بجنورد-ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۰۳ هزار تن جو در سال زراعی جاری از سطح حدود ۵۰ هکتار اراضی این استان برداشت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش یافت.

مهندس وحید صباغ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال ۲۳ هزار هکتار اراضی آبی و ۲۷ هزار هکتار اراضی دیم خراسان شمالی زیر کشت جو رفت.

به گفته وی؛ کشاورزان خراسان شمالی در سال زراعی گذشته ۷۴ هزار تن جو برداشت کردند.  

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی دلیل افزایش تولید جو از سطح اراضی استان را افزایش قیمت این محصول عنوان کرد و افزود: سال گذشته حوادثی از جمله سرمازدگی و جاری شدن سیل تا حدودی بخشی از اراضی خسارت وارد کرد و همین مورد باعث افزایش قیمت جو و رغبت برای کاشت بیشتر این محصول شد.

وی بیان کرد: گرچه میانگین تولید جو در اراضی خراسان شمالی سه تن و ۴۰۰ کیلوگرم است اما کشاورزان ماهر هفت تن و ۴۰۰ کیلوگرم نیز از این اراضی محصول برداشت می کنند.

صباغ یادآور شد: اینک قیمت جو در خراسان شمالی افزون بر ۱۰۰ هزار ریال است و با وجود کاشت بیشتر این محصول پیش بینی می شود که ۲۴۳ هزار تن کاه نیز تولید شود.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی سالانه به ۶۵۰ هزار تن انواع علوفه دامی نیاز دارد، بیان داشت: محصول جو ۲۲۹ هزار تن از این نیاز علوفه ای را تشکیل می دهد که امسال ۱۰۳ هزار تن آن تولید و مابقی نیز خارج از استان تامین می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۱۸ هزار تن ذرت علوفه ای و ذرت خشک نیز از دیگر نیازهای بخش دامی استان است که از طریق واردات و سایر استان ها تامین خواهد شد.

در سال های اخیر به علت خشکسالی و کاهش بارندگی تولید علوفه در مراتع خراسان شمالی تا حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است که این امر موجب شد تا دامداران به صورت دستی دام های خود را تغذیه کنند.

از وسعت یک میلیون و ۴۱۴ هزار و ۸۵۰ هکتار مراتع استان، ۴۸.۷  مراتع فقیر، ۴۳.۸ متوسط و وسعت مراتع خوب ما فقط  هفت و نیم درصد است و درواقع گستره مراتع فقیر خراسان شمالی بیش از مراتع غنی است.

علاوه بر تولید جو کشاورزان این استان امسال ۱۴۱ هکتار از کشتزارهای این استان را زیر کشت گندم بردند که پیش بیینی می شود از این سطح ۱۸۷ هزار تن محصول برداشت شود.

۴۲ هزار و ۳۸۱ بهره بردار استان در بخش دام فعالیت که بیشتر دامداران استان سنتی هستند که این تعداد دامدار سالانه نیاز مبرم به جو دارند.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.