تهران- ایرنا- مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در نشست مشترک با جمعی از اساتید حوزه شعر و ادب فارسی، حمایت از اقشار مختلف فرهنگ و هنر، توزیع عادلانه منابع و توجه به توانمندسازی را از جمله موارد تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد که با جدیت در صندوق اعتباری هنر پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی صندوق اعتباری هنر، سید مجید پوراحمدی عصر سه شنبه - ۴ مردادماه -در نشست با اساتید شعر و ادب با اشاره به نقش صندوق اعتباری هنر در حمایت از تمامی اصحاب فرهنگ و هنر کشور، گفت: نگاه ما در دولت مردمی بهره‌مندی از نظرات صاحب‌ نظران و فعالان این حوزه است تا با مشورت و اظهار نظر این عزیزان طرح‌ها و اقدامات خود را برای حمایت از هنرمندان کشور، برنامه‌ریزی و اجرا نماییم.


پوراحمدی همچنین در ادامه با ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت ها و اقدامات صندوق اعتباری هنر، گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی عضو صندوق اعتباری هنر هستند. در سیاست‌گذاری های نوین همواره به فعالیت های کلان و پایدار اقتصاد فرهنگ و هنر و توانمندسازی هنرمندان توجه ویژه داریم.

وی افزود: یکی از رویکردهای ما در این مسیر ارتباط مستمر با انجمن های فرهنگی و هنری است. بسیاری از اعضای ما خصوصاً با شیوع و استمرار ویروس کرونا در تأمین نیازهای ضروری خود دچار مشکل هستند اما تمام توان خود را به کار می بریم تا حدممکن خدمات صندوق اعتباری هنر را از نظر کمی و کیفی افزایش دهیم.

وی در پایان گفت: حمایت از اقشار مختلف فرهنگ و هنر، توزیع عادلانه منابع و توجه به توانمندسازی از جمله موارد مورد تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در صندوق اعتباری هنر به جدیت دنبال می شود.

شاعران حاضر در این نشست نیز به اهم مشکلات خود در حوزه های مختلف اشاره کردند.

علی انسانی، اسماعیل امینی، علی محمد مودب، علیرضا قزوه، امید مهدی نژاد، فریبی یوسفی، لیلا کردبچه، ابراهیم اسماعیلی اراضی، غلامرضا طریقی و همچنین علی رمضانی  مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این نشست حضور داشتند.

صندوق اعتباری هنر در یک نگاه

صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان با هدف حمایت از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس تکلیف برنامه سوم توسعه و در راستای سیاست انتقال بخشی از تصدی‌های دولتی با تصویب هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۲/۰۵/۱۲ رسما تشکیل گردید. صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان فعالیت خود را رسما از فروردین ماه ۱۳۸۳ در ساختمانی متعلق به موسسه فرهنگ و توسعه واقع در خیابان آرژانتین آغاز کرد. در نخستین سال فعالیت ۷۵۶ نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور به عضویت این صندوق درآمدند. در حال حاضر بیش از ۹۰ هزار عضو شامل هنرمندان و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه هستند.

اهداف

هدف اصلی صندوق به اعتبار ماده ۱ اساسنامه آن صرفا حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بوده که در چارچوب سیاست‌های زیر است:

ساماندهی در حمایت از جامعه نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان و تبدیل حمایت‌های مقطعی متکی بر منابع مالی مردمی و غیر دولتی

حمایت از خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در حوزه فرهنگ و هنر و شناسایی، جذب و هدایت استعدادها درحوزه فرهنگ و هنر

تامین منابع مالی جدید برای توسعه فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر

توسعه مرحله‌ای کمیت و کیفیت حمایت‌ها منطبق با اولویت بندی اعضاء و نیازها و افزایش تدریجی تعداد افراد تحت پوشش

منظور از حمایت فراهم ساختن شرایط مساعد برای جذب و شکوفایی استعدادها، گسترش زمینه ایجاد اشتغال و تضمین خلق آثار فرهنگی، هنری و سینمایی و مطبوعاتی و تامین رفاه اجتماعی و معیشتی است.

حمایت های توسعه ای 

ایجاد شرایط مساعد برای اعطاء تسهیلات اعتباری و وام بانکی جهت خلق آثار فرهنگی، هنری، سینمایی و مطبوعاتی

مشارکت در تولید آثار فرهنگی هنری، سینمایی و مطبوعاتی با آن‌ها

کمک به اعضا برای دریافت وام و تسهیلات اعتباری به منظور ایجاد اشتغال، توسعه و اشاعه فرهنگ و رونق کسب و کارهای فرهنگی و هنری، ضمن دارا بودن توجیه اقتصادی کسب و کار

مشارکت در تولید آثار فرهنگی و هنری، سینمایی و مطبوعاتی ثبت شده به منظور حمایت از پدیدآورندگان آنها ضمن در نظر گرفتن بعد اقتصادی

حمایت‌های بیمه‌ای صندوق

حمایت‌های بیمه‌ای صندوق شامل اعضایی است که هیچگونه ارتباطی با بیمه نداشته باشند.

الف) معرفی جهت بهره‌مندی اعضا از خدمات بیمه تامین اجتماعی و از کارافتادگی

ب) جبران خسارت غیرارادی فعالیت‌های اقتصادی در عرصه‌های فرهنگی، هنری و مطبوعاتی

ج) معرفی اعضا به سازمان های بیمه ای طرف قرارداد به منظور بهره‌مندی از بیمه تکمیلی درمان، حوادث و عمر

حمایت های معیشتی و تامین آتیه

پرداخت مقرری یا کمک مستمری به افراد مشمول

کمک مستمری از کارافتادگی

کمک مستمری سالمندان

کمک هزینه معالجه

کمک‌های مالی اضطراری (خرید مسکن، جعاله، هزینه تحصیلات، ازدواج و ...)