لارستان- ایرنا- فرماندار ویژه لارستان با تشریح جزئیات آخرین وضعیت این شهرستان در پی وقوع بارش های سیل آسا که با توفان و وزش تندبادهای سهمگین نیز همراه است گفت: ۱۲ اکیپ امدادی و خدماتی در سطح شهرستان و مناطقی که دچار مشکل آبگرفتگی و سیلاب شده اند مشغول انجام خدمات و امداد رسانی هستند.

داریوش دهقان شامگاه سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشترین میزان بارش های شبانه روز گذشته شهرستان لارستان در شهر لار و بخش مرکزی شهرستان با ۳۷ میلیمتر بارش ثبت شد و البته این بارش ها نیز خسارتی را به برخی زیرساخت های شهری و روستایی، تاسیسات و امور زیربنایی در حوزه های مختلف و همچنین بخش کشاورزی منطقه وارد کرد.

وی یادآور شد: همچنین شماری از منازل مسکونی به ویژه در منطقه مسکن مهر و برخی روستاهای بخش مرکزی و نیز شهر قدیمی لار دچار آبگرفتگی شدند که در اسرع وقت و با حضور نیروهای خدماتی شهرداری، آتش نشانی و امدادی آب این منازل تخلیه شد.

دهقان یادآور شد: همچنین بر اثر توفان و تندباد شدید در همان ساعات اولیه بارش ها برخی درختان در سطح میادین ، بلوارها و خیابان ها و محله های شهر لار شکسته و به زیرساخت ها و تاسیسات برق در برخی مناطق نیز خسارات وارد کرد.

وی گفت: بر اساس اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان بیش از  ۶۰ اصله درخت و حدود ۳۰ پایه برق روشنایی در مناطق مختلف شهر لار و در اثر بروز تندباد سهمگین قطع و برخی محله های شهر لار هم تا نیمه های شب با قطعی برق مواجه شدند.

وی بیان کرد: یکی از مناطق پرچالش و حادثه خیز در شهر لار نیز مربوط به بافت فرسوده و محله کوی گاله بود که از روز سه‌شنبه و با تدابیر اندیشیده شده از سوی شهرداری و دستور تخلیه برخی ساکنان که در معرض خطر بودند کمترین مشکلی در این منطقه به وجود نیامد.

وی با بیان اینکه در سه بخش صحرای باغ، بنارویه و بیرم کمترین میزان بارش و خسارات ناشی از بارش ها گزارش شده است، گفت: آمادگی اعضای ستاد مدیریت بحران و دستگاه های خدماتی و امدادی همچنان با قوت و جدیت ادامه دارد.

برق شهر پایدار است

دهقان تصریح کرد: هم اینک تمامی محورهای ارتباطی درون شهری و برون شهری باز و تردد در این محورها جریان دارد و برق همه بخش ها و مناطق مختلف نیز پایدار است.

وی به مناطق و خانواده های روستایی و عشایری همچنان هشدار داد که به دلیل احتمال وقوع بارندگی های سیل آسا و طغیان رودخانه ها طی مدت سه روز پایانی هفته از حضور در کنار رودخانه ها به طور جدی خودداری کنند.

بر اساس پیش بینی‌ها و نقشه های پیش یابی هواشناسی، بارش های موسمی شدید و سیل آسای به همراه وزش تندبادهای سنگین که شدت آن از عصر سه شنبه آغاز شده، تا اوایل هفته آینده در مناطق جنوبی فارس نیز ادامه دارد.

وی از مردم و شهروندان به ویژه روستاییان و عشایر شهرستان خواست چنانچه در مناطق در معرض سیلاب قرار دارند از حضور در مسیل و رودخانه ها اجتناب کنند.

ماموریت ها و مرخصی مدیران و کارکنان دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران در این شهرستان نیز تا اطلاع بعدی لغو شده است.

همچنین از شهرستان گراش نیز خبر رسیده که بارش باران موسمی و تندباد در این شهرستان باعث قطعی و شکستگی درختان در سطح میادین و خیابان ها ، آبگرفتگی معابر و خیابان های شهر و برخی منازل مسکونی در بافت فرسوده این شهر شد.