بجنورد- ایرنا- سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۴۶ هزار و ۳۹۰ تن انواع میوه هسته دار از سطح باغ‌های این استان برداشت شد که نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش یافت.

محمد عفتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گیلاس، آلو، زردآلو، گوجه سبز، هلو و شلیل از عمده ترین میوه های هسته دار است که ۶ هزار و ۶۴ هکتار از سطح باغ های خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته حدود ۱۹ هزار تن انواع میوه هسته دار از سطح باغ های خراسان شمالی برداشت شد که سرمازدگی دلیل اصلی این کاهش بود.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: امسال نیز سرما تا حدودی میوه های هسته دار را تحت تاثیر قرار داد، ولی این آسیب در زمان گل دهی وارد نشد.

وی بیان کرد: امسال هفت هزار و ۶۲۳ تن گیلاس،  ۶ هزار و ۷۹۳ تن زردآلو، یکهزار و ۸۴۱ تن آلبالو، ۱۸ هزار و ۷۸۱ تن انواع هلو و شلیل و یکهزار و ۷۶۶ تن گوجه سبز از باغ های خراسان شمالی برداشت شد.

عفتی خاطرنشان کرد: میوه های هسته دار هلو و گیلاس از جمله محصولات مناطق سردسیری و نیمه گرمسیری محسوب می شوند که در اقلیم خراسان شمالی با بهره وری مناسب، قابلیت صادرات به کشورهای همسایه را دارد.

وی گفت: ارقام گیلاس تولیدی خراسان شمالی شامل تکدانه، شیشه ای، دم بلند و دم کوتاه فرانسوی در این خطه برداشت می شود و این استان در تولید محصول گیلاس از لحاظ سطح زیرکشت رتبه دوازدهم و تولید رتبه نهم کشور را دارد.

سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن ۲۶ گونه محصول باغی در گستره ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار برداشت می شود.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.