قصرشیرین- ایرنا- سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: ظرفیت‌های مرز رسمی پرویزخان ضمن کمک به اقتصاد ملی، نه تنها مشکلات خود و شهرستان قصرشیرین، بلکه باید مسایل و مشکلات استان کرمانشاه را حل و فصل کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد حیدری» روز سه‌شنبه در جلسه شورای پدافند غیرعامل قصرشیرین افزود: ما باید تلاش کنیم که در مرزها سامانه هوشمند ایجاد شود و تا جایی که می توانیم عامل انسانی را حذف کنیم چون با جایگزینی سیستم هوشمند شفافیت مالی و خدماتی ایجاد می شود.

 وی اظهار داشت: هدف گذاری برای ایجاد مرزهای رسمی کمک به اقتصاد ملی و اداره شهرستان و استان است از این رو در مرز پرویزخان به دنبال اعتبار و پول نیستیم بلکه باید استانداردها را ارتقا دهیم.

 سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: وجود ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان در استان کرمانشاه یک ظرفیت بزرگی است که در برخی استان ها این ظرفیت وجود ندارد.

حیدری اظهار داشت: یک هزار و ۵۰ تخت هتلینگ یک سرمایه بزرگی است که در قصرشیرین وجود دارد از این رو باید این ظرفیت ها را در راستای توسعه شهرستان و استان کرمانشاه به کار گیریم.

وی اضافه کرد: مدیران باید خود را برای کارهای بزرگ آماده کنند و ذهن آن ها درگیر کارهای اجرایی نباشد که بتوانیم به افق و آینده و فراتر از مشکلات فکر کنیم، اگر مشکلات را در ذیل و برنامه را در بالا دست ببینیم موفق می شویم باید نگاه ها به این سمت و سو سوق پیدا کند.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین با تاکید بر تلاش بر ایجاد سایت های تخصصی و جداسازی سایت های سوخت و رعایت استانداردهای لازم در آن ها اضافه کرد: دست مفسدان اقتصادی و دست های پنهانی که در مرزهای پرویزخان و خسروی دنبال هرج و مرج و بی نظمی هستند را از این مرزها قطع می کنیم چون این مرزها متعلق به مردم و سرمایه آن ها باید در خدمت به مردم قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع پدافند غیرعامل گفت: شهرستان های مرزی ملزم به رعایت اصول پدافند غیر عامل هستند و پدافند غیرعامل یک موضوع جدید و یک مسوولیت اداری و سازمانی هم نیست بلکه به نظام خلقت و طبیعت بشری برمی گردد.

وی اضافه کرد: قصرشیرین یک شهرستان مرزی، استراتژیک و ژئوپولوتیک است که حضور نیروهای نظامی و امنیتی دلالت بر این موضوع دارد و  از این رو لازم است تمام تجهیزات و ظرفیت ها و تاسیساتی که در شهرستان و مرزهای ما وجود دارند ایمن سازی شوند.

حیدری ادامه داد: باید ضریب ایمنی فعالیت ها، خدمات و مجموعه سایت های سوخت و مکان های خطر زا را افزایش دهیم و سایت های تخصصی برای کالاها، تجاری، سوخت در مرز را مطابق استانداردهای لازم تفکیک کنیم.

وی گفت: دستگاه ها ظرف ۱۰ روز فرصت دارند تا کالاها و خدماتی که قدرت اشتعالزایی دارند به فرمانداری اعلام کنند و مدیران برای ایجاد استانداردسازی اقدام کرده و با یک عزم جدی برای رفع مشکلات گام بردارند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمانشاه نیز گفت: امروز دنیا به سمت و سویی می رود که جنگ معنا ندارد و  تصرف کشورها بدون اینکه جنگی رخ دهد اتفاق می افتد از این رو ما نیز باید طوری برنامه ریزی کنیم که اقدام های پیشگیرانه را لحاظ کنیم.

«رسول مجد» افزود: اکنون در مرز رسمی پرویزخان دستگاه های مختلف مستقر هستند که هیچ خدماتی ارایه نمی دهند و ما باید آن ها را مجاب کنیم که ضمن ارایه خدمات، استانداردهای لازم را لحاظ کنند.

وی بر جداسازی پارکینگ های سوخت و کامیون های تجاری و مواد غذایی تاکید کرد و گفت: باید کسانی که پارکینگ ها را ایجاد کنند  نسبت به استقرار ماشین آتش نشانی و لحاظ نمودن تمهیدات امنیتی و زیرساخت و خدمات رفاهی توجه داشته باشند و ضمن حصار کشی طوری برنامه ریزی شود که فاصله کامیون ها به خصوص در سایت های سوخت رعایت شود.

او گفت:  پارکینگ های فعلی در شان جمهوری اسلامی نیست چون خدماتی ارائه نمی دهند و  منابع درآمدی این پارکینگ ها باید در بحث خدمات و رانندگان هزینه شود و بخشی از آن نیز برای شهر و زیرساخت ها صرف شود.

وی افزود: باید در راستای ایجاد مراکز و مجتمع های خدماتی در مرز اقدام و یک فضای رقابتی ایجاد کرد و هر مرکزی که خدمات بهتری ارایه می دهد تقویت کنیم.

 وی حضور حیدری سرپرست فرمانداری قصرشیرین را برای ایجاد تحول در این شهرستان مثبت ارزیابی کرد و گفت: با جرات می توانم بگویم که اکنون توانمندترین فرماندار استان کرمانشاه در سکان مدیریت فرمانداری قصرشیرین قرار گرفته و این ظرفیت بسیار خوبی برای حل مشکلات این منطقه به خصوص در زمینه پدافند غیرعامل است.

در این جلسه مدیر پایانه مرز رسمی پرویزخان ، معاون گمرک پرویزخان، رییس اداره برق قصرشیرین، رییس جهاد کشاورزی و رییس شبکه بهداشت و درمان، شهردار و رییس جمعیت هلال احمر و اداره استاندارد این شهرستان نیز مسایل و دغدغه ها و مشکلات حوزه فعالیت خود را در مرز بیان کردند و سرپرست فرمانداری قصرشیرین بر اجرای مسایل بهداشتی مرتبط با سلامت جانی افراد در مرز و بر اجرای مصوبه های جلسه پدافند غیرعامل تاکید کرد.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

 مرز رسمی پرویزخان در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و  باتوجه به وضعیت نامناسب زیرساخت ها در عراق، بهترین نقطه برای سرمایه گذاری ایران در این کشور و اقلیم کردستان است. مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد و هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.