بجنورد- ایرنا- قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: هدر رفت آب شبکه فرسوده این استان معادل نیاز آب ۱۲ درصد مشترکان است و برطرف کردن این مشکل از اولویت های این محسوب می شود.

رضا عطایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها، ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها و ۶۰ هزار مشترک فاضلاب دارد.

وی بدون اشاره به میزان هدر رفت آب در خراسان شمالی افزود: حدود چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در استان انجام شده است که ۳۰ درصد خطوط انتقال و شبکه توزیع آب در حوزه شهری و ۳۳ درصد در حوزه روستایی فرسوده است.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: عمر تاسیسات و خطوط انتقال آب و شبکه توزیع آبرسانی ۲۵ سال است که بعد از گذشت این مدت باید تعویض شوند، ضمن اینکه خطوط و شبکه های انتقال نیز باید توسعه یابد.

وی با بیان اینکه برای نوسازی خطوط و شبکه های انتقال آب برای هر کیلومتر رقمی حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: محدودیت اعتبار برای اصلاح شبکه انتقال آب استان وجود دارد.

عطایی ادامه داد: اعتبارات تخصیصی این حوزه به صورت غیرنقدی و اسناد خزانه اسلامی پرداخت می شود و موجب بی رغبتی پیمانکاران برای اجرای طرح های آب و فاضلاب می شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال ۱۶ هزار و ۴۸۸ متر از شبکه‌ و خط انتقال فرسوده و قدیمی آب استان اصلاح و بازسازی شد و ۲۴ هزار و ۵۸ متر از خطوط انتقال جدید آب‌رسانی در سطح شهرها و روستاهای استان انجام شده است.

خراسان شمالی واقع در شمالشرق ایران دارای ۸۶۳ هزار نفر جمعیت است که ۴۴ درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند.