تهران-ایرنا- دولت کانادا گفته است قصد ندارد در مکانیسم ردیابی سلاح‌های ارسال شده به اوکراین شرکت کند چون هیچ اطلاعاتی از سرنوشت سلاح‌های این کشور در کی‌یف ندارد.

به گزارش سه شنبه ایرنا به نقل از راشا تودی، یک مقام ارشد در دولت کانادا می‌گوید دولت این کشور در مباحث مربوط به ردیابی سلاح‌های تحویل شده به اوکراین توسط ناتو شرکت نمی‌کند چون هیچ ایده‌ای از سرنوشت این سلاح‌ها در اختیار ندارد. روزنامه اوتاوا سیتیزن به نقل از یک مقام ارشد دولت کانادا نوشت که هیچ رصدی از سلاح‌های کانادایی تحویل داده شده به کی‌یف صورت نمی‌گیرد.

چندین کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد یک مکانیسم ردیابی تسلیحات برای جلوگیری از فروش سلاح‌های ارسال شده در بازار سیاه هستند. دن لو بوتلیه، سخنگوی ارتش کانادا در گفتگو با روزنامه اوتاوا سیتیزن گفت که دولت کانادا در این مکانیسم شرکت نمی‌کند.

چندین مقام ارشد ارتش کانادا تا کنون به صراحت اعلام کردند که هیچ اطلاعاتی از سرنوشت سلاح‌های ارسال شده به اوکراین ندارند. آنها می‌گویند وقتی سلاح‌ها از خاک لهستان وارد اوکراین می‌شود دیگر از آنها خبری ندارند.

دولت کانادا از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین تا کنون بیش از 386میلیون دلار سلاح به کی‌یف ارسال کرده است. غربی‌ها می‌گویند با وجود این همه سلاح هنوز سیستمی برای ردیابی سرنوشت سلاح‌ها در اختیار ندارند.

سازمان‌های امنیتی اروپا مثل یوروپل در گزارش‌های متعددی از قاچاق سلاح‌های ارسال شده به اوکراین در بازار سیاه خبر داده‌اند. یوروپل در ماه آوریل در گزارشی از وجود سلاح‌های غربی هشدار داده بود. دولت روسیه گفته است سلاح‌های غربی موجود در اوکراین اندکی بعد از ورود به خاک این کشور در بازار سیاه خاورمیانه پیدا می‌شود.