محمدرضا شاه پسند روز یکشنبه در حاشیه بازدید از مرکز آموزش فنی و حرفه دولتی شهرستان البرز (شماره یک برادران) که به مناسبت هفته ملی مهارت انجام شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رشد روزافزون فناوری ها و تغییرات حوزه کسب و کار، ما را وادار کرده تا به فکر تدوین استانداردهای آموزش مهارتی برای مشاغل جدید و آینده باشیم.
وی اظهار داشت: برای آموزش مهارت ویژه مشاغل جدید و آینده و تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه ای در مرکز و استان ها از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان استفاده کرده ایم.
این مسوول افزود: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد مخاطبان سازمان آموزش فنی و حرفه ای را دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، طرح "کهاد آموزشی" به منظور ارایه واحدهای مهارتی و جایگزینی آنها با واحدهای درسی تئوری در دانشگاه ها با جدیت دنبال می شود که در برخی دانشگاه ها عملیاتی شده و به دنبال گسترش و فراگیری آن هستیم.
شاه پسند همچنین از اجرای طرحی به نام "نخلستان" با هدف آموزش مهارتی به فارغ التحصیلان دانشگاهی خبر داد و اظهار داشت: این طرح برای فارغ التحصیلان جویای کار که شغل متناسب با رشته خود را نیافته اند و از توانایی مهارتی و فنی لازم برای ورود به بازار کار برخوردار نیستند، در دست اجرا است.
این مسوول همچنین گفت: با هدف استفاده از ظرفیت بخش صنعت و خدمات برای مهارت آموزی، راه اندازی مراکز آموزش مهارتی در محیط واقعی کار از اولویت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای به شمار می رود.
وی با اشاره به تاثیر قابل توجه مهارت آموزی در اشتغالزایی افراد، گفت: بررسی ها نشان می دهد ۵۷ درصد افرادی که در دوره های مهارتی شرکت می کنند راهی بازار کار می شوند که این رقم در دوره های مهارتی محیط واقعی کار به ۸۰ درصد افزایش می یابد.
این مسوول در ادامه از رشد ۵۰ درصدی ظرفیت آموزش مهارتی در بخش دولتی و خصوصی در کشور نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: ظرفیت آموزش مهارت به متقاضیان مهارت آموزی در مراکز و کارگاه های دولتی کشور امسال به ۹۰۰ هزار نفر و در بخش آموزشگاه های آزاد (بخش خصوصی) به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.