تهران- ایرنا- نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نشست روحانیون، معین و معینه های کاروان‌های مناطق ۱ و ۲ مکه مکرمه گفت: تصمیم عربستان مبنی بر اعلام شرایط سنی برای حضور در حج سبب بازماندن بسیاری از منتظران و مشتاقان این سفر معنوی شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی حج، نشست روحانیون، معین و معینه های کاروان‌های مناطق ۱ و ۲ به منظوربررسی مسائل فرهنگی و فقهی کاروان ها و طرح تجارب موفق، با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز در سالن اجتماعات بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد.

در این گردهمایی حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب ابتدا به تشریح آثار اعلام دیرهنگام حج از سوی عربستان بر روی برنامه های اجرایی و فرهنگی پرداخت و با اشاره به پیگیری ها و مکاتبات انجام شده با کشور میزبان در خصوص مسایل مختلف از جمله شرط سنی زائران گفت: افرادی که به عنوان اولیای امر برای برگزاری حج تصمیم گیری می کنند شایسته است ضمن مشورت با دیگر کشورها تمام جوانب را مورد بررسی و دقت قرار دهند.

وی افزود: این تصمیم عربستان موجب شد برخی زائران که سال ها در نوبت بودند با وجود توانایی جسمی و مالی بدلیل محدودیت شرط سنی نتوانند امسال به سرزمین وحی مشرف شوند و با توجه به علقه خانوادگی، همسر و یا فرزندانشان هم که ثبت نام کرده و شرط سنی را داشتند از حضور در حج بازماندند.  

وی در ادامه به نقش روحانیون در رخدادهای مختلف از جمله جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: هر کجا روحانیون با مردم و پیشاپیش مردم حرکت کردند پیروزی و موفقیت حاصل شد و هر کجا روحانیت خود را کنار کشید انحراف بوجود آمد.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به توصیه های حضرت امام امت(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص حضور در نمازهای جماعت مساجد اهل سنت در سرزمین وحی تصریح کرد: در ایام باقیمانده مدیریت کنید تا زائران در نماز جماعت مسجد الحرام و یا نماز جماعت در مساجد محدوده اسکان شان در کنار سایر مسلمانان جهان حضور یابند.

وی با اشاره به آثار مثبت این اقدام در برقراری ارتباط با سایر مسلمانان و ائمه جماعت مساجد تصریح کرد: تبلیغ به مطالعه و برنامه ریزی نیاز دارد و با انتخاب شیوه های مناسب می توان ضمن اثرگذاری در طرف مقابل مطالب خود را بیان کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: در این راستا زمانی که بزرگان و شخصیت های اندیشمند کشورمان به حج مشرف می شدند با علمای کشورهای دیگر ارتباط برقرارو نقش خود را ایفاء می کردند و تاثیر گذاری هم داشتند.

سرپرست حجاج ایرانی در پایان به حاضران توصیه کرد که ارتباط با زائران را در ادامه سفر و حتی پس از بازگشت به ایران نیز حفظ کنند و از این فرصت برای بیان نکته های معارفی بهره ببرند.  

وی همچنین  از زحمات و مساعی روحانیون، معین و معینه های کاروان‌ها در ایام حج و  همراهی و راهبری معنوی و فرهنگی کاروان ها تقدیرکرد.

پیش از سخنان نماینده ولی فیه در امور حج و زیارت، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین رکن الدینی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری برنقش روحانیون در شرایط کنونی برای حفظ روحیه نشاط درحجاج تاکید کرد.

وی گفت: تاکنون زحمات زیادی تاکنون کشیده شده است، همچنان با تمام توان تا بازگشت حجاج به کشور در صحنه باشید و تصور نکنید که با تمام شدن اعمال حج وظیفه ما نسبت به زائر پایان یافته است.

وی با بیان اینکه به سوالات زائران باید پاسخ داده و تبیین مهم شمرده شود، خطاب به حاضران گفت: در ادامه این سفر معنوی همراه زائر بابشید و اوقات فراغت حاجی را با برنامه های مناسب و محتوای غنی پر کنید و به آشنایی زائر با اسرار و معارف حج  اهتمام بورزید.

معاون فرهنگی بعثه لزوم استمرار تشکیل جلسات شورای فرهنگی  در مجموعه ها را یادآور شد و با اشاره به برخی نکات و اشکالات مطرح شده توسط زائران در بازدید از هتل ها اظهار داشت: اگر در کاروان ها افراد فرهیخته، تاریخ شناس، جامعه شناس و ... وجود دارند از ظرفیت و دانش آنها برای پرکردن اوقات فراعت زائران استفاده نمایید.

وی همچنین خواستار ایفای نقش فعال ترکارگزاران فرهنگی در ایام باقی مانده برای حفظ نشاط معنوی و بهره گیری مناسب از فرصت حضور زائران در سرزمین وحی شد.  

گفتنی است در پایان این نشست حجت الاسلام و المسلمین ظهیری از هیئت استفتائات بعثه مقام معظم رهبری به طرح مسائل فقهی پرداخت و به سوالات حاضران پاسخ داد.