تهران-ایرنا- اتحادیه اروپا پنجشنبه شب اعلام کرد که ۱۰ شهروند سوریه را به اتهام جذب نیرو برای جنگ روسیه در اوکراین تحریم کرده و دارایی‌های آن‌ها را مسدود کرده است.

به گزارش ایرنا از رویترز، این افراد درحالی در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفتند که این اتحادیه امروز تحریم‌های جدیدی علیه بانک سبربانک روسیه،  طلا، شرکت‌ها و شخصیت‌های این کشور وضع کرد.

اتحادیه اروپا ادعا کرد: حکومت سوریه از جنگ خصمانه بدون دلیل و غیرموجه روسیه علیه اوکراین حمایت می‌کند و به آن کمک نظامی ارائه می‌دهد. 

این اتحادیه ادعا کرده است که شرکت موسوم به «شکارچیان داعش» تحت نظارت گروه واگنر وابسته به روسیه فعالیت می‌کند و در جذب نیروهای سوری برای اعزام آن‌ها به لیبی و اوکراین فعال است. 

اتحادیه اروپا در ماه دسامبر گروه واگنر و همچنین افراد و شرکت‌های انرژی روسیه در سوریه مرتبط با این گروه را به اتهام عملیات مخفیانه تحریم کرد.  

به گزارش ایرنا، پیش از این نیز آمریکا مدعی شده بود که ارتش روسیه از چند هفته پیش شروع به خروج تدریجی نیروهای خود از مناطق جداگانه در سوریه، به ویژه از پایگاه هوایی «حمیمیم» در جنوب شرقی لاذقیه نموده است.

پیشتر سوریه اعلام کرد که دمشق تصمیم گرفته است استقلال و حاکمیت جمهوری مردمی لوهانسک و جمهوری مردمی دونتسک را به رسمیت بشناسد. 

پس از این اعلام، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در پیامی که در کانال تلگرامی او منتشر شد اعلام کرد کی‌یف روابط خود را با سوریه قطع کرده است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ اوکراین وارد پنجمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.