تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون اروپا گفت، در شرایطی که صادرات گاز روسیه در حال کاهش است، اروپا باید برای توقف کامل واردات گاز از این کشور آماده شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزارای تاس، «اورسولا فون در لاین» دوشنبه شب گفت: روسیه در حال حاضر به ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا به شکل جزئی گاز عرضه می‌کند یا هیچ صادراتی به آن‌ها ندارد. 

وی افزود: بنابراین، اروپا باید برای بدترین گزینه یعنی توقف دیر یا زود واردات گاز از روسیه آماده شود. 

رئیس اتحادیه اروپا از کشورهایی که وابستگی کمی به گاز روسیه دارند خواست در تلاش‌ برای صرفه‌جویی انرژی نیز مشارکت کنند. 

وی گفت: حتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا که گاز از روسیه دریافت نمی‌کنند، نمی‌توانند از پیامدهای توقف احتمالی ارسال گاز به بازار داخلی ما در امان باشند. اقتصادها در اتحادیه اروپا با یکدیگر در ارتباط هستند و بحران گاز به شکل خاصی بر همه کشورهای عضو تأثیر خواهد گذاشت. 

به گزارش ایرنا، در ۱۵۰ روز نخست جنگ اوکراین، کشورهای اتحادیه اروپا تلاش کردند تا در برابر حمله روسیه به اوکراین، وحدت و قدرت خود به عنوان یک کل واحد را به نمایش بگذارند. اما از این پس و به دنبال اعمال تحریم‌ها و اقدامات محدودکننده متعدد و متنوع علیه مسکو، اتحادیه اروپا مجبور است تدابیر استثنایی و بی‌سابقه‌ای اتخاذ کند.

مطرح‌ترین کشورهای بلوک اروپا برای نخستین بار در تاریخ اقداماتشان وادار شده‌اند تا برای جلب موافقت همه اعضا به منظور صرفه‌جویی مصرف انرژی و گاز و سهمیه‌بندی احتمالی گردهم‌آیند. 

این درحالی است که دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو علاقه‌ای به قطع کامل عرضه گاز به کشورهای اروپایی ندارد. 

اروپا در ماه‌های گذشته به دلیل بحران سوخت ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه، با افزایش سرسام‌آور بهای گاز روبه‌رو شده ‌است.

به گفته مقام‌های آلمانی، تاسیسات ذخیره‌سازی گاز این کشور در حال حاضر ۶۱ درصد است که کمتر از حد معمول برای این فصل بشمار می‌رود و در صورت توقف صادرات گاز روسیه، این کشور تنها برای دو ماه گاز کافی خواهد داشت.