سنندج- ایرنا- سه رقمی شدن آمار مبتلایان جدید به کرونا، برگزاری همایش معاونین و مدیران سازمان غذا و دارو قطب سه کشوری و افتتاح بخش آی‌سی‌یو بیمارستان فجر مریوان، از جمله خبرهای دانشگاه علوم پزشکی کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز دوشنبه از سه رقمی شدن آمار مبتلایان جدید به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: طی شبانه‌روز گذشته ۱۱۹ مبتلای جدید به کرونا در استان شناسایی شد که بعد از شروع موج هفتم کرونا، بی سابقه است.

بهرام کندائی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۴ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری هستند، اضافه کرد: هم اکنون ۱۲ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی‌سی‌یو، تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

وی با بیان اینکه در شبانه روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده است، ادامه داد: در حال حاضر هیچکدام از شهرهای استان از لحاظ رنگ بندی کرونا، قرمز نیستند، ضمن اینکه شهرهای سنندج، سقز، دهگلان، سروآباد و کامیاران در وضعیت زرد قرار دارند و بانه، مریوان، دیواندره، بیجار و قروه نیز آبی هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و جدیت شهروندان در این رابطه تاکید کرد و گفت: دریافت دُز یادآور واکسن کرونا، یکی از موثرترین اقدامات پیشگیرانه در این مقطع است که قطعا نیاز به همکاری همه مردم دارد.

کندائی توصیه کرد افراد بالای ۱۸ سال که حداقل ۶ ماه از تزریق نوبت قبلی واکسن آنان گذشته است، یک نوبت واکسن یادآوری تزریق کنند.

کرونا از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون در کردستان ۲ هزار و ۲۳ قربانی داشته است.

همایش معاونین و مدیران سازمان غذا و دارو قطب سه کشوری در کردستان برگزار شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در همایش معاونین و مدیران سازمان غذا و دارو قطب سه کشوری با حضور معاونین غذاو دارو، مدیران و کارشناسان کرمانشاه، همدان، ایلام و اسد آباد که در سنندج برگزار شد، از سلامت به عنوان مهم‌ترین مؤلفه نظام حکمرانی نام برد و نقش آن در کنار امنیت را حافظ جامعه ارزیابی کرد.

فریدون عبدالملکی با تاکید بر اهمیت غذا به عنوان یک موضوع مهم حوزه غذا و دارو گفت: عدم وجود نظارت کامل در زمینه غذا و دارو می‌تواند منجر به توسعه قاچاق و شیوع تقلب در مواد غذایی شود.

وی افزود: اطلاع رسانی و نظارت در طرح دارویاری وجود دارد و سازمانهای بیمه گر با عمل به وظایف خود در پیشبرد اهداف این طرح مؤثر خواهند بود.

مدیر راهبردی پایش و امور استان‌ها در سازمان غذا و دارو هم در ارتباطی تصویری هدف از تشکیل مناطق را استفاده از ظرفیت و توان منطقه و ایجاد وحدت رویه جهت تولید کالای سلامت محور دانست.

دکتر عباس مهدیزاده اضافه کرد: برای تسریع و تسهیل در انجام امور باید توان تولید را افزایش داد و ضرورت دارد اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در زمینه طرح دارویاری منسجم شود 

عطاالله حیدری، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در بیان الگوهای موفق در استان اظهار داشت: تبادل این تجربیات در این جلسات و تعمیم به سراسر کشور می تواند در حل بسیاری از مشکلات راهگشا باشد.

افتتاح بخش آی سی یو بیمارستان فجر مریوان

بخش مراقبت های ویژه(آی سی یو) بیمارستان فجر مریوان، طی مراسمی با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، نماینده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و خیرین حوزه سلامت این شهرستان افتتاح شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این مراسم از حمایت ها و زحمات خیرین سلامت شهرستان مریوان که در ساخت و تجهیز آی سی یو جدید بیمارستان فجر نقش داشته اند، تقدیر و اظهار امیدواری کرد که این اقدام خیرخواهانه و برکات آن برای خود و خانواده خیرین سلامت باقیات الصالحات باشد.

فریدون عبدالملکی افزود: بخش آی سی یو جدید این مرکز در فضایی به وسعت ۲۳۰ متر مربع و هزینه ۴۰میلیارد ریال اعتبار از طرف خیرین سلامت شهرستان مریوان و مبلغ ۱۰۰میلیارد ریال از محل اعتبارات دانشگاه برای تجهیز، به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: ظرفیت تخت های بستری این بخش پس از ساخت و تجهیز از چهار تخت به ۹ تخت استاندارد و مجهز به تجهیزات پیشرفته پزشکی افزایش یافته است و امیدواریم منشا خیر و ارائه خدمات شایسته تر به مردم شریف شهرستان مریوان باشد.

در پایان این مراسم با اهدای لوح سپاس از خانواده های خیرین سلامت شهرستان مریوان قدردانی به عمل آمد.

دانشگاه کردستان در رتبه‌بندی شانگهای ۲۰۲۲ درخشید

رییش دانشگاه کردستان گفت: این دانشگاه در جدیدترین رتبه‌بندی موضوعی شانگهای ۲۰۲۲، در حوزه‌ علوم طبیعی- علوم زمین رتبه ۴۰۰-۳۰۱ و در حوزه علوم زیستی- علوم کشاورزی رتبه ۵۰۰-۴۰۱ جهان را کسب کرد.

رحمت صادقی اظهار داشت: بر اساس رتبه‌بندی موضوعی شانگهای ۲۰۲۲، دانشگاه‌ها در ۵۴ موضوع علمی متفاوت در قالب پنج حوزه اصلی شامل علوم طبیعی (۸ رشته)، مهندسی (۲۲ رشته)، علوم زیستی (۴ رشته)، علوم پزشکی (۶ رشته) و علوم اجتماعی (۱۴ رشته) و بر مبنای پنج شاخص، تعداد مقالات منتشر شده در مجلات چارک نخست (Q۱)، تاثیر استنادی نرمال شده مقالات منتشر شده، نسبت مقالات بین‌المللی به کل مقالات، کیفیت پژوهش (تعداد مقالات برتر) و جوایز علمی بین‌المللی معتبر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بر اساس رویکرد شانگهای، دانشگاه‌هایی که تعداد انتشارات آنها در هر حوزه علمی از حد معینی بیشتر باشد در لیست رتبه‌بندی موضوعی قرار خواهند گرفت، افزود: در رتبه‌بندی موضوعی ۲۰۲۲ میزان انتشارات دانشگاه‌ها در دوره ۲۰۲۰-۲۰۱۶ بررسی شد و بیش از ۱۸۰۰ دانشگاه از مجموع۵۰۰۰ دانشگاه در ۹۶ کشور و منطقه در فهرست این رتبه‌بندی قرار گرفتند.

رییس دانشگاه کردستان ادامه داد: در فهرست نهایی منتشر شده تعداد ۳۴ موسسه علمی ایرانی وجود دارد و دانشگاه کردستان در دومین سال حضور خود، در حوزه‌ علوم طبیعی- علوم زمین حائز رتبه ۴۰۰- ۳۰۱ جهان و دوم کشور (از ۴ دانشگاه ایرانی حاضر در لیست) و در حوزه علوم زیستی- علوم کشاورزی موفق به کسب رتبه ۵۰۰- ۴۰۱ جهان و رتبه ۵ کشور (از ۶ دانشگاه ایرانی حاضر در لیست) شده است.

دانشگاه کردستان در اولین حضور خود در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۲۱ در حوزه علوم زیستی- علوم کشاورزی حائز رتبه ۴۰۰- ۳۰۱ شده بود.

رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان (شانگهای)، در کنار نظام‌های رتبه‌بندی کیو اس و تایمز، از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی‌های جهان است. این نظام رتبه‌بندی از سال ۲۰۰۳ میلادی، اقدام به ارزیابی و انتشار لیست دانشگاه‌های برتر جهان نموده است. رتبه‌بندی جهانی موضوعات دانشگاهی GRAS شانگهای نیز با روش‌شناسی جدید برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی،  علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار دارد و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی،  ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

کشف ۲ میلیون عدد داروی قاچاق در سنندج و ۲۴ تن چوب قاچاق در قروه 

به گزارش ایرنا فرمانده انتظامی استان روز دوشنبه از کشف ۱۲۸ قلم انواع دارو قاچاق به ارزش ۱۵ میلیارد ریال توسط ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان خبر داد.

سردار علی آزادی اظهار داشت: با اشراف اطلاعاتی ماموران پلیس امنیت اقتصادی استان محل دپوی مقادیری دارو در یکی محلات سنندج را شناسایی کردند.

وی افزود: با هماهنگی مراجع قضایی در بازرسی از محل مورد نظر ۱۲۸ قلم انواع داروی قاچاق به تعداد بیش از ۲میلیون عدد کشف شد.

فرمانده انتظامی کردستان با بیان اینکه کارشناسان ارزش داروهای کشف شده را  ۱۵ میلیارد ریال برآورد کردند، اضافه کرد: در این راستا یک نفر شناسایی و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

این مقام انتظامی با تاکید بر مبارزه جدی پلیس با توزیع کنندگان غیرمجاز دارو ادامه داد: در این زمینه پلیس با تمام توان با متخلفان برخورد قانونی می‌کند

 ۲۴ تن چوب قاچاق درقروه کشف شد

فرمانده انتظامی قروه از کشف ۲۴ تن چوب قاچاق در این شهرستان خبر داد و گفت: ماموران پلیس آگاهی این شهرستان حین کنترل خودروهای عبوری به چهار دستگاه کامیون بنز حامل چوب، مشکوک و آنها را متوقف کردند.

سرهنگ علیرضا صفری اظهار داشت: طی هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از کامیون ها مورد نظر ۲۴ تن چوب قاچاق کشف شد.

وی با بیان اینکه کارشناسان ارزش چوب های کشف شده را بیش از ۹۰۰ میلیون ریال برآورد کردند افزود: در این رابطه چهار نفر متهم به همراه پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.

سرهنگ صفری در پایان قاچاق چوب را ضربه سنگینی به طبیعت بیان کرد و از شهروندان خواست، هر گونه قاچاق چوب و موارد مشابه را با پلیس ۱۱۰ در میان بگذارند.

 یک موتورسیکلت ۱۳۰۰ سی سی قاچاق در قروه توقیف شد

فرمانده انتظامی استان از کشف یک دستگاه موتورسیکلت ۱۳۰۰ سی سی قاچاق در شهرستان قروه خبر داد و گفت: ماموران انتظامی شهرستان قروه با اشراف اطلاعاتی یک دستگاه موتورسیکلت قاچاق را شناسایی کردند.

سردار علی آزادی اضافه کرد: ماموران انتظامی پس از هماهنگی با مرجع قضایی، در بازرسی از پارکینگ واحد صنفی یک دستگاه موتورسیکلت هوندا ۱۳۰۰ سی سی قاچاق کشف شد.

فرمانده انتظامی استان کردستان با اشاره به دستگیری یک نفردر این رابطه، گفت : کارشناسان ارزش موتورسیکلت  کشف شده را پنج میلیارد ریال برآورد کردند.

سردار آزادی با اشاره به این که مبارزه با قاچاق کالا اقدامی برای حفظ معیشت مردم و امنیت اقتصادی کشور است، به شهروندان توصیه کرد هر گونه اطلاعات و اخبار در زمینه قاچاق کالا و ارز را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام کنند.