به گزارش خبرنگار ایرنا حسین مدرسخیابانی روز شنبه در نشست بررسی مشکلات راهآهن سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به موقعیت مکانی و جغرافیایی این استان، ایجاد راهآهن به اندازه انتقال آب از دریای عمان اهمیت دارد.
وی افزود: این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ضرورت بهره برداری حداکثری از سواحل گسترده موجود در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به عنوان تنها کشور خاورمیانه با این پتانسیل، استفاده از سواحل دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی تجاری و تبادل کالا، تاکید و عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بر اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی همچنین حمایت دولت از تامین زیرساخت ها و فعالیتهای اقتصادی در خلیج فارس و دریای عمان به ویژه منطقه مکران متناسب با مزیت های منطقهای را میتوان از عوامل مهم این طرح نام برد.
وی ادامه داد: یکی از ضرورت های استان پهناوری چون سیستان و بلوچستان ایجاد ریل راه آهن است.
مدرس خیابانی با اشاره به ساخت خط آهن زاهدان- خاش خاطر نشان کرد: از زاهدان تا خاش هفت ایستگاه وجود دارد و ۱۴۸ نفر نیرو در حال جذب و آموزش هستند.
وی با بیان اینکه قدیمی ترین ریل کشور راه آهن زاهدان به میرجاوه است، تصریح کرد: زاهدان بعد از تکمیل خط آهن چابهار به زاهدان به یک چهار راه ریلی تبدیل خواهد شد.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با راهاندازی راه آهن چابهار به زاهدان ۵۴۷ نفر نیرو از همان منطقه تا شعاع ۵۰ کیلومتری جذب میشود.
وی گفت: طول کل پروژه راه آهن چابهار به زاهدان ۶۳۴ کیلومتر بوده و در هشت قطعه کار میشود.