استان‌ها- ایرنا- خبرهای امروز چهارشنبه در مراکز استانی ایرنا را با محوریت برگزاری اولین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی به میزبانی کردستان آغاز می‌کنیم، رویدادی که علمای برجسته کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق را گردهم آورد.

این اجلاسیه با عنوان کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب توسط ۷۰ نفر از اهالی رسانه پوشش خبری و تصویری داده شد و فرصتی برای اهالی رسانه فراهم آورد تا در حوزه های مختلف دینی و مذهبی نظرات روحانیون اهل تسنن و تشیع را جویا شده و به اطلاع مردم برسانند.

در این اجلاسیه ویدئویی از سخنرانی ​​​​​​حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه برای مهمانان داخلی و خارجی پخش شد.

برخی از مهمترین خبرهای اجلاس "کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب " به شرح ذیل است :

اولین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی به میزبانی سنندج آغاز شد

کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب

جهان اسلام در صدد حفظ و تقویت وحدت است

امام جمعه موقت سنندج: کردستان مرکز وحدت در ایران اسلامی است

هیچ اختلافی نباید مانع اهداف اساسی اسلام شود

تحولات مرزی خراسان رضوی با ترکمنستان و رشد ۸۰ درصدی مبادلات تجاری عنوان گزارشی است از مرکز مشهد که در مقدمه آن آمده است: گذرگاه‌های سه‌گانه مرزی خراسان رضوی با ترکمنستان، که ۲ سال پیش در چنین روزهایی عملا تعطیل شده و رنگ شهر ارواح به خود گرفته بود، اکنون در سایه دیپلماسی فعال اقتصادی، رویکرد اعتمادآفرینی دولت سیزدهم با همسایگان و نیز کاهش همه‌گیری کرونا، رونقی مجدد یافته که رشد ۸۰ درصدی تجارت، گواهی بر این مدعاست.

گذرگاه زمینی و ریلی سرخس و مرزهای زمینی لطف آباد (شهرستان درگز) و باجگیران (شهرستان قوچان) در خط مرزی استان خراسان رضوی و ترکمنستان محل عبور سالانه حدود ۳.۵ میلیون تن کالا است.

آمار رسمی مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکمنستان طی پنج ماه ابتدایی سال جاری میلادی نشان می دهد، بیش از یک میلیون تن کالا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار بین ایران و ترکمنستان مبادله شده است که این رقم حاکی از رشدی ۸۰ درصدی در مقایسه با بازه زمانی مشابه پارسال است اما باید دید که این رشد چگونه محقق شده و نقش مرزهای خراسان رضوی در این روابط اقتصادی رو به رشد چه بوده است؟

پیکر رنجور گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی و دستان حمایتگر دولت مردمی عنوان گزارشی از مرکز اراک است که در بخشی از آن آمده است: استان مرکزی با چهار هزار مشاهیر، ۱۱۰ نوع صنایع دستی و  ۱۰۰ خانه تاریخی یکی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود، اما چند صباحی است که این تن رنجور شده و نیازمند دست سخاوت دولتمردان دولت مردمی است.

تاکنون بیش از دو هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان مرکزی شناسایی شده که ۹۰۸ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، بنای تاریخی "حمام چهارفصل" اراک، یکی از زیباترین آثار معماری به جای مانده از ادوار گذشته است.

پیشرفت طرح فاضلاب فردوس با اعتبارات سفر رئیس جمهور + فیلم عنوان گزارشی است از مرکز بیرجند که با این مقدمه آغاز شده است: تکمیل طرح فاضلاب شهر فردوس که به عنوان مطالبه مردمی در سومین سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی مورد توجه ویژه قرار گرفت با تزریق ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در یک سال اخیر روند اجرایی آن شتاب گرفته است.

طرح فاضلاب فردوس با هدف رفع مشکلات دفع بهداشتی فاضلاب، استفاده بهینه از منابع آبی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب تصفیه شده در طرح‌های صنعتی و کشاورزی از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

حرکت کُند این طرح و گاهی توقف عملیات اجرایی آن طی ۱۲ سال گذشته، باعث شد تا پیشرفت فیزیکی این طرح زیرساختی با اجرای ۲۱.۵ کیلومتر شبکه جمع‌آوری تا ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۱۹ درصد برسد.

اما سرانجام بارقه امید در دل مردم شهر فردوس زنده شد و در سومین سفر استانی رئیس جمهور که ۱۹ شهریور سال گذشته به خراسان جنوبی انجام شد، اختصاص اعتبار به طرح نیمه‌تمام فاضلاب فردوس مورد توجه ویژه قرار گرفت و مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل شبکه فاضلاب فردوس تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ مصوب شد.

دیگر گزارش های مراکز استان‌ها در ادامه می‌آید:

پرسه سگ‌های ولگرد تا پشت در منازل شهروندان بروجردی

کاهش سن مصرف مواد مخدر در قزوین، خطری که باید جدی گرفت

این هشت نفر؛ کاروان مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد در صربستان

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان راه تضمین اقتصاد روستاییان گلستان

دود شبهه بر فراز کارخانه سیمان سفید گرمی

سرعت غیرمجاز عامل نخست سوانح رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد

امید مردم خمین به افتتاح بیمارستان ۱۴۴ تخت خوابی در دولت سیزدهم

تاریک و روشن تاریخ در مجموعه‌های خصوصی خراسان‌شمالی

میدان بیرم‌آباد نماد ناپختگی در مدیریت شهری کرمان

شمارش معکوس برای تعطیلی آخرین سینما در بابل

تکمیل راه های مواصلاتی مطالبه مردم خمین از دولت سیزدهم

طغیان آفت مگس میوه در باغ‌های مازندران

جامعه کارگری استان مرکزی و انتظار نگاه ویژه از دولت مردمی

سرمایه‌گذاران ناحیه صنعتی شِشتَمَد خراسان رضوی در ایستگاه انتظار

از دیگر خبرهای مهم امروز موضوع کودک آزاری یک معلم بود که در این رابطه دادگستری استان خراسان جنوبی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اصل اتهام وارده به معلمی در فردوس، کودک‌آزاری بوده و پرونده قضایی هفت نفر از شاکیان ثبت شده است.

در این اطلاعیه‌ همچنین آمده است: موضوع تجاوز معلمی در فردوس به ۱۸ کودک که در رسانه‌های معاند منتشر شده، صحت ندارد و تکذیب می‌شود. تعداد شاکیان هفت نفر بوده‌اند که در ۶ مورد فقط کودک‌آزاری اتهام بوده و اثبات شده است، رای پرونده ۶ نفر از شکات صادر شده که در محاکم تجدید نظر استان قابل اعتراض است و پرونده یک شاکی هم در حال رسیدگی است.

حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی هم اعلام کرد: با اعتراض برخی شاکیان به حکم صادر شده از سوی دادگاه، پرونده آزار و اذیت کودکان در فردوس به دادگاه تجدیدنظر استان ارسال شده است و بررسی‌ها و تحقیقات قانونی همچنان ادامه دارد.

مهار آتش سوزی سایت دفع زباله شهر ایلام، شیرین‌سازی آب دریا در هرمزگان ۶۰ درصد افزایش خواهد یافت، ۱۰۰ هزار خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های کشور احداث می‌شود، معاون وزیر کشور: باید سالانه حداقل ۱۵۰ هزار هکتار به فضای سبز کشور اضافه شود، سومین رویداد منطقه‌ای چوب در کرمانشاه آغاز به کار کرد و ۱۹ هزار مدرسه غیر دولتی در کشور فعال است، شناسه رهگیری برای ۱۱۰ هزار قلم کالا صادر شد، جمع آوری بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال زکات طی یک‌سال در کشور، ۲ مرزبان در درگیری با گروهک‌های تروریستی در بانه شهید شدند و نهضت مهارت‌آموزی در ارتش پیگیری می شود، عناوین دیگر مطالب امروز استان ها را در برمی گیرد.

امروز همچنین بخشی از خبرهای مراکز استان ها به میزان شیوع کرونا و مبتلایان اختصاص داشت که شناسایی ۱۲۴ مبتلای جدید کرونا در یزد، روند ابتلا به کرونا در کیش صعودی است، تست رایگان کرونا در استان همدان انجام می‌شود، ۷۰ درصد تست‌های کرونا در قم مثبت است، شناسایی ۷۲ بیمار کرونایی جدید در ایلام،  ۲ هزار و ۲۰ محله محروم در کشور شناسایی شده است، کمتر از یک درصد مردم آذربایجان شرقی دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کرده اند، از جمله عناوین برخی مطالب است.

در پایان هم چند فیلم مشاهده کنید از زیبایی های روستای توریستی بیاره در کهگیلویه و بویراحمد، روستای صخره‌ای کندوان پذیرای گردشگران، زندگی جاری در منطقه زلزله‌زده سایه‌خوش هرمزگان و همچنین فیلمی با عنوان تولید، صرفه‌جویی ارزی و اشتغالزایی رسالت مهم شرکت‌های دانش‌بنیان و گرد سفید در آبادان