به گزارش ایرنا، تعطیلی دو روزه ایستگاههای قطار مراغه و تبریز با دستور مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی، فعالیت همزمان دهها دستگاه خودرو سنگین، عملیات خاکبرداری در سطح وسیع، جابجایی خطوط انرژی و آمادهسازی و انتقال سازههای بتنی از حدود یکسال قبل را میتوان بخشی از این طرح بزرگ عمرانی به شمار آورد.
فرماندار مراغه معتقد است اجرای این طرح بزرگ عمرانی آن هم طی این زمان اندک در تاریخ این شهرستان بیسابقه بوده و نتیجه همگرایی و همافزایی مسئولان اجرایی و نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی است.
«داود اسدیان» با بیان اینکه حجم عملیات اجرایی این طرح شامل خاکبرداری، باکسگذاری، انتقال خطوط انرژی، آسفالت و هدایت ترافیک مسیر مراغه – هشترود خارج از تصور برخیها است، اظهار داشت: برای اجرای این طرح بزرگ، قطارهای مسافری و باری عبوری از روی پل لغو شده و راهداران به صورت شبانهروزی در حال فعالیت عمرانی هستند.
ادارهکل راه آهن منطقه آذربایجان هم طی اطلاعیهای با اشاره به تعطیلی ۲ روزه ایستگاه راهآهن تبریز و مراغه در روزهای سوم و چهارم مرداد، اعلام کرد که در این مدت مسافران تبریز - مشهد و بالعکس از ایستگاه بستانآباد و مسافران مراغه - تهران و بالعکس از ایستگاه سهند مراغه اعزام میشوند.
طبق اطلاعیه این ادارهکل ، مسافران قطارهای مشهد - تبریز و بالعکس از بستانآباد به تبریز و از تبریز به بستانآباد با اتوبوس جابهجا خواهند شد و همچنین مسافران قطار تهران - مراغه و بالعکس در مسیر مراغه - سهند و سهند - مراغه نیز به صورت ترکیبی با اتوبوس جابهجا میشوند.
بر اساس این اطلاعیه قطار مسافری تبریز - تهران و بالعکس در این ۲ روز فعالیت نخواهد داشت و از روز چهارشنبه پنجم مردادماه، ساعات و مسیرهای حرکت قطارها طبق روال عادی خواهد بود.
«علی علیزاده»، نماینده مردم مراغه و عجبشیر که با اخذ مجوز برای لغو ۳۶ ساعته عبور قطارهای این مسیر از مدیرعامل شرکت راهآهن، تکمیلکننده تلاش مسئولان اجرایی به شمار میرود، میگوید: پیگیریها به لطف الهی در نهایت به اجرای این طرح بزرگ منجر شد تا یکی از نقاط حادثهخیز و کمعرض جاده مراغه - هشترود اصلاح شود.
به گفته وی علاوه بر تخصیص اعتبار دولتی قابل توجه از محل منابع ملی و حتی منابع جاری شهرستان، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی به دلیل توقف عبور قطارها متقبل هزینههای چشمگیری شده است که نشان میدهد مسئولان انقلابی خدمت به مردم و تحقق مطالبههای آنان را وظیفه خود میدانند.
«نادر شریفی» رئیس اداره راهداری مراغه که شاید بیش از همه به حجم بالای فعالیت عمرانی در این طرح واقف است، بیان میکند: حجم خاکبرداری برای اجرای طرح به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کامیون رسیده تا یک طرح عظیم با سرعتی باورنکردنی در این شهرستان اجرا شود.
به گفته وی باکسگذاری طی کمتر از ۳۶ ساعت به پایان میرسد اما تسهیل تردد و هدایت ترافیک در زیر پل و در مسیر مراغه - هشترود که به صورت امانی اجرا خواهد شد، کمی زمانبر خواهد بود.
به گزارش ایرنا رئیس راهداری مراغه به تازگی در ارتباط با علت تاخیر در اجرای پل تازهکند به خبرنگار ایرنا گفته بود که باکسگذاری طرح تعریض جاده مراغه–هشترود در تقاطع پل راهآهن «تازهکند» که سازههای بتنی آن سال گذشته و با پیگیری نماینده مردم مراغه و عجبشیر به محل اجرا انتقال یافت، معطل توقف عبور قطارها برای یک بازه ۳۶ ساعته بوده و با وجود پیگیریهای مکرر، این مجوز تاکنون صادر نشده است.
پیش از این هشتم دیماه ۱۴۰۰ برای توقف ۳۶ ساعته عبور ۱۶ قطار مسافری از روی این پل و نصب سازههای بتنی در زیر آن تعیین شده بود اما بارشها آن را به تعویق انداخت و از آن تاریخ به بعد مسئولان امر از جمله نماینده مردم، فرماندار مراغه و مدیرکل راهداری آذربایجانشرقی همواره اخذ مجوز برای توقف عبور قطارها را پیگیری کردهاند.
این پل علاوه بر بسیاری از هزینه های جانبی، با ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی اجرا میشود و تاخیر در اجرای طرح علاوه بر احتمال وقوع حوادث بیشتر، میتوانست به لحاظ تامین اعتبار مورد نیاز برای باکسگذاری نیز مشکلزا باشد.
فرماندار مراغه نیز طی ۱۹ فروردین امسال با حضور در محل اجرای این طرح، با مدیرکل راهآهن آذربایجان به صورت تلفنی گفتوگو کرد و ضربالاجل بهرهبرداری از این طرح پایان فروردین ماه تعیین شد اما صادر نشدن مجوز برای توقف عبور قطارها و باکسگذاری زیر ریل راهآهن تاکنون ادامه داشت.