبت به این کار، نباید با منت‌گذاشتن و طلبکاری باشد؛ بلکه بداند این وظیفه او است و توجه داشته باشد که خداوند نسبت به این‌گونه افراد حساسیت دارد و سهمی از اموال شما متعلق به این دسته از افراد بوده و خداوند آن را به‌ صورت امانت در اختیار شما قرار داده و باید به آنان برگردانید.

غلامی با اشاره به اینکه در کشور بزرگ ایران، ادیان و مذاهب دیگر غیر از اسلام و شیعه وجود دارند، افزود: اگر افرادی از ادیان و مذاهب دیگر در کشور، دچار فقر و گرفتاری شوند، چون ایرانی هستند و در این حکومت زندگی می‌کنند، بر همه مسوولان و مدیران لازم است که نسبت به آنان نیز مواسات داشته باشند و آنان را کمک کنند، چرا که این سیره امام علی (ع) است.

وی یادآور شد، یکی از آداب زکات و صدقه این است که سرمایه و پول‌ها ابتدا در همان شهر خرج شود و به دست فقرا و نیازمندان همان شهر برسد و بقیه به مرکز و بیت‌ المال، واریز تا خرج سایر نقاط دیگر شود.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم در پاسخ به این سوال که جایگاه امیرالمومنین و ولایت در منابع شیعی و اهل سنت به عنوان محور وحدت امت اسلامی چگونه است، توضیح داد: صراط مستقیم به‌ عنوان یک مفهوم قرآنی بر مصادیق متعددی منطبق شده است.

وی گفت: اینکه چگونه می‌تواند محور وحدت امت اسلامی و منطبق بر یک فرد مشخص به نام امام علی بن ابی‌طالب علیه السلام باشد، در قرآن کریم ضمن تبیین ضرورت و وجوب اتحاد مومنین برای دست‌یابی به آن رهنمودها و راهکارهایی بیان شده که مهم ترین آن معرفی محوری است که حرکت انسان‌ ها را یکپارچه و متحد می‌کند. صراط مستقیم که در قرآن همیشه به‌صورت مفرد به‌کار رفته به‌ عنوان محور وحدت معرفی شده است.

غلامی با بیان اینکه بر هر مکلفی واجب است که هدایت بر آن را در نمازهای واجب خود، برای همگان از خدای خویش بخواهد، افزود: از سوی دیگر در روایات یکی از مصادیق صراط مستقیم حضرت علی علیه السلام بیان شده است؛ چرا که حضرت علی(علیه السلام) اتحاد را ارمغان بعثت می شمارند که از جمله آثار آن، نفی کینه و ایجاد پیوند برادری است.

وی ادامه داد: آن حضرت ضمن تخطئه اقوام متفرّق، یادآور می شوند که تفرقه زمینه نابودی کرامت و بزرگی و اتحاد عامل نزول فیض الهی است؛ حضرت علی(ع) برای تحقق اتحاد، در هر زمینه ای سفارش به وحدت می کردند و از حاکمان می خواستند با پرهیز از وضع هر گونه بدعت، سنّت های پسندیده جامعه را در جهت وحدت امّت اسلامی پاس بدارند.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم دیدگاه اهل سنت را نسبت به امیرالمومنین حضرت علی (ع) را نیز تشریح کرد و گفت: از منظر وحدت و اتحاد حضرت علی علیه السلام بهترین اتحاد را در زمان سه خلیفه قبل از خود برقرار کرد و به عنوان یک یار و مشاور در کنار خلفای ثلاثه حضور داشت و از زمان بعثت پیامبر(ص) تا زمان شهادت خودش، الگوی در شجاعت و سخاوت و دینداری بود.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) مظهر عدالت، شجاعت، مهربانی و عطوفت است، افزود: حُب و عشق به اهل بیت رسول اکرم(ص) یکی از پایه‌های اصلی وحدت و اتحاد مسلمانان است که دشمنان اسلام و نظام همواره درصددند تا به خیال خام خود با ایجاد تفرقه به نوعی بذر اختلاف و دو دستگی میان شیعه و سنی بکارند، اما اهل سنت و شیعه امیرالمومنین را محور اتحاد و انسجام مسلمان می دانند.

غلامی در پاسخ به این سوال که برای تبیین ضرورت مجاهدت در حفظ و گسترش حقیقت غدیر چه باید کرد، اظهار داشت: خداوند جانشین پیامبر(ص) را معرفی کرد و پیامبر باید این پیام را به مردم برساند و اگر این کار را انجام ندهد، رسالت خود را انجام نداده است.

وی گفت: تداوم نبوت و رسالت، مسئله امامت است، مسئله امام زمان(عج) نیز تداوم همین امر است و در زمان غیبت جانشین امام به معنای عام، فقها و ولی فقیه در راس، به عنوان جانشین امام امور مردم را انجام می دهند و امر او باید مطاع باشد.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم توضیح داد: اینکه مسئله امامت را مهم می دانیم، مسئله امامی است که منصوب شد و طبق مستندات غیر قابل انکار، حضرت علی (ع) بود و در آیین انتصاب ایشان، پیامبر جمله ای فرمود که برای تبلیغ و بزرگداشت غدیر از آن استفاده می شود، اینکه «حاضرین به غایبان و آنها به بعدی ها تا ظهور امام زمان(عج) این مطلب را برسانند» از این رو ما وظیفه داریم مسئله غدیر را به نسل های بعد منتقل کنیم.

وی افزود: برنامه ها باید بر اساس اصولی تنظیم شود که این اصول شامل ارتقاء سطح معرفتی جامعه نسبت به امامت و ولایت امیرمومنان علیه السلام، جریان سازی تبلیغی در رابطه با غدیر، تفسیر و ترویج خطبه غدیر، ایجاد شور غدیری در جامعه، توجه به رسانه به عنوان بستر تبیین مسئله غدیر، جریان سازی و ایحاد شور و نشاط، توسعه فرهنگ مواسات، همدلی و برادری به تاسی از مولا علی علیه السلام و حفظ وحدت و اتحاد باشد.

غلامی اضافه کرد: فعالیت جهاد تبیین در قالب کلاس های مجازی و حضوری، برگزاری مسابقات فرهنگی با موضوع آیات مربوط به غدیر، امامت و حضرت علی علیه السلام، خطبه غدیر، آموزش خطبه غدیر برای کارکنان ادارات و نهج البلاغه شناسی و نظایر آن از جمله برنامه های است که باید در طی سال برگزار شود.

وی اظهار داشت: جشن ها و مراسم باید به صورت گسترده در بوستان ها و محوطه مساجد و تکایا با تبلیغات محیطی برای بزرگداشت عید غدیر انجام شود تاکید بر جشن های خانگی، پرچم شادی حاوی محتوای غدیر و پرچم ایران را بر سر در خانه ها نصب شود و آنچه در احادیث بیان شده عملی شود تا بتوانیم واقعه غدیر را نسل به نسل منتقل کنیم.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم در پاسخ به این سوال که نقش غدیر و ولایت در ایجاد تمدن نوین اسلامی چه مقدار است، گفت: غدیر منشا برکات فراوانی در جامعه اسلامی ما است و اگر امروز از تمدن نوین اسلامی سخن می‌گوییم، نرم افزار آن قرآن است و هر چه آن نیاز داریم در این کتاب مقدس ذکر شده است.

وی افزود: یکی از کلیدی ترین وظایف انبیا(ص) در تبلیغ احکام الهی میان اقشار مختلف جامعه، برپایی حکومتی مبتنی بر ارزش های انسانی و فطری است که از چنین جامعه ای در اصطلاح دینی به مدینه فاضله تعبیر می شود که امروزه آن را به عنوان تمدن اسلامی می شناسیم.

غلامی اظهار داشت: یکی از ارکان های اصلی و مهم تحقق تمدن در یک جامعه، وجود محوریتی جامع و کامل است که نبود آن موجب اختلاف و پراکندگی در اجتماع می باشد که با روح تمدن ناسازگار است و این محوریت را تنها انبیا (ص) و انسان های کاملی می توانند داشته باشند که خود جامع و دارنده تمام ارزش های انسانی اند که از این محوریت به ولایت و امامت تعبیر می شود.

وی تاکید کرد: از این رو در واقعه غدیر به این نکته اساسی به طور کامل از آغاز با نزول آیه ۶۷ سوره مائده که خداوند حکیم در قرآن می فرمایند «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» که عدم بیان این ابلاغ الهی را عدم اتمام رسالت و خاتمیت پیامبر(ص) بر می شمارد که این به معنای عدم تحقق کلیدی ترین هدف بعثت یعنی تحقق تمدن دینی تا پایان که در واقع آغاز راه سعادت بشری و آن معرفی محوریت بعد از آخرین پیامبر(ص) یعنی ولی و حجت جامع مراتب انسانی است، توجه شده است.

به گزارش ایرنا، هیجدهم ذی الحجه عید سعید غدیرخم بزرگترین شاهد برگزیده شدن کامل ترین انسان به عنوان جانشین آخرین فرستاده خداوند است، روزی که پیامبر اسلام علی ابن ابی طالب (ع) را برای رهبری حکومت اسلامی برگزید.

واقعه غدیر که به موضوع امامت امیر مومنان و جانشینی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، موضوع اتصال نبوت به امامت و از مهمترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید.

در احادیث شیعه تعابیری هم چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است.

روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به وسیله او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

این جملات مهمی است، منسوب به پیامبر اکرم(ص) که شیخ صدوق در کتاب امالی نقل کرده و روایت صریح و روشن پیامبر خاتم(ص) از وصی و جانشین خود است.

ماجرای عید غدیر خم اشاره به اتفاقی دارد که در آخرین سفر حج رسول الله(ص) رخ داد؛ در سال دهم هجرت، رسول خدا(ص)  به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد.

به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست».

البته جانشینی امام علی(ع) سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان بنی هاشم انجام گرفته بود اما در غدیر باز بر آن تاکید و هم به اطلاع عموم رسید.