نوشهر - ایرنا - مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، میانگین بهره‌برداران از مراتع کشور برای چرای دام را ۱۶۰ هزار خانوار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هفت برابر مازاد بر ظرفیت از مراتع کشور بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش ایرنا، ترحم بهزاد روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه مدیریت چرای دام و بهره‌برداری از مراتع شمال کشور که در نوشهر برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: براساس مطالعات دانشگاه تهران برای یک خانوار پنج نفره ۵۶۰ هکتار مرتع با۲۳۰ واحد دامی در نظر گرفته شده و باید ۱۶۰ هزارخانوار بهره بردار در مراتع وجود داشته باشد و این درحالی است که در حال حاضر هفت برابر این جمعیت معادل یک میلیون و ۱۵۰هزار خانوار حضور دارند که باید ساماندهی شود.

وی وسعت مراتع کشور را ۸۴.۸ میلیون هکتار اعلام کرد و ادامه داد: این وسعت بیش از ۵۲ درصد از ۱۳۴.۴میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی ایران را تشکیل می دهد و تاکنون ۸۱ میلیون هکتار از مراتع در سطح کشور ممیزی شده است و در این راستا نیز ۴۲ هزار و ۳۰۰ سامانه عرفی شناسایی و ۳۸۰ هزار فقره پروانه چرای دام صادر شده است.

مدیرکل مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به وضعیت نامناسب مراتع کشور گفت: در حال حاضر از ۸۴.۸ میلیون هکتار مراتع کشور، تنها ۷.۲ میلیون هکتار دارای پوشش بیش از ۵۰ درصد هستند، ۲۱.۴ میلیون هکتار پوششی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد(مراتع نیمه مترکم) و ۵۶.۲ میلیون هکتار پوششی کمتر از ۵۰ درصد(مراتع فقیر) می باشند. 

بهزاد، تعداد دام موجود در مراتع کشور را بیش از ۸۰ میلیون راس برشمرد و افزود: این در حالی است که شرایط نرمال بارندگی ۲۴۰ میلی متر باید ۳۸ میلیون واحد دامی در مراتع کشور در طول هفت ماه چرای دام کنند.

وی به کاهش ۳۰ درصدی بارندگی ها نسبت به دراز مدت در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: خشکسالی‌های اخیر موجب کاهش ۳.۱ میلیون تنی تولید علوفه در مراتع شد و تولید علوفه از ۱۰.۷ میلیون تن در شرایط نرمال به ۷.۶ میلیون تن علوفه در سال کاهش یافت.

مدیرکل مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: ارزش تولید سالانه علوفه در کشور در شرایط نرمال بارندگی بیش از ۸۴ هزار میلیارد تومان است که با کاهش یا افزایش هرمیلیمتر بارندگی شاهد کاهش و یا افزایش هشت دهم کیلوگرم علوفه در هکتار در مراتع کشور خواهیم بود.

بهزاد بر ضرورت بهبود و ارتقای معیشت اقتصادی بهره‌برداران تاکید کرد و ادامه داد: در این راستا علاوه بر ارائه طرح تبدیل دیم زارهای کم بازده گندم و جو به کشت تولید علوفه به مواردی اعم بوم گردی، گردشگری، زنبورداری، آبزی پروری، پرواربندی، زراعت گیاهان دارویی، کشت علوفه کاری و گونه‌های چند منظوره توجه ویژه شده است.

کمبود اعتبارات لازم 

مدیرکل مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به اعتبار ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سال گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه این میزان جوابگوی حفاظت و صیانت از گونه‌های گیاهی و اجرای طرح مرتعداری در کشور به عنوان بخشی از تامین امنیت غذایی مردم نیست.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال های ۹۷ تا ۹۹ از محل صندوق توسعه ملی بیش از ۲۳۷ میلیارد تومان اعتبار تامین شد و در این راستا نیز با احداث سدهای سرشاخه گیر، گابونی و ملاتی علاوه بر کاهش چشمگیر خسارت سیل ها در حفظ و احیای پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک اقدامات خوبی انجام شدکه امروز شاهد تبعات مثبت آن در کشور هستیم.

بهزاد خواستار توجه ویژه مسوولان به مراتع کشور با تامین تجهیزات، نیرو و اعتبارات لازم شد و افزود: برای سال جاری ۳۵ میلیارد تومان برای این حوزه پیش بینی شده است و این در حالی است که تنها هزینه سوخت خودروهای این اداره برای سرکشی روزانه به مراتع واقع در ۴۵۰ شهرستان کشور سالانه بیش از ۱۷ میلیارد تومان است.

از ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت کشور ۱۳۴.۴ میلیون هکتار وسعت منابع طبیعی می باشد که شامل ۸۴.۸ میلیون هکتار وسعت مراتع ، ۱۷ میلیون هکتار بیشه زار و جنگل و ۳۲.۶ میلیون هکتار وسعت بیابانی است.