سنندج- ایرنا- اجرای حکم تخریب یک بنای غیرمجاز در محوطه تاریخی سنندج، برگزاری مراسم اولین سالروز ثبت ‌جهانی هورامان و پلمب یک رستوران بین‌راهی در شهرستان سنندج، عناوین چند خبر کوتاه از کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: یک ساختمان غیرمجاز مربوط به یکی از بیمه‌ها که در محوطه و بافت تاریخی شهرستان سنندج احداث شده بود، پس از گذشت پنج سال با حکم مراجع قضایی تخریب شد.

یعقوب گویلیان افزود: این ساختمان حدود پنج سال پیش با ارتفاعی بیشتر از حد مجاز قانونی در محدوده بافت تاریخی سنندج و در حریم یکی از آثار ثبتی شاخص این شهر، احداث شده بود.

وی با اشاره به عدم توجه مالک این ساختمان اداری به تذکرها و اخطارهای مکرر، ادامه داد: پس از انجام تشریفات قانونی و اخذ دستور مرجع قضایی توسط واحد حقوقی، حکم تخریب طبقه آخر این ساختمان که برخلاف ضوابط میراث‌ فرهنگی در محدوده عمارت خسروآباد و بافت تاریخی سنندج ساخته شده بود، به‌اجرا درآمد.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان اضافه کرد: براساس ضوابط اعلام شده، ارتفاع مجاز برای ساخت‌ و ساز در این محدوده تاریخی ۱۲ متر است که مالک این بنا حدود ۳.۵ متر از این میزان تخطی کرده بود.

وی یادآور شد: طبق قانون، اخذ استعلام‌های لازم از اداره میراث‌ فرهنگی قبل از صدور هرگونه مجوز در محدوده بافت‌های تاریخی ضروری است، در غیر اینصورت با ساخت‌ و ساز غیرمجاز در حریم آثار تاریخی برخورد خواهد شد.


مراسم اولین سالروز ثبت ‌جهانی هورامان در سنندج برگزار می‌شود

معاون اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: مراسم گرامیداشت اولین سالروز ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان، پنجم مردادماه سال‌ جاری در سنندج برگزار می‌شود.

محمد امینیان افزود: این جشن بزرگ با حضور مسوولان کشوری و استانی و جمعی از میهمانان و گردشگران از ساعت ۲۱ الی ۲۳ روز چهارشنبه پنجم مردادماه، در محل کاخ‌ موزه خسروآباد سنندج برگزار می شود.

وی ادامه داد: همزمان با برگزاری این مراسم، ویژه برنامه‌های متعدد و متنوعی از جمله نمایشگاه آثار صنایع‌ دستی منطقه هورامان نیز برپا می‌شود.


یک رستوران بین‌راهی در شهرستان سنندج پلمب شد

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سنندج گفت: در بازدید از واحدهای گردشگری و بین‌ راهی شهرستان سنندج که به‌ منظور نظارت بر نحوه خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران انجام شد، یک واحد رستوران بین‌راهی به‌ دلیل عدم مجوزهای قانونی لازم از سوی بازرسان این اداره‌ و اماکن شهرستان پلمب شد.

پیام مجیدی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم برای انجام بازرسی از مراکز اقامتی و پذیرایی شهرستان در ایام تعطیلات تابستان در حال انجام است، افزود: این بازدیدها همچنان ادامه دارد و با متخلفان برابر مقررات برخورد خواهد شد.

او یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۲۰ مجتمع و واحد بین‌راهی در مسیرهای مختلف شهرستان سنندج فعالیت می‌کنند.

بیش از ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.