ایرنا-قم- رییس جامعه المصطفی العالمیه گفت: طبق ادعای متصدیان امر، کاری که المصطفی در توسعه زبان فارسی انجام داده، با هیچ نهاد دیگری قابل مقایسه نیست و این در حالی است که فراگیران زبان فارسی در المصطفی با آموزه های انقلاب اسلامی نیز آشنا می شوند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی روز سه شنبه در دیدار با استاندار قم افزود: کشورهای مختلف اهمیت بسیار بالایی برای توسعه زبان خود در دنیا قائل هستند و برای این کار هزینه های فراوان انجام می دهند.

وی ادامه داد: المصطفی به جهت پراکندگی کار در عالم، در مساله ارتباطات بسیار جدی بوده و در وقفه های ناشی از کرونا، آموزش های مجموعه در داخل و خارج بدون مشکل دنبال شد که این موفقیت مرهون زیرساخت های شبکه ای المصطفی است.

وی تاکید کرد: بیش از ۲۰ گروه علمی و پژوهشی در قالب پژوهشکده های مختلف ذیل جامعه المصطفی فعال هستند و این مرکز دارای رتبه نخست متن نگاری آموزشی بوده و بیش از ۷۰۰ متن آموزشی در رشته های مختلف نگاشته شده است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: از سال ۵۸ شورایی مبنی بر سرپرستی طلاب غیرایرانی شکل گرفت و بعد از مدتی این شورا تبدیل به مرکز جهانی علوم اسلامی شد؛ به برکت انقلاب اسلامی یک اشتیاق بالایی برای آمدن طلاب اسلامی به ایران شکل گرفت و امروز از حدود ۱۳۰ ملیت در جامعه المصطفی طلبه حضور دارد.

عباسی ابراز کرد: در دوره رهبری مقام معظم رهبری یک سازمانی هم برای ساماندهی امور طلاب غیرایرانی شکل گرفت که از سال ۸۶ این مجموعه با مرکز جهانی علوم اسلامی تلفیق شد که جامعه المصطفی شکل گرفت.

وی یادآور شد: جامعه المصطفی علوم انسانی و علوم اسلامی را پیش می برد و به علوم پایه و فنی ورود نکرده است؛ البته در برخی از کشورها به دلیل نیاز برخی علوم دیگر مانند پزشکی هم شکل گرفته است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: برخی از رشته ها که در قالب علوم اسلامی طراحی شده، ابتکار المصطفی است؛ به طور مثال ابعاد مختلف فقهی مانند فقه سیاسی، اقتصادی و غیره از ابتکار های این مجموعه است.

عباسی اضافه کرد: پیشگام شکل گیری علوم انسانی در متن علوم اسلامی، موسسه امام خمینی(ره) مرحوم آیت الله مصباح یزدی بود که پس از شکل گیری وارد حوزه و المصطفی شد و در حال حاضر از مقطع کاردانی و کارشناسی تا دکتری تدریس می شود و مجوز این رشته ها از وزارت علوم اخذ شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر علوم انسانی و اسلامی، محور سوم زبان و فرهنگ است؛ در حال حاضر ۱۷ زبان در المصطفی آموزش داده می شود؛ قبل از اینکه طلاب وارد دروس شوند، باید زبان فارسی را آموزش ببینند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: بر اساس طرح تحول آموزشی، ۱۷۰ رشته و گرایش، به حدود ۴۰۰ رشته و گرایش افزایش پیدا کرده است.

عباسی ادامه داد: نقطه آغاز و مرکزیت المصطفی قم بوده و نمایندگی دوم ما مشهد است؛ اصفهان، تهران، تبریز و آشتیان نیز نمایندگی دارند؛ مجموعه ای هم از اهل سنت در گرگان مشغول به تحصیل هستند که این از اختصاصات جامعه المصطفی بوده و برادران اهل سنت بر اساس فقه خود در مجموعه مشغول به تحصیل هستند که این کار با چنین گستردگی و کیفیتی در هیچ مرکز اسلامی در دنیا سابقه ندارد.

وی تاکید کرد: ۶۸ درصد دانش پژوهان المصطفی برادران و ۳۲ درصد را خواهران تشکیل می دهند و در قم و دیگر مراکز کشور و خارج از کشور بخش آموزش های خواهران فعال است و نقش آفرینی آن ها در برخی از زمینه ها با برادران برابر است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: بسیاری از فارغ التحصیلان ما به دلیل علاقه خود بعد از اتمام تحصیل، باز هم برای زیارت و گردشگری به ایران می آیند و لازم است در طراحی ها به نقش بین المللی المصطفی توجه شود تا زیرساخت های لازم برای پذیرایی از این مسافران کشورهای خارجی فراهم شود.