تهران – ایرنا – روزنامه نیویورک تایمز با نقد سیاست خارجی اخیر آنکارا، اقدامات دوگانه رجب طیب اردوغان را در قالب یک شریک کاملا قابل اتکا برای غرب ندانسته و اینکه ترکیه همچنان سدی بر توسعه‌طلبی ناتو و عذاب و دردسری برای دولت بایدن است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تارنمای نیویورک تایمز دراین مقاله به قلم «مایکل کرویلی» (Michael Crowley) دراین خصوص نوشت: هرچند رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه طی روزهای اخیر بعنوان میانجی توانست در رفع مشکل (صادارات) غلات اوکراین کمک کند اما مقامات آمریکایی را در دیگر موارد به چالش کشانده و آنان را نگران ساخته است.

نیویورک تایمز نوشت: توافق غلات اوکراین که در استانبول به عمل آمد، اندکی بعد با حملات موشکی روسیه به شهر بندری «اودسا» اوکراین همراه شد، با این حال سخنگوی کاخ سفید همچنان از تلاش های اردوغان در این زمینه قدر دانی می کند، اما از دیگر سو و در پشت پرده، اردوغان همچنان منشا قابل توجهی از خشم و نگرانی برای مقامات آمریکایی باقی مانده است.

تکرار وتو عضویت فنلاند و سوئد به ناتو – نابودی توسعه ناتو

نویسنده این مقاله نوشت: درحالی کاخ سفید از اقدام اردوغان در رفع مشکل غلات اوکراین که در استانبول این توافق حاصل شد، قدردانی کرد که  چند روز قبل از آن و علی رغم موافقت قبلی آنکارا، اردوغان، هشدار خود مبنی بر اینکه وی مانع ناتو برای عضویت سوئد و فنلاند و تهدید وتوی این عضویت را تکرار کرد؛ در صورت واقعیت یافتن این هشدار، آنگاه  شرمساری عمیق ائتلاف غرب و دولت بایدن که  در تلاش برای  توسعه ناتو و مقابله با روسیه هستند، خواهد شد.

نیویورک تایمز نوشت: دوشنبه گذشته اردوغان هشدار داد که وی همچنان قادر است، درصورت برآورده نشدن خواسته هایش ، توسعه ناتو (با رد پذیرش سوئد و فنلاند) را متوقف سازد.

ملاقات تهران

این نشریه آمریکایی در نقد رفتارهای سیاسی اردوغان که با معیارهای غرب سنخیت ندارد، نوشت: سه شنبه گذشته اردوغان راهی تهران شد و با آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ملاقات کرد و به گفته تحلیلگران، تصاویر دو رقیب اصلی آمریکایی با اردوغان، که وی رهبر یکی از کشورهای ناتو است، با روایت غرب از ایران و روسیه منزوی شده؛ در تضاد است.

اقدامات ترکیه در شمال سوریه

از دیگر موارد که نیویورک تایمز به نقد از اردوغان پرداخت مساله سوریه بود و نوشت: در روز جمعه گذشته سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که آمریکا نگران تهدیدهای جدید اردوغان در مناطق شمالی سوریه و علیه  جنگجویان کردی است که مورد حمایت واشنگتن قرار دارند.

تحلیلگر این مقاله نوشت: درمجموع اقدامات اردوغان که جو بایدن توانایی اندکی در محدود ساختن آن دارد و با توجه به آنکه ترکیه از لحاظ جغرافیایی بر سر راه شرق و غرب قرار گرفته و از موقعیت  راهبردی مهمی برخوردار است و  همچنین موقعیت وی بعنوان رهبر یک کشوری که متحد نظامی با غرب دارد،  اغلب در تضاد با دستور کار متحدان غربی وی  بوده و برای مقامات،  این نقش اغلب دیوانه کننده است.

فرار از مشکلات داخلی – تورم بالا در ترکیه

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت «اغلب اقدامات دردسرساز سیاسی اردوغان منشا در ضعف در سیاست داخلی وی دارد، چراکه ترکیه با تورم بی سابقه که طی یک ماه گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت، مواجه است».

یاری که به خودی ضربه می زند

نویسنده این مقاله در تحلیل اقدامات اردوغان نوشت: به گفته مقام پیشین آمریکایی، رفتار (سیاسی) اردوغان ضربه به خودی است.

بنابراین گزارش «الیزابت شکلفورد» (Elizabeth Shackelford) مقام سابق «دفتر خدمات خارجی»  آمریکا دراین باره گفته است: اردوغان در واقع «جو منچین»    - سناتور دموکرات ایالت ویرجینیای غربی که مانعی بر سر راه اقدامات بایدن شناخته می شود-  ناتو است.

جومنوچین سناتور دموکراتی که سد راه اقدامات رئیس جمهوری دموکرات کنونی آمریکا شده است

اردوغان برای غرب قابل اتکا نیست

این مقاله در بخش دیگری می نویسد: درحالی که بایدن درنشست اخیر سران ناتو در اسپانیا از اردوغان درمورد درخواست خرید جنگنده های اف-۱۶ و به روز رسانی فن آوری تسلیحات آمریکایی که هم اکنون دراختیار دارد، حمایت کرده اما کنگره دراین باره تردید دارد؛  «کریس پاپاس» (Chris Pappas) نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از نیوهمپشایر در این باره می گوید؛ «اردوغان سامانه دفاع هوایی  از روسیه خریداری کرده، اردوغان تجاوز نظامی به اوکراین را غیر قابل خوانده اما حاضر به پیوستن به تحریم های آمریکا و دیگر متحدان غربی  علیه روسیه نشده،  ترکیه در اوکراین بازی دوگانه ای در پیش گرفته و آنها (ترکیه و اردوغان) متحد قابل اعتمادی که بتوانیم روی آن حساب کنیم، نبوده‌اند».