بجنورد- ایرنا- معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: سه تخته فرش دستباف تولیدی فعالان این استان به مرحله نهایی اولین دوره از جشنواره ملی قالی فاخر در اصفهان راه یافت.

مهرداد داودزاده روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نخستین جشنواره ملی قالی فاخر در شهر اصفهان در حال برگزاری است و در حالی امروز اختتامیه این رویداد برگزار می شود که هفت تخته قالی هنر دست فرشبافان خراسان شمالی با کسب نمره قبولی به مرحله دوم جشنواره راه یافت و سه تخته از این فرش های فاخر هم به مرحله نهایی جشنواره راه یافت.

وی تصریح کرد: بسیار خوش بین هستیم که یکی از سه تخته فرش فاخر خراسان شمالی در نمایشگاه به عنوان برتر انتخاب و معرفی شود.

داودزاده افزود: این جشنواره به منظور شناسایی و معرفی آثار برگزیده و فاخر فرش دستباف و با هدف برند سازی و ایجاد الگوهای مناسب تولید و حمایت از فعالان صنایع دستی در حال برگزاری است.

وی گفت: هفت تخته فرش نفیس دستباف خراسان شمالی در مرحله نخست داوری از بین ۲۴۹ فرش ارائه شده، حائز کسب نمره قبولی شد و در مرحله دوم داوری نیز سه تخته فرش استان از بین ۱۱۲ فرش منتخب به مرحله نهایی راه یافت.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بیان کرد: این فرش ها شامل فرش کردی، فرش روستایی، فرش عشایری، فرش کلاسیک شهری است و فرش دو روی ابریشم استان با وجود اطلاع رسانی های انجام شده در این رقابت ها حضور نداشت.

خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان این استان تولید می شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه است.

این استان ۶۰ هزار قالیباف دارد که ۲۶ هزار نفر آن فعال هستند.