اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: مردم علاوه بر خودداری از غذادهی دستی به حیات وحش از نزدیک شدن به زیستگاه آنها خودداری کنند.

به گزارش ایرنا از سازمان محیط زیست استان اردبیل،حسن قاسم پور روز شنبه با اشاره به مشاهده سه قلاده خرس قهوه ای (یک قلاده خرس مادر و ۲ قلاده توله خرس) در کوه سبلان در روزهای اخیر، افزود: ادامه روند غذادهی دستی به خرس ها توسط کوهنوردان و گردشگران می تواند منجر به تعارض حیات وحش با انسان و وقوع حوادث ناگوار شود.

وی با بیان اینکه این شکل رفتار خرس ها پیش از این سابقه نداشته است، اظهار کرد: حضور خرس ها در محدوده  اسکان کوهنوردان حاکی از تغییر عادت غذایی خرس مادر بالغ است و در صورت ادامه این روند، می تواند منجر به بروز حوادث ناگواری شود.

این کارشناس محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت عدم مداخله مردم در زندگی حیوانات و عدم حضور در زیستگاه آنها، از مردم منطقه، مسافران، کوهنوردان و گردشگران خواست هنگام حضور در طبیعت از هرگونه تغذیه دستی و غذا دادن به حیات وحش جدا خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: بنرهای هشدار در خصوص ممنوعیت غذادهی دستی به خرس ها در محل نصب شده و آموزش چهره به چهره کوهنوردان نیز توسط یگان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.

قاسم پور همچنین از پیگیری وضعیت مدیریت پسماندهای منطقه خبر داد و به کوهنوردان توصیه کرد، از ریختن زباله در محل و از نزدیک شدن به خرس ها و تهیه عکس و فیلم خودداری نمایند.

وی اضافه کرد: در صورتی که احتمال بروز خطر بالا رود، با استفاده از توان کارشناسی استان و سازمان نسبت به بررسی محدوده های زیستگاهی مناسب خرس قهوه ای که دارای تعارض کمتر باشد اقدام نموده و خرس ها به منطقه مناسب دیگری انتقال داده خواهد شد.

سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر در استان اردبیل واقع شده و زیستگاه خرس قهوه‌ای می‌باشد.