مشهد- ایرنا- فرماندار بردسکن گفت: بردسکن با ۶۲ میلیمتر بارندگی در سال زراعی گذشته کم بارش‌ترین شهرستان خراسان رضوی بوده است و خشکسالی از چالشهای پیش‌روی این منطقه به شمار می‌رود.

علی دهقان‌زاده روز یکشنبه در دیدار با  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: این در حالی است که بارندگی بردسکن در سال زراعی گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل آن کاهش ۵۴ درصدی داشته است و اکنون بحث آب یکی از مهم ترین مسایل در حوزه منابع طبیعی است.

وی تاسیس دفتر نمایندگی منابع طبیعی و آبخیزداری در شهر انابد و اختصاص نیروی انسانی و تجهیزات برای این دفتر را ضروری دانست.

فرماندار بردسکن با بیان اینکه وسعت حوزه‌های مطالعه شده در شهرستان بردسکن با حدود هشت حوزه،  ۸۵ هزار و ۶۲۳ هکتار است؛ افزود: بعضی مناطق و روستاهای شهرستان حدود ۲۰ سال است که درخواست اجرای عملیات آبخیزداری دارند اما به علت وسعت شهرستان هنوز موفق به اجرای پروژه‌های آبخیزداری در این مناطق نشده‌ایم.

دهقان‌زاده اظهار داشت: با توجه به وسعت زیاد شهرستان بردسکن و قرار گرفتن در کانون فرسایش بادی استان، لزوم توجه ویژه به تخصیص اعتبارات تثبیت شن و بیابان زدایی با توجه به مساله ریزگردها بسیار ضروری است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه حفظ، توسعه و احیای منابع طبیعی به مشارکت مردم نیاز دارد، گفت: مساله منابع طبیعی و حفاظت از آان مساله عمومی است که مربوط به همه اقشار جامعه است و حفاظت از این منابع خدادادی به عنوان میراثی گرانبها وظیفه شرعی و ملی بوده که برعهده همه اقشار جامعه است و مشارکت عمومی را می طلبد.

محسن فنودی افزود برای جلب مشارکت همگانی در این مقوله باید به بحث آموزش، ترویج و فرهنگ سازی به طور خاص پرداخت و روشهای آموزشی مطابق با نیاز گروه سنی و سطح سواد جامعه مخاطب در نظر گرفت، لذا در تمام زمینه‌ها از جمله آبخیزداری باید مشارکت مردم و بهره برداران و جوامع محلی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه شهرستان بردسکن در زمینه جلب مشارکت های مردمی جهت توسعه و احیای منابع طبیعی پیشرو است، گفت:  اجرای عملیات آبخیزداری و استفاده مطلوب از بارش های فصلی و هرزآبها یکی از مهم ترین اولویت‌های شهرستان بردسکن در حوزه منابع طبیعی است که باعث افزایش آبدهی قنوات و تغذیه سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود .

فنودی ضمن بازدید از  پروژه در حال اجرای بند خاکی کبودان در شهرستان بردسکن اظهار داشت: این بند خاکی باعث تغذیه دو قنات روستاههای کبودان و نظام آباد و بهبود معیشت بهره برداران می شود و حجم عملیات خاکی این پروژه ۲۵ هزار مترمکعب و حجم آبگیری این بند ۶۴ هزار مترمکعب است که با مشارکت ۱۰۰ درصدی مجموعه کومه معدن پارس در حال اجرا است.

بردسکن در فاصله ۲۷۳ کیلومتری مشهد قرار دارد.