رضا عامری مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در گفتوگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا با اعلام اینکه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور به ریاست رئیس جمهور همواره در صدد تقویت ارتباط مستقیم میان هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور با مدیران و مسئولان ذیربط داخل برای بررسی و حل مشکلات آنان بوده است، گفت: وزارت امور خارجه با هدف برقراری ارتباط آحاد ایرانیان و پاسخگویی سهل و سریع به سوالات آنان در اقصی نقاط دنیا، اقدام به راه اندازی سامانه پاسخگویی به پرسش های این عزیزان موسوم به «سامانه پرسش» کرده است.
عامری افزود: این سامانه هم اکنون با ۲۲۱ کاربر فعال و ۱۸۵ واحد پاسخگویی از جمله کلیه ادارات کنسولی وزارت امور خارجه شامل گذرنامه، امور دانشجویی ٬ وکالتنامه، تایید اسناد، سجلات و احوال شخصیه مانند شناسنامه، کارت ملی، ازدواج، تولد، فوت، صدور گواهی عدم سوء پیشینه، حمایت های کنسولی و قضایی، سامانه میخک (مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی)، معاونت دیپلماسی اقتصادی، ستاد اتاوا برای پاسخگویی به سوالات ایرانیان مقیم کانادا و سایر دستگاه ها و وزارتخانههای ذیربط در طول شبانه روز آماده پاسخگویی به پرسش ها و ارائه مشاوره تخصصی به هموطنان است.
وی اظهار داشت: از ویژگی های مهم این سامانه برقراری ارتباط آسان با کارشناسان در حوزههای تخصصی، سرعت عمل بالا، سهولت کاربری و کم هزینه بودن آن برای هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور است.
عامری از کلیه ایرانیان مقیم خارج از کشور خواست با مراجعه به سامانه پرسش به آدرس porsesh.mfa.ir علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه خود، اقدام به طرح سوالات خویش در زمینه های مورد اشاره نموده و ظرف کوتاه ترین زمان ممکن که گاهی به کمتر از ۲۴ ساعت نیز می رسد پاسخ خود را دریافت کنند.