بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت تولیدی قند شیروان در خراسان شمالی گفت: ۵۰ هزار تن چغندر پاییزه استان‌های همجوار تحویل کارخانه قند این شهرستان شد که پیش بینی می‌شود ۶۰ تن شکر خام تولید شود.

بهرام غیبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارخانه قند شیروان تنها واحد تولیدی شکر خام در شمال شرق کشور است که چغندر استان های گلستان و خراسان رضوی به این واحد صنعتی تحویل داده می شود.

وی افزود: چغندر پاییزه در اوایل آذرماه کشت و برداشت این محصول نیز از ۲۰ اردیبهشت ماه تا ۱۰ تیرماه سال بعد از آن انجام می شود.

غیبی با بیان اینکه کارخانه قند شیروان امسال ۶۰ هزار تن شکر سفید تولید می کند، یادآور شد: این واحد صنعتی تا ابتدای شهریورماه امسال تصفیه شکر خام را در دستور کار دارد و پیش بینی می شود با تحویل چغندر پاییزه استان های همجوار ۶۰ هزار تن شکر سفید تولید شود.

وی با اشاره به اینکه امسال میزان استحصال(میزان قندی که از چغندر گرفته می شود) نسبت به سال گذشته بالاتر است، خاطرنشان کرد: میانگین عیار نسبت به پارسال ۲ واحد بالاتر در نظر گرفته شد و شکر با کیفیتی تولید می شود.

مدیرعامل شرکت تولیدی قند شیروان بیان کرد: اکنون در فصل بهره برداری ۶۰۰ نفر در ۲ شیفت به صورت شبانه روزی در این واحد صنعتی مشغول به فعالیت هستند.

کشت چغندر قند در خراسان شمالی از ابتدای اسفندماه آغاز و به مدت ۲ ماه ادامه دارد و شهرستان شیروان بعنوان قطب تولید این محصول در استان است که در سال زراعی جاری این محصول در ۲۲۰ هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان کشت شد.

امسال ۲۵۰ بهره بردار در این شهرستان برای تحویل محصول خود با کارخانه قند شیروان قرارداد دارند و  پیش بینی می شود ۳۶ هزار تن چغندر در شیروان برداشت شود.

شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، فروردین ۱۳۳۷ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و در اسفند ۱۳۷۷ در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

این کارخانه واقع در ۱۰ کیلومتری جاده شیروان - بجنورد، سالانه ۴۰۰ هزار تن چغندرقند مصرف می کند که کمتر از ۲۰ درصد آن از داخل استان تامین می شود.

براساس آمارهای موجود، میانگین تولید شکر در کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که خراسان شمالی با تولید سالانه ۱۱ هزار تن شکر، یک درصد شکر کشور را تولید می‌کند.

۳۴ درصد از کشتزارهای چغندرقند استان خراسان شمالی مربوط به شهرستان شیروان است.

شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.