به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه الزهرا(س)، آیین اختتامیه مسابقه دوجانبه قرآن دانشجویان دختر ایران و عراق (حفظ کل، ترتیل، قرائت) به صورت حضوری و برخط و با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و هشت داور از ایران، یمن و بحرین برگزار و برگزیدگان این دوره از مسابقات اعلام شد.
عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با حضور مجازی در این مراسم گفت: در حال حاضر یکی از سیاستهای پنج گانه وزارت علوم، دیپلماسی علمی است که در کنار نوآوری فرهنگی به عنوان دیگر هدف پنج گانه وزارت علوم، معنای ویژهای پیدا می کند.
وی ادامه داد: دیپلماسی علمی زمانی می تواند پایدار و تاثیرگذار باشد که بتواند ریشه فرهنگی و تمدنی خود را حفظ کند. اگر دیپلماسی علمی مبتنی بر مشترکات فرهنگی باشد عمق و پایداری ویژه ای پیدا میکند.
معاون وزیر علوم یادآور شد: برهمین اساس کشورهایی که به حوزه تمدنی ایران نزدیک هستند برای ما در اولویت قرار دارند. از جمله این کشورها عراق است که اشتراک فرهنگی زیادی با ایران دارد و طی این سال ها، ارتباطات بسیاری بین جامعه نخبگانی و دانشگاهی دو کشور برقرار شده است.
تاکید بر ظرفیت جامعه فرهنگی دو کشور می تواند مراودات علم و فناورانه دوکشور را غنا ببخشد. بر همین اساس و برمبنای کنش های مشترک بین طرفین، مجموع رویدادهایی در شرف طراحی میان دستگاه های مسئول آموزش عالی بین دو کشور است. این رویداد قرآنی نیز پیش درامدی است که جامعه دانشگاهی دو کشور را در حوزه قرآنی به هم نزدیک میکند.
کلانتری به برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن کریم از سوی دانشگاه الزهرا (س) اشاره و تاکید کرد: این رویداد طراوت ویژه ای دارد زیرا جامعه زنان کشور را در بر گرفته و اولین رویدادی است که در این مقیاس برگزار می شود. امیدواریم در سال های آتی با مشارکت سایر دانشگاه های ایران و کشورهای دیگر گسترش پیدا کند.
لیلا تاجیک مدیر همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه الزهرا (س) و دبیر شورای سیاست گذاری این مسابقه هم با تشریح برکات گسترده مجاورت با قرآن، این کتاب الهی را سراسر حکمت، حقیقت زنده، منبع انرژی مثبت و عامل وحدت مسلمانان جهان دانست و منشا بسیاری از نابسامانی های جوامع را عمل نکردن به درسهای قرآن برشمرد.
وی گفت: دانشجویان در یکی از مهم ترین دوران زندگی خود قرار دارند. مأنوس کردن دانشجویان با قرآن قطعا در هدایت دانشجویان به سمت ارزشهای صحیح دینی بسیار موثر است.
همچنین دکتر عمار عبدالامیر الاسلامی رییس دانشگاه نجف اشرف عراق به صورت مجازی از میزبانی دانشگاه الزهرا(س) و برگزاری این مسابقه بین دختران ایران عراق ابراز خرسندی و قدردانی کرد.
فاطمه سلامی معاون دانشکده علوم انسانی دانشگاه نجف اشرف هم اظهار داشت: موضوع تفاهمنامه بین دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه نجف که از حدود پنج سال پیش بهصورت بالقوه وجود داشت، امسال انجام شد. همچنین در خلال برنامه اختتامیه، ارتباطات و برنامههایی بین دانشجویان عراقی و ایرانی انجام شد و کارگاهها، کنفرانسها و آموزشهایی بهصورت مشترک بین دانشجویان دو کشور برگزار شد که اینگونه همایشها بسیار میتواند روابط بین دو کشور را تقویت کند.
وی به تأثیر اینگونه برنامهها بر روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: عراق، همسایه ایران است و دو کشور تمدن مشترک و ارتباطات زیادی با هم دارند. این روابط به ویژه در اربعین بسیار مشهود است و این حب به حسین(ع) دو کشور را به هم بیشتر پیوند داده است.
شوق زیارت امام رضا (ع)، دلیل شرکت دانشجویان عراقی در مسابقات
معاون دانشکده علوم انسانی دانشگاه نجف اشرف، زیارت امام رضا (ع) را یکی از انگیزهها و محرکی قوی برای شرکت دانشجویان عراقی در مسابقات بیان کرد و گفت: بسیاری دانشجویان برای اولینبار بود که به زیارت امام رضا (ع) مشرف میشدند و برخی نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا نتوانستند به کشور وارد شوند. بنابراین آمدن به مشهد برای دانشجویان عراقی جایزه از پیش داده شده، تلقی میشود و آنها میگفتند ما قبل از اینکه در این مسابقه و اختتامیه شرکت کنیم، به زیارت امام رضا (ع) دعوت شده و این هدیه در عید غدیر، تجدید بیعت با امام رضا(ع) در عید ولایت است.
حجت الاسلام و المسلمین عباس موسوی سرپرست دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه الزهرا هم ضمن تشکر از برگزارکنندگان ایرانی و عراقی این مسابقه، گفت: دردی که بشریت امروزه به آن مبتلا است، درد دوری از قرآن و معارف اسلامی است. اگر بشریت و جوامع اسلامی امروز با قرآن و معارف آن برگردند و عمل کنند، به سعادت میرسند.
وی افزود: جوانان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در ابعاد مختلف قرائت، حفظ و ترتیل قرآن پیشرفت کردند. هرچند درحال حاضر بنابر سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم داشتن ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور فاصله داریم.
برای یادگیری و نشر قرآن چه جایی بهتر از دانشگاه وجود دارد؟ دانشگاهی که خود محل یادگیری دانش و از این جهت محل عمل به قرآن است. بنابراین دانشگاه باید از جهت قرآنی در تمام ابعاد از همه افراد جامعه بالاتر باشد.
نتایج مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان دختر ایران و عراق
این دوره از مسابقات با حضور ۱۹ شرکت کننده به تفکیک ۱۰ شرکت کننده از دانشجویان دختر عراقی و ۹ شرکت کننده از دانشجویان دختر ایرانی برگزار شد.
در رشته حفظ، فاطمه نیکویی از ایران رتبه اول، زهرا عباسی از ایران رتبه دوم، رویا فضائلی از ایران رتبه سوم و امانی حسن عبدعلی از عراق رتبه چهارم را کسب کردند.
در رشته تحقیق، غزاله سهیلیزاده از ایران، سیدهمعصومه حسینی آقاملکی از ایران، معصومه البوغبیش از ایران و هاجر علی حمید از عراق به ترتیب رتبه اول تا چهارم این دوره از مسابقات را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رشته ترتیل، عذرا صبرینژاد از ایران، زهرا مهوشیان از ایران، الناز همتی از ایران حائز رتبه اول تا سوم شدند و انتصار فاضل عباس از کشور عراق موفق به کسب رتبه چهارم شد.
داوران این دوره از مسابقات نیز ملیحه اسحاقنژاد، داور صوت، فهیمه موسوی نیا، داور لحن، فاطمه شیرازی، داور تجوید، معصومه عباسی نظری، داور تجوید، زهرا صریحینژاد، داور صحت حفظ، غصون مسلمی، سرپرست هیات داوران و هادی حفاظ، سوسن حسن الفضلی، داور صحت حفظ از یمن، خیریه عجرش، داور وقف و ابتدا، ایمان حاجی، داور وقف و ابتدا از یمن و اعظم الوندی، ناظر بودند.
شرکت در محفل انس با قرآن در حرم مطهر رضوی و اجرای برنامه مشترک قرآنی، ملاقات با مسئولین مهدالرضا وابسته به بنیاد پژوهشهای اسلامی و تبادل نظر در خصوص برنامههای آتی و نشست صمیمی و قرآنی شرکت کنندگان عراقی با تعدادی از داوران مسابقه از دیگر برنامههای این دوره از مسابقات بود.
این مسابقات با هدف ایجاد الفت و انس بیشتر میان کشور همسایه و ایران پیرو منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ترویج و تبلیغ در فضای دانشگاه جهت ترغیب و تشویق دانشجویان و کادر علمی به انس و فراگیری قرآن کریم، تعاملات علمی - فنی و فرهنگی میان اساتید و دانشجویان هر دو کشور در فضای مسابقات قرآن کریم، اشاعۀ سنت برگزاری مجالس و محافل قرآنی در قالب مسابقات در بستر دانشگاه، توسعۀ فرهنگ، اخلاق و معرفت قرآنی در فضای دانشگاه، ارزیابی و ظرفیتسنجی مدیریت برگزاری مسابقات قرآن کریم در میان بانوان و افزایش و ارتقای میزان این ظرفیت، مطالعه و پژوهشهای مرتبط با فعالیتهای قرآنی بانوان، نقاط قوت و ضعف، آسیبشناسی، راهکارها، آثار و پیامدها در بستر مسابقات قرآن کریم برگزار شده است.
همچنین آشنایی دانشجویان عراقی با فعالیتهای قرآنی کشورمان، زمینه سازی برای کار مشترک به منظور بالا بردن سطح قاریان دانشجوی دختر عراقی باهمکاری متخصصین و داوران ایرانی، زمینه سازی برای کار مشترک بمنظور آموزش قرآن به کودکان عراقی زیر پنچ سال با همکاری مهدالرضا، آشنایی هرچه بیشتر تیم عراقی با دانشگاه الزهرا (س) برای شرکت در دورههای آموزش زبان فارسی (آزفا) و تحصیل در دانشگاه الزهرا نیز از دستاوردهای برگزاری این مسابقات بود.