تهران - ایرنا - خطیب بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه انتخاب امام که جانشین پیامبر است نیز باید از سوی خداوند باشد، گفت: امام باید در تمام اوصاف سرآمد جامعه باشد تا بقیه از او تبعیت کنند؛ همان گونه که امیرمومنان در اوج علم، شجاعت، فصاحت، تقوا و دیگر ویژگی‌ها در جامعه بود.

به گزارش ایرنا از سازمان حج و زیارت، محافل انس و معرفت بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه در سه هتل محل اقامت زائران ایرانی برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی اکبر صمدی یزدی، ‌ خطیب بعثه مقام معظم رهبری شب گذشته (یکشنبه ۲۶ تیرماه) در هتل عجلان در جمع زائران ایرانی ضمن تبریک عید غدیر خم عیدالله اکبر بیان کرد: طبق عقیده شیعه امام مانند پیامبر(ص) باید از سوی خداوند انتخاب شود. همان گونه که انتخاب پیغام‌آور از سمت خداوند است و مردم نمی‌توانند شخصی را به عنوان پیام‌آور الهی مشخص کنند، انتخاب امام که جانشین پیامبر است نیز باید از سوی خداوند باشد.

وی با بیان اینکه بزرگترین انحراف بعد از پیامبر کنار زدن این امامت الهی بود، گفت: وقتی خداوند حضرت ابراهیم خلیل را با اموال و فرزندان آزمود و او موفق شد، فرمود: «إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا»؛ بنابراین در روز غدیر رسول اکرم(ص) امامی را که از سوی خداوند انتخاب شد، معرفی کرد. قرآن کریم می‌فرماید: «بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ»؛ آنچه خداوند دستور داده به مردم ابلاغ کن.

خطیب بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه امام باید در تمام اوصاف سرآمد باشد تا بقیه از او تبعیت کنند، تصریح کرد: سینه امام باید مخزن علوم الهی باشد و ایشان احتیاجی به علم دیگران ندارند. امیرمومنان(ع) ‌ می فرماید: از فوق و تحت عرش الهی از من بپرسید. سوال کنید قبل از آنکه دیگر مرا نبینید. موارد متعددی در دوره خلفا پیش می‌آمد که اگر حضرت نبود وضعیت اسلام به خطا می‌رفت و برای همین برخی خلفا گفتند که اگر علی نبود هلاک می‌شدیم.

وی با اشاره به علم و اعجاز امیرمومنان(ع) در سخن بیان کرد: آیا می‌توانیم چند جمله معنادار بگوییم که الف در آن نباشد؟ امیرمومنان(ع) خطبه طولانی خواند که یک الف در آن به کار نرفته است. آیا می‌توانیم چند جمله معنادار بدون نقطه بگوییم؟ امیرمومنان(ع) یک خطبه طولانی بدون کاربرد یک نقطه‌ بیان کردند.

امام باید در تمام زمینه‌ها محور شجاعت و عصمت باشد

حجت‌الاسلام صمدی یزدی با تأکید بر اینکه امام باید در تمام زمینه‌ها محور شجاعت و عصمت باشد، تصریح کرد: رسول خدا(ص) در جنگ خیبر بعد از اینکه دو فرمانده‌اش شکست‌خورده بازگشتند، فرمود فردا کسی را می فرستم که خدا و رسول خدا(ص) را دوست دارد و روز بعد امیرمومنان(ع) خیبر را با چنان اوصافی فتح کرد. در فتح خندق نیز وقتی فقط امیرمومنان(ع) جواب مبارزه‌طلبی عمرو بن عبدود را می‌دهد، پیامبر فرمود: «ضربت علی در روز خندق از عبادت جن و انس برتر است». بنابراین هم انتخاب از جانب خداست و هم انتخاب از شایستگی و فضل است.