مشهد- ایرنا- فرماندار تایباد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر از مسافران ایرانی و افغانستانی، حین ورود به کشورمان در مرز دوغارون به لحاظ ابتلا به کرونا غربالگری شده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه پارسال چهار برابر افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی دونده روز سه شنبه در حاشیه بازدید از پایگاه بهداشتی مراقبت مرزی دوغارون افزود: این تعداد مسافر در اجرای طرح "مراقبت بهداشتی از مسافران مشکوک مبتلا به کرونا" توسط ۲۰ نفر از کادر درمان و نیروهای بخش خصوصی مورد آزمایش سریع (رپید) کرونا و تب‌سنجی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: طرح مراقبت بهداشتی مسافران ورودی به کشور از مرز دوغارون برای نخستین بار در این منطقه با شیوع ویروس کرونا آغاز شده است.

دونده با بیان اینکه ۷۰ درصد آزمایشهای انجام شده در این مدت بر روی مردان و ۳۰ درصد بر روی زنان انجام شده است، افزود: علاوه بر نمونه‌گیری در معبر زمینی دوغارون، پایش و آزمایش کنترل بیماریهای واگیردار نیز در این مرز زمینی برای مسافران ورودی از افغانستان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه مسافرانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شود به افغانستان باز می گردند، ادامه داد: مسافرانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت اعلام شود تا مدت زمان ۲۱ روز اجازه ورود به ایران را نداشته و به کشور خود بازمی‌گردند و مسافرانی که در کشور افغانستان از سه مرکز معتبر درمانی این کشور مدارک معتبر مبنی بر منفی بودن نتیجه آزمایشهای مربوط به کرونا و مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی مشهد را دارند، می توانند وارد ایران شوند.

فرماندار تایباد با اشاره به مقابله با بیماری سرخک در مرز دوغارون گفت:  از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۰ هزار نفر مسافر افغانستانی و ایرانی در بدو ورود به ایران از سمت مرز زمینی دوغارون بر علیه بیماری سرخک واکسیناسیون شده اند که این تعداد نسبت به بازه زمانی سال گذشته چهار برابر افزایش داشته است.

سالانه افزون بر یک میلیون مسافر از طریق مرز زمینی دوغارون بین ۲ کشور ایران و افغانستان رفت و آمد می کنند.

گذرگاه زمینی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد و شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.