تبریز- ایرنا- پوستر نخستین سوگواره مذهبی«نی ناله» با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولین تبریز رونمایی شد.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، دبیر این دوره از سوگواره گفت: این سوگواره استانی در سه بخش «تئاتر میدانی و تعزیه و آئین های نمایشی» و «نمایش‌های صحنه‌ای» و «بخش ویژه تجربه» اجرا می‌شود.

بهمن تقی‌پور بیان کرد: بخش تئاتر میدانی شامل گونه‌های تئاتر خیابانی با هدف ترویج تئاتر دینی و گسترش ارتباط سازنده این‌گونه نمایش ها با مخاطبان و بخش تعزیه، تکریم پیرغلامان و صیانت از این نمایش ملی و بخش تجربه شناخت استعدادها و تربیت و تشویق و حمایت از آنها است.

رییس انجمن نمایش های آیینی و مذهبی تبریز با بیان اینکه موضوعات و شرایط بخش‌های سوگواره شامل تعزیه و شبیه خوانی، نقالی و پرده‌خوانی، بخش صحنه ای، بخش تجربه، تاثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی و روحیه مقاومت، ترویج نهضت قیام امام حسین(ع) و تاثیر آن بر سایر ملت‌ها است، افزود: هر کارگردان می‌تواند در هر بخش یک اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال کند.

وی ادامه داد: اولویت انتخاب آثار در این بخش با نمایش‌هایی است که با بهره گیری از انواع گونه های تئاتر محیطی، کم حجم و با بیانی هنرمندانه و پرهیز از نگاه سطحی، به موضوعات سوگواره پرداخته باشند.

عضو شورای شهر تبریز نیز در این مراسم گفت: فعالیت در زمینه فرهنگ عاشورا، شکوفایی و ترویج واقعه عاشورایی و حمایت از فعالین این عرصه امری مهم و واجب است.

روح اله دهقان نژاد با بیان اینکه برگزاری این نوع رویدادها در راستای معرفی هنرمندان ارزشی است، اظهار کرد: امید بر آن داریم با برگزاری و معرفی هنرمندان شاهد موفقیت تمامی هنرمندان استان باشیم.

فرمانده بسیج اقشار آذربایجان شرقی نیز گفت: پرده‌خوانی در طول تاریخ ماندگار بوده و تمدن‌ها بر این اساس ماندگار شده اند، یکی از محورهای اصلی در تمدن ایرانی اسلامی هم به موضوع هنر باز می‌گردد.

سرهنگ صفدری اظهار کرد: تبریز نخستین پایتخت تشیع و پایگاه بنیادین حکومت وحدت ملی شیعه در ایران بوده و همچنین تاریخ هنر آئینی اش صفحات درخشانی از تاریخ هنر ایران و جهان تشیع دارد، می‌دانید که هنر به ویژه هنر آئینی به معنای حقیقی و گسترده آن، بخش جدایی ناپذیر یک تمدن الهی است.

به گزارش ایرنا، نخستین سوگواره مذهبی« نی ناله»  از ۲۱ تا ۲۵ مرداد در شهر تبریز برگزار خواهد شد.